Gå til innhold

Prolaps


MrBiggie

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på 20 år. Tok mr for en mnd siden og har nå prolaps i l4l5.... Dette verker så inni satan akkurat nå.. Kan ikke trene i det hele tatt og går utover motivasjonen min på skolen og alt..

 

noen som har noe tips om hvordan jeg skal gå framover for åfikse dette problemet? Hvor skal jeg oppsøke hjelp? Kiropraktor, fysio, naprapat,???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, MrBiggie skrev:

Hei jeg er en gutt på 20 år. Tok mr for en mnd siden og har nå prolaps i l4l5.... Dette verker så inni satan akkurat nå.. Kan ikke trene i det hele tatt og går utover motivasjonen min på skolen og alt..

 

noen som har noe tips om hvordan jeg skal gå framover for åfikse dette problemet? Hvor skal jeg oppsøke hjelp? Kiropraktor, fysio, naprapat,???

Som 17-åring hadde jeg på slutten av nittitallet den største prolapsen legene på Aker sykehus hadde sett på en person under 25. 

Stor prolaps med press på isjasnerven. Måtte gå et skoleår på vgs om igjen pga fravær, og fotballkarrieren endte også der. 

Prøvde det meste, og var satt opp på operasjon.

Lange turer i fjell/skog/mark, altså gunstig terreng, førte imidlertid til at jeg ble bedre og til slutt helt bra, etter 6 mnd med et smertehelvete hvor paralgin forte ble knasket som tyggegummi som supplement til morfinen jeg også gikk på så og si daglig. 

Min erfaring ihvertfall, har de vurdert operasjon i ditt tilfelle ? Det er vel generelt lite kiropraktor/naprapat/fysio osv kan gjøre med prolaps annet enn å anbefale deg hva du bør gjøre / ikke bør gjøre osv. 

Kiropraktoren min var en klok mann, han sa at jeg kunne og burde gjøre alt av fysisk aktivitet som ikke ble begrenset av ryggskaden, og som ikke fremkalte smertene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolapsdannelser oppstår vanligvis når kompresjon økes på en side av ryggskivene, over tid. Dette er vist mange ganger av forskning. Den vanligste årsaken til dette mener jeg at er posterior bekkentilt i holdningen, som setter korsryggen i konstant bøy og dermed kontinuerlig feilbelastning på ryggskivene. Et MEGET underidentifisert holdningsavvik, som ofte skaper problemer, i min erfaring.

Les artikkelen min på ryggsmerter nedenfor, så kan du evt stille spørsmål her etterpå.

http://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NoBro skrev:

Det er vel generelt lite kiropraktor/naprapat/fysio osv kan gjøre med prolaps annet enn å anbefale deg hva du bør gjøre / ikke bør gjøre osv. 

Trist at mange opplever dette! HELT FEIL!

Årsaken til prolaps er i nesten alle tilfeller kontinuerlig fleksjon av korsryggen, og dette kan korrigeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Trist at mange opplever dette! HELT FEIL!

Årsaken til prolaps er i nesten alle tilfeller kontinuerlig fleksjon av korsryggen, og dette kan korrigeres!

Det kunne overhodet ikke korrigeres i mitt tilfelle. Forsøkene på korrigering gjorde vondt verre. 

Nå er jo ingen tilfeller like, og jeg er ingen ekspert på temaet, langt derifra, men jeg kan si følgende med sikkerhet: Ingen av de ovennevnte faggruppene kunne gjøre noe som helst, og jeg var innom en hel del av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, NoBro skrev:

Det kunne overhodet ikke korrigeres i mitt tilfelle. Forsøkene på korrigering gjorde vondt verre. 

Nå er jo ingen tilfeller like, og jeg er ingen ekspert på temaet, langt derifra, men jeg kan si følgende med sikkerhet: Ingen av de ovennevnte faggruppene kunne gjøre noe som helst, og jeg var innom en hel del av dem. 

Les de første setningene i artikkelen, så ser du hvorfor!

Kan GARANTERE deg at det kan korrigeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Les de første setningene i artikkelen, så ser du hvorfor!

Kan GARANTERE deg at det kan korrigeres.

Det sa fysioene, kiropraktorene, legene, naprapatene osv. som jeg var innom også, samtidig som de rakket ned på de hverandres kompetanse på feltet. 

Måneder med forsøk på korrigering fra samtlige av disse førte at jeg måtte begynne på morfin, og ble satt opp på operasjon. 

Men ok, du kan helt sikkert hjelpe TS mer enn hva jeg kan, jeg deler bare min egen erfaring og mitt perspektiv, og det jeg sier om mitt tilfelle er sannheten - Det betyr ikke at jeg besitter fasiten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, NoBro skrev:

Som 17-åring hadde jeg på slutten av nittitallet den største prolapsen legene på Aker sykehus hadde sett på en person under 25. 

Stor prolaps med press på isjasnerven. Måtte gå et skoleår på vgs om igjen pga fravær, og fotballkarrieren endte også der. 

Prøvde det meste, og var satt opp på operasjon.

Lange turer i fjell/skog/mark, altså gunstig terreng, førte imidlertid til at jeg ble bedre og til slutt helt bra, etter 6 mnd med et smertehelvete hvor paralgin forte ble knasket som tyggegummi som supplement til morfinen jeg også gikk på så og si daglig. 

Min erfaring ihvertfall, har de vurdert operasjon i ditt tilfelle ? Det er vel generelt lite kiropraktor/naprapat/fysio osv kan gjøre med prolaps annet enn å anbefale deg hva du bør gjøre / ikke bør gjøre osv. 

Kiropraktoren min var en klok mann, han sa at jeg kunne og burde gjøre alt av fysisk aktivitet som ikke ble begrenset av ryggskaden, og som ikke fremkalte smertene. 

Så utrolig deilig at det gikk bra for deg! Jeg personlig begynner å bli depressiv av dette. Har en haug med eksamner, får ikke trent, dama og jeg har slått opp samtidig som det går utover jobb..

hovedprioritert er nå å få denne promapsen frisk igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Prolapsdannelser oppstår vanligvis når kompresjon økes på en side av ryggskivene, over tid. Dette er vist mange ganger av forskning. Den vanligste årsaken til dette mener jeg at er posterior bekkentilt i holdningen, som setter korsryggen i konstant bøy og dermed kontinuerlig feilbelastning på ryggskivene. Et MEGET underidentifisert holdningsavvik, som ofte skaper problemer, i min erfaring.

Les artikkelen min på ryggsmerter nedenfor, så kan du evt stille spørsmål her etterpå.

http://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/

Åh, tuusen takk! Skal lese den asap!

Skal bestille legetime imorgen.. Aner forøvrig ikke hva jeg skal spørre hun om/ snakke med henne im..

som sagt utrolig depressiv periode og jeg hadde gitt hva som helst for å få fikset dette. Smertene holder seg kun lokalt i korsryggen pg null stråling

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, NoBro skrev:

Det sa fysioene, kiropraktorene, legene, naprapatene osv. som jeg var innom også, samtidig som de rakket ned på de hverandres kompetanse på feltet. 

Måneder med forsøk på korrigering fra samtlige av disse førte at jeg måtte begynne på morfin, og ble satt opp på operasjon. 

Men ok, du kan helt sikkert hjelpe TS mer enn hva jeg kan, jeg deler bare min egen erfaring og mitt perspektiv, og det jeg sier om mitt tilfelle er sannheten - Det betyr ikke at jeg besitter fasiten. 

 

Trist at du opplevde det! Mange av mine klienter sier det samme - men, til tross for dette, blir nesten alle bra, med minimale tilfeller av tilbakefall. Selv om de har prøv "alt", i åresvis.

Så, er det kanskje konvensjonelle fremgangsmåter som er problemet?

WHO mener at opptil 80% av samfunnet opplever ryggsmerter, hvor 33% har tilbakevendende tilfeller. Allikevel er 85% påstått idiopatisk, dvs "uten kjent årsak"! Er dette mulig, i 2016?

Forskningen peker i alle mulige retninger. De er ironisk nok enige om hva som IKKE er årsaken (holdning, muskelfunksjon, etc), men har ingen anelse om HVA som er den virkelige årsaken. De har også minimale resultater å vise til - ikke så rart; uten årsak, hva kan være behandlingen?

Av denne grunnen får mange beskjed om "å gå seg en tur", "ikke stresse", "dette sitter bare i hodet ditt", masse smertestillende, etc. Trist, og ikke løsningen på problemet!

Så, jeg spør igjen, er det noe galt med fremgangsmåtene som blir anvendt? Hvorfor har noen så høye successrates, og andre så dårlige? Løsningen er bekkenets stilling. Og i vår erfaring, er det nesten ingen som måler opp bekkenstillingen på riktig måte.

Mye mer info om dette i artikkelen. Skrev også et lite innlegg om dette på IG i går, kan leses her:

https://www.instagram.com/p/BMhFwQgAg4E/?taken-by=treningogrehab.no

https://www.instagram.com/p/BMhF04wgMzl/?taken-by=treningogrehab.no

Mener på ingen måte å latterliggjøre det du sier! Tvert imot, jeg synes SYND på deg!

Ha en god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Mener på ingen måte å latterliggjøre det du sier! Tvert imot, jeg synes SYND på deg!

Ha en god kveld.

Ja, det var nok synd på meg den gangen, men heldigvis endte det bra. 

Men selv den dag idag, nesten 18 år etter, kan jeg innimellom kjenne smertene fra den ved enkelte bevegelser, og en MR fra i fjor påviste at den fortsatt ligger der. 

Jeg tviler heller ikke på det du sier, da du virker erfaren og kompetent på området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Strølle skrev:

For ordens skyld, har du god peiling på jumpers knee? 

 

Ja, i grunn. Reell jumper's oppstår når leggen glir fremover i forhold til lårbeinet (femur). Dette øker stress på ACL og fører til at patella-senen glir hardere over tibia-platået og/eller slimposen under patella-senen (deep infrapatellar bursa)

Men mange får feilaktig diagnosen jumper's, bare så det er nevnt.

http://treningogrehab.no/forholdet-legg-laar-knesmerter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Men mange får feilaktig diagnosen jumper's, bare så det er nevnt.

http://treningogrehab.no/forholdet-legg-laar-knesmerter/

Jeg prata med en fysio som påsto at mine forklaringer betydde jumpers, og hun påsto det ganske fint. Men det resonnerte hun seg frem til på 5 min. Jeg er derfor litt usikker på om det er jumpers, selv om vondtene kommer hånd i hånd med eksplosive øvelser.

Har behandla knea mine som om det var jumpers i 14 uker nå, og det blir jo bedre, men usikker på om det er fordi øvelsesutvalget er forandret og vekta er betraktelig redusert eller om det er fordi det faktisk funker. Grunnen til usikkerheten er at med en gang jeg begynte med knebøy igjen så kom irritasjonene i knea svakt tilbake, ikke på langt nær like ille som det var før sommeren vel og merke, men nå tar jeg knebøy med betraktelig mye mindre vekt også. 

Det er ingen tvil om at det er patellasenen som er vond, eller hvertfall området ved patellasenen. Jeg får også vondt, hvis jeg legger litt trykk nederst på patella(knokkelen). Kinokne kan jeg få ofte, selvom det ikke skjer så mye nå lenger. 

Beklager også TS for at jeg braker inn med noe helt annet enn prolaps. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...