Gå til innhold

HJELP , jeg har mistet kontrollen


Denisa

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg at jeg trenger hjelp og aner ikke hvor jeg skal henvende meg.
Jeg har snakket om dette med mine nærmeste, men føler jeg ikke blir tatt på alvor.

I det siste så føler jeg at jeg har mistet totalt kontroll over min egen kropp og matinntak.
Jeg overspiser og overspiser daglig. Jeg spiser alt som ikke er bra for meg, og tenker i ettertid "hvorfor gjorde jeg det..hvorfor klarte jeg ikke si nei" Men for å være ærlig, i det jeg tar avgjørelsen til å spise dritt så tenker jeg INGENTING. Jeg føler ingenting.
Føler bare at jeg bruker mat som trøst for ting som jeg kanskje sliter med i hverdagen.. Og jeg vet ikke helt hva der heller..

Dette er et eksempel fra i går, hvordan matinntaket var:
- Mens jeg er på jobben, så spiser jeg veldig bra og sunt. Vi har kantine.
- Så fort jeg kommer hjem, så går alt ut av kontroll.
- I går spiste jeg til middag 3 laksefileet, 6 poteter og masse saus til... Jeg følte at det var nok med en porsjon, men måtte bare ha mer. Kunne liksom ikke dy meg. Ikke fordi jeg ikke ønsker, men fordi jeg ikke KLARER føler jeg. Jeg tenker ikke i øyeblikket det foregår... :/
- På kvelden så ble det kjøpte inn masse potetgull og sjokolade av resten av husstanden, og jeg ble med og spiste dette... La meg kvalm og ekkel, i gråt..

Nå er jeg lei. Jeg vet ikke hva som skjer med meg.

 

Jeg ble gravid i mars 2015 og fikk en nydelig gutt 23 november 2015. Jeg gikk oppp 20 kg i graviditeten og gikk ned bare 10 av dem etter det. Bestemte meg for å gå tilbake til normalen , men det ble ikke slikt. Jeg trente nesten daglig før graviditeten og spiste sunt. Jeg hadde det OK. Men nå er alt ut av kontroll. Finner ikke tid til trening, føler derfor alt er bortkastet med å spise sunt også. Har IKKE tro på meg selv what so ever - tror absolutt ikke at jeg noensinne kommer til å nå vektnedgangen jeg ønsker og bli fornøyd med meg selv...

 

Jeg er nå rett og slett REDD for hvor jeg kommer til å havne hvis jeg ikke tar tak i meg selv fra nå..

Håper noen kan gi meg noen tips og råd, hjelp. Gjerne noen som har vært i samme situasjonen, kjenner seg igjen eller lignende..

Setter pris på alle svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe galt med deg. Det er mange som kommer inn en slik dårlig syklus. Det kan være en ide å snakke med noen og få litt oppfølging. Hjelp og støtte til å takle følelsene på en mer konstruktiv måte.

Det at man føler "ingenting" når man overspiser er også vanlig. Noe som muligens kan hjelpe er å prøve å slappe av når du skal spise, og spise sakte. Prøv å kjenne etter om du er sulten, mett, eller noe midt i mellom.

Når vi gjør dårligere valg er det ofte fordi det har blitt en dårlig vane. f.eks. å småspise mens man lager mat. Det er en jobb å snu vanen, men etter hvert vil den nye vanen føles like naturlig som den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har dårlig disiplin med sjokkis, potetgull og div digg, så er det best å ikke kjøpe inn dette (this guy knows). Om noen andre i husholdet er de som kjøper så kan du be dem om å ikke gjøre det.

Når du har vansker for å ikke ta 2-3-4 prosjoner middag (this guy knows igjen...) så stapp deg full med grønnsaker sammen med maten (blomkål, gulrøtter, osv) så du ikke klare mer laks fks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...