Gå til innhold

Sliter med å redusere fettprosent på diett


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en mann på 28 år som de siste 10 ukene har kjørt min førtste diett i håp om å gå ned i fettprosent. Da jeg startet veide jeg 74 kg og hadde ca 14,5 % fett. Før jeg startet regnet jeg ut kalloribehov ved hjelp an en kalkulator på nett å kom frem til følgende:

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2446.7 kcal.
Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1779.4 kcal.
For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1957.4 kcal.
For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2446.7 kcal og 2936 kcal.


Jeg har lagt meg nok så nøyaktig på 1900-2000 kcal for dagen i 10 uker, med en spisedag i uken. Problemet nå etter de 10 ukene er at jeg ikke føler det har skjedd en dritt. Jeg har tilnærmet ingen forandring i fettprosent og veier nøyaktig det samme. Hvordan er dette mulig med 10 uker i underskudd? Jeg har foreløpig ikke trent noe kardio. Jeg har spist etter følgende makroer:

Proteiner 52% 180g
Karbs      20% 70g
Fett        28%  100g
Kcal ca 1900-2000

Hva gjør jeg feil? Håper noen kan komme med noen innspill! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye spiser du på spisedagen da? :)

Jeg har vært på diett i over 8 uker og har forøvrig hatt kun 1-3 spisedager og selv da har jeg tatt det ganske forsiktig. Det virker ikke som du har spesielt stort underskudd på kaloriene. Går du berserk på spisedagen kan dette være nok til å hindre resultater. I tillegg tviler jeg på du trenger en spisedag i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier spisedag så betyr det at jeg unner meg et måltid som ikke består av rent kjøtt og grønnsaker. Det er ikke snakk om frotsing. Og om man ligger 3-4000 i underskudd per uke så skal det litt til å spise dette på en dag. Det er nemlig heller tvilsomt at jeg spiser 5-6000 kallorier på spisedagen. Toppen et par hundre over så burde fortsatt vært milevis å gå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du? Kardio?

Så sant du ikke har problemer med stoffskiftet eller lignende, så er nok kaloriunderskuddet rett og slett ikke lavt nok. Husk at disse kalkulatorene bare estimerer og således aldri er nøyaktig. De kan være et greit utgangspunkt, men som regel må man justere enten opp eller ned.

Du burde heller ikke gått 10 uker før du fant ut at det du gjør ikke fungerer. Normalt sett skal man fint kunne gå ned 1,5 kg alt første uken på diett. Det er senere ting begynner å gå sakte.

Makroene ser så vidt jeg vet greie ut. Personlig liker jeg å spise mer på treningsdager og mindre på fridager, men vet det er delte meninger der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner 52% 180g
Karbs      20% 70g
Fett        28%  100g
Kcal ca 1900-2000

Opp mot 50% av kalori-inntaket ditt kommer fra fett. Dette er for høyt. Jeg vet ikke hvor du får 28% i fra, men

100g fett x 9kcal = 900kcal
(900 / 1950) x 100 = 46%

Jeg vil absolutt anbefale deg å øke karbo-inntaket og senke fett. Fett trenger ikke være på mer en 15-25%. Eksempelvis start med 25% slik at du har noe å ta i fra utover dietten etter som fettreduksjonsplatåer oppstår. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...