Gå til innhold

Treningsvaner


stene89

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som det nye året er i gang, er det sikkert mange som har startet det med et nyttårsforsett om å trene mer.Fra før vet vi at det er mange som ikke greier å opprettholde treningsvanene utover året.

Jeg sliter sporadisk med dette selv, selv om jeg vet at det er kritisk for både helse, produktivitet og humør. Disse faktorene er jo knyttet til hverandre igjen, men fysisk aktivitet er en viktig pilar for å stabilisere de. Vil gjerne høre dine meninger om hva du synes gjør det vanskelig å opprettholde en god og stabil treningsvane. 

Mvh

Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎08‎.‎01‎.‎2017 den 12.10, stene89 skrev:

Hei!

Nå som det nye året er i gang, er det sikkert mange som har startet det med et nyttårsforsett om å trene mer.Fra før vet vi at det er mange som ikke greier å opprettholde treningsvanene utover året.

Jeg sliter sporadisk med dette selv, selv om jeg vet at det er kritisk for både helse, produktivitet og humør. Disse faktorene er jo knyttet til hverandre igjen, men fysisk aktivitet er en viktig pilar for å stabilisere de. Vil gjerne høre dine meninger om hva du synes gjør det vanskelig å opprettholde en god og stabil treningsvane. 

Mvh

Christoffer

Vil du ikke heller høre hva som gjør det lett å opprettholde en god og stabil treningsvane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil si "Motivasjon" - Jeg vil si disiplin.  Før eller siden vil motivasjonen svinge, og hvis man har klart å utviklet god selvdisiplin vil man gjennomføre opplegget sitt til tross for varierende motivasjon.  

Sier ikke at man ikke skal ta fridager/uker/deloade osv. - Men at man med god disiplin vil opprettholde treningsrutinene kontinuerlig. 

Det er derfor nyttårsmosjonistene feiler år etter år - De starter med topp motivasjon, og når denne daler har de ikke disiplin til å fortsette, og kommer tilbake neste vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en trenger både motivasjon og disiplin/rutine for å opprettholde en stabil treningsvane. Motivasjon betyr mest for hvorfor en gjør en endring, mens disiplin er bare at en gjør det. Motivasjonen betyr nok mest i begynnelsen, og som @NoBro skriver, så har gjerne nyttårsforsetterne topp motivasjon etter et slapt år, og en julefeiring preget av mye mat og inaktivitet. Motivasjonen for disse kan gjerne være forbundet med skam over egen kropp/helse/selvbilde, og når januar er gått og de har trent en håndfull ganger, så er skammen gitt seg og de kan slutte å trene igjen. Da har de ikke god nok motivasjon og ikke trent lenge nok til at treningen har blitt en rutine.

Jeg tror nøkkelen for å holde ut lenge nok til at endringen blir en del av livsstilen, er å fundamentere hvorfor bedre. En kan for eksempel motiveres av å lese seg opp på alle helsegevinstene av trening. Tenke på trening som sparing, som en vil ha glede av når en blir eldre. Og ser en på et kortere perspektiv, så er trening noe som gir økt livskvalitet i form av mer energi i hverdagen. Dersom en sliter med selvbildet, vil en bedre trent kropp gi bedre selvtillit. Hvis en ønsker å klare bestemte mål (løfte x kg, løpe x km på x min), så gir det enda mer mening med treningen. Litt mer hvorfor trene, gjør at en holder på lenge nok til at treningen blir en rutine, noe en bare gjør, fordi en har tro på det. En kan ikke forvente at hver gang en trener skal være givende, men en gjør det av en samme grunn som en gjør andre ting i livet en ikke er motivert for. Fordi det lønner seg i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en måte å like treningen på. Hvis alt skal handle om motivasjon og disiplin tviler jeg på at du holder ut lenge. Prøv f.eks å trene før jobb/skole, ikke overdriv treningen, finn et program du liker og ikke fokuser så mye på hvilket program du "burde" bruke. 

Dette er hvertfall min erfaring. Har trent mange programmer osv men ender alltid tilbake til mitt eget opplegg. Vil du bruke manualer istedet for stang gjør det. Vil du bli sterk i hangups og ikke mark så gjør du det. Hater du knebøy gjør noe annet. Liker du ikke løping, bruk sykkelen eller gå en tur. Mange vil sikkert være uenig med meg, men er bedre å holde treningen gående enn å bli lei og gi opp. Dette var hvertfall slik jeg startet og har ledet meg til å like øvelser som jeg ikke gjorde før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...