Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du føler roing ikke tar noe på ryggen, ville jeg redusert antall kilo og fokusert på teknikken, 98 av 100 tilfeller så utføres roing med dårlig teknikk. For noen år siden gikk jeg ned sikkert 20 kilo i stangroing endret teknikk og jeg følte fremgangen min ble bedre av det og det tok mer i ryggen.

Hvis du føler roing ikke tar noe på ryggen, ville jeg redusert antall kilo og fokusert på teknikken, 98 av 100 tilfeller så utføres roing med dårlig teknikk. For noen år siden gikk jeg ned sikkert 20 kilo i stangroing endret teknikk og jeg følte fremgangen min ble bedre av det og det tok mer i ryggen.

Indeed! Selv om jeg sikkert kan kjøre massseevis av kg og det ser tøft ut så går jeg heller ned på vektene og får god kontakt. Man skal trene muskelen og ikke bare løfte vekta:)

Facepulls er fint, eller så kan du bruke hantler istede for stang

Omvendt roing er fin, men litt jobb å legge på vekt. Chins er super, men tar litt andre områder enn roing. På chins er det og snakk om teknikk.

Teknikk på sitjande kabelroing. Det går greit å ha litt bevegelse i overkroppen får å få ut dei siste repetisjonane, men så strickt som du kan ellers. Du skal trene øvre rygg, ikkje korsryggen. Fokuser på å dra skuldrene bakover mot kvarandre, som ved oppspenning til benkpress. Ikkje nødvendig å dra for langt inn mot kroppen heller. Etter eit punkt er det stort sett biceps som jobbar, den er kanskje ikkje like sterk som ryggen og vil vere ein svakt ledd. Prøv og å jobb med at du spenner frå med hælen.

Annonse

Sittende kabelroing m/langt tau! Fant ikke video av øvelsen men den er slik: Sitter feil vei på benk med ryggen på benken litt på skrå og lener overkroppen og panna inntil. Benken må stå såpass langt fra kabelkrysset at man får strukket helt ut armene i startposisjon. Så drar du tauet rett bak til deg (hold litt før du slipper opp igjen) slik at du kjenner du jobber med øvre del av rygg.

Jeg synes i alle fall at denne øvelsen tar veldig godt!

nå føler jeg meg litt "dum" her, men jeg vil at øvelsen skal ta mest mellom skulderbladene da jeg trener rygghev og andre øvelser for "midte" og nedre del av rygg. Hvilke er da best for øvre del av ryggen av de nevnt ovenfor?:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...