Gå til innhold

Rygg/nakkesmerter


LenaMarie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 19 år som trener styrketrening regelmessig. På lørdag forrige helg (12.08) trente jeg styrke. etter treningen kjente jeg meg relativt svimmel og rar, og kjente en rar smerte bak i ryggen, omtrent midt på ryggsøylen, omtrent mellom skulderbladene eller litt nedfor. Jeg hadde gjort en øvelse som jeg mistenker har forårsaket denne smerten, hvor jeg holder en vekt fremfor brystet imens jeg går ned og opp (hovedsaklig for å trene bakside lår og korsrygg). Jeg dro til legevakta fordi jeg ble nesten redd for å besvime og det føltes ikke riktig, men han undersøkte meg nesten ikke og mente bare at det var noe muskulært. Etter dette fortsatte jeg å trene fire dager forrige uke, og jeg har ikke følt det har blitt noe særlig bedre. Smerten har på en måte forflyttet seg for hver gang, og jeg har vært tidvis svimmel og rar.Som om synet mitt har blitt litt "blurry" i blant. Den har forflyttet seg på en måte opp og ned, nå ligger den mest rett oppfor skulderbladene. Jeg kan bli nummen i armen også. På mandag var jeg hos en lege og hun frarådet meg fra å trene 1uke og mente det kunne være noe muskulært og ga meg egentlig bare voltaren. Har akkurat flyttet og begynt på universitetet så har ikke fått fastlege her enda heller. Jeg er fortsatt redd for at det kan være brist eller brudd eller noe annet, nerve i klem eller noe. På søndags kveld fikk jeg nesten ikke sove heller fordi jeg dovnet av bak mellom skulderbladene, armene og nakken hele tiden. Mandags kveld ble jeg plustselig veldig svimmel og det var så ubehagelig der at jeg ikke klarte å konsentrere meg med leksene heller. I går kveld fikk jeg plutselig en intens stikkende smerte bak der som varte noen timer før det gikk over. Men det har hele tiden vært ubehagelig der siden da og hver kveld i den siste tiden er det hele tiden som om det prikker der bak og det gjør det mange ganger på dagen også. Hva tror dere det kan være og hva kan jeg gjøre? Jeg føler ikke legen tar meg på alvor. Føler fortsatt ikke at det har blitt noe særlig bedre heller til tross for treningsfri siden fredag. Har jo sinnsykt lyst til å trene igjen også, siden jeg er vant med å trene styrke 6 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på problematikken her med bortdovne armer, prikking og stikking høres det veldig ut som dette er nerverelatert. Iom at det vedvarer ville jeg hvertfall anbefalt deg å stoppe opp helt med treningen til du finner ut hva dette dreier seg om. Nakke og rygg er ikke noe å tulle med. Sannsynligvis er det ikke noe superalvorlig men det er best å være på den sikre siden når det kommer til skader. Om fastlegen ikke tar deg alvorlig ville jeg oppsøkt Trening og Rehab på Hasle, som drives av @Kjetil Larsen, han har hvertfall vist stor kompetanse her inne og har svaret på det aller meste av treningsrelaterte plager/skader. Eventuelt en privatklinikk om du ikke holder til i Oslo. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, getsome skrev:

Med tanke på problematikken her med bortdovne armer, prikking og stikking høres det veldig ut som dette er nerverelatert. Iom at det vedvarer ville jeg hvertfall anbefalt deg å stoppe opp helt med treningen til du finner ut hva dette dreier seg om. Nakke og rygg er ikke noe å tulle med. Sannsynligvis er det ikke noe superalvorlig men det er best å være på den sikre siden når det kommer til skader. Om fastlegen ikke tar deg alvorlig ville jeg oppsøkt Trening og Rehab på Hasle, som drives av @Kjetil Larsen, han har hvertfall vist stor kompetanse her inne og har svaret på det aller meste av treningsrelaterte plager/skader. Eventuelt en privatklinikk om du ikke holder til i Oslo. Lykke til!

Ah, faen da. Holder til i Tromsø, noe her jeg kunne gått til? Evt hva? Fysioterapeut eller noe annet?

Men er du sikker på at det er nerverelatert når det er prikking/bortdovning osv? Legen sa at det bare hørtes ut som at det var noe muskulært, så jeg vet ikke. Men nå har jeg også erfart at mange leger mildt sagt suger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø vet jeg ikke men sjekk Google 😊

Ganske sikker på at det er nerverelatert ja uten at jeg egentlig sitter på kompetanse til å stille noen diagnose her. Iom at det sitter i rygg/nakke kan det sikkert være greit å få tatt et bilde av ryggraden din for å utelukke eventuell skiveutglidning. Om du ikke finner noen aktuelle behandlingssteder i Tromsø og plagene vedvarer ville jeg dratt tilbake til fastlegen og bedt om det.

Får avvente å se om det er noen med mer peiling enn meg som svarer her. Kanskje Kjetil jeg tagga i forrige innlegg dropper innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, getsome skrev:

I Tromsø vet jeg ikke men sjekk Google 😊

Ganske sikker på at det er nerverelatert ja uten at jeg egentlig sitter på kompetanse til å stille noen diagnose her. Iom at det sitter i rygg/nakke kan det sikkert være greit å få tatt et bilde av ryggraden din for å utelukke eventuell skiveutglidning. Om du ikke finner noen aktuelle behandlingssteder i Tromsø og plagene vedvarer ville jeg dratt tilbake til fastlegen og bedt om det.

Får avvente å se om det er noen med mer peiling enn meg som svarer her. Kanskje Kjetil jeg tagga i forrige innlegg dropper innom!

Ja sjekket litt. Tror du manuellterapi har noen virkning? Har isåfall funnet noen som har timer her så tenkte jeg kunne sjekke det ut evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.8.2017 den 12.51, getsome skrev:

Med tanke på problematikken her med bortdovne armer, prikking og stikking høres det veldig ut som dette er nerverelatert. Iom at det vedvarer ville jeg hvertfall anbefalt deg å stoppe opp helt med treningen til du finner ut hva dette dreier seg om. Nakke og rygg er ikke noe å tulle med. Sannsynligvis er det ikke noe superalvorlig men det er best å være på den sikre siden når det kommer til skader. Om fastlegen ikke tar deg alvorlig ville jeg oppsøkt Trening og Rehab på Hasle, som drives av @Kjetil Larsen, han har hvertfall vist stor kompetanse her inne og har svaret på det aller meste av treningsrelaterte plager/skader. Eventuelt en privatklinikk om du ikke holder til i Oslo. Lykke til!

Takk for det, Getsome!

@LenaMarie Har du hatt lignende episoder før? Dette høres ut som TOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...