Gå til innhold

Skade - Isjias


Daenerys

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen der ute som har erfaring eller kunnskap om problemer med isjias-nerven i forbindelse med styrketrening?

Jeg fikk nylig heftig smerte på venstre siden nederst i ryggen, nærmere rumpen og litt nedover benet. Dette dukket plutselig opp etter en økt med en del tunge øvelser på helkropp. Jeg fikk såpass vondt at jeg ikke klarte å bøye meg, eller stå skikkelig oppreist, og var således til kiropraktor. Er nå ca en ukes tid siden, og er blitt bedre. Men jeg har fortsatt smerter med murrende/brennende følelse nederst på venstre siden rygg. 

Er svært bekymret for hvor lang tid dette skal ta, og når jeg kan begynne på treningen igjen. Eventuelt hvilke øvelser som kan være lurt å begynne med? 

Kort om meg:
Trent styrke jevnlig i ca 6-7 år, og siste har jeg hatt en frekvens på 4-6 ganger per uke.
Mye fokus på diverse øvelser i T-bar (squat, roing, landmine), strakmark (kan ikke utføre vanlig pga rygg), hipthrust, legpress, legextension, hangups, diverse crossfit-inspirerte øvelser, boxjumps etc.
Er dessverre dårlig på å bruke tid på oppvarming og uttøying, da dette mulig kan ha bidratt til isjias-problemet. Så forslag til gode oppvarmings- og uttøyingsøvelser tar jeg gjerne imot :) 

 

Tusen takk på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har selv slitt med isjas/piriformissyndrom helt siden oktober 2014. Hos meg var det på høyre gluteus ved piriformis, samt smerter nedover beinet i form av strålinger. Fikk anbefalt av en kompis å dra til en napprapat, og dro dit ca i begynnelsen av April 2015.

Må si jeg angrer på at jeg ikke dro så fort som mulig, da jeg nå mest sannnsynlig sitter igjen med arrvev. Får en sånn stikkende følelse under enten bøy eller mark om jeg kjører nærmere max. Kan nesten si at det føles som å ha tannværk i ræva.

Har ikke noe erfaring med kiro. Så eneste jeg kan anbefale deg er å dra til en dyktig napprapat.

Vil også an befale deg å gjøre øvelser som pigeon stretch hver dag, enten på sofa eller på gulvet. Og om du kan få tak i en bandyball (jeg kjøpte min på XXL for 40 kr tror jeg det var), som du kan sette deg på og rulle begge sider av gluteus, spesielt piriformis.

Bli flink på å gjøre slike øvelser. Du trenger ikke å holde på i 1 time om gangen. Bare bruk par minutter her og der. Du får en samlet effekt av det etter lengre tid.

Beklager om dette er rotete skrevet men jeg skriver om trent i søvne akkurat nå. Jeg skal bla litt i loggboka mi og se om jeg har skrevet noe der som du kanskje kan ha bruk for :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har fått den en smell i quadratus lumborum. Igjennom denne går en nerve som heter clunialis superior, som passer godt med det du beskriver. Jeg foreslår at du prøver opptrening av quadratus lumborum. Anbefaler ikke strekking av piriformis; dette vil medføre midlertidig lette, men forverring på sikt. Opptrening av piriformis er mye lurere. Dog høres ikke dette ut som et isjiasproblem.

 

image.png.9e5ad4d4d9e697c4072f9d581a9e419f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...