Gå til innhold

Ineffektiv trening mage?


Pippi77

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har trent i mange år, men startet å trene styrke/kjernemuskulatur for ca 1 år siden. Intensiverte treningen med 3-5 økter i uka med styrketrening ( samt kostholdsendring) fra nyttår 2016, med ønske om å både bli sterkere og endre fasong.
Jeg har hatt god fremgang både på styrke og fysikk, men ser for liten fremgang på nedre del av magen..!
Trener en god del øvelser som markløft, bulgarsk, rumensk, Nordic Hamstring, beinpress og curls. Trener også mye rygg/overkropp. I tillegg planke, situps, hengende beinhev, etc.
Føler som sagt at jeg har hatt god progresjon, spesielt i øvre del av magen/epigastriet. Men har fortsatt en del å gå på for å ha effekt av nedre del av magen.. Det virker nesten som om midterste delen av magen har blitt slappere enn tidligere!!??! - kan dette ha noe med for stort fokus på hoftebøyerne???

Så mange flinke folk som finnes i dette forumet, håper jeg noen har noen tips til meg.. Forslag til mageøvelser som tar godt i nedre del av
magen/ ned mot lysken mottas i hvert fall med TAKK! ^_^

image.jpeg

Endret av Pippi77
*Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er bare et skudd i blinde, men:

At den nedre delen av magen - også referert til som "bilringene" - blir slappere er et klassisk symptom på at fettprosenten er steget. Dette går gjerne i takt med "god fremgang både på styrke og fysikk".

Å tale om en isolasjon av nedre del av magen er et tynt argument. Ja, det er mulig, men om det gir noen særlig effekt er derimot usikkert. Fokuset bør uansett ligge på bekkentilten. Reverse crunch-ish lignende øvelser hvor du hever korsryggen, f.eks fra benk, skrå benk. Ikke ha fokus på å heve beina, ha fokus på å trekke bekkenet inn mot navelen.

Magen klarer seg vanligvis fint uten særlig mye trening. Tren to-tre sett med mage etter en beinøkt og det holder fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marcus Halberstram skrev:

Dette er bare et skudd i blinde, men:

At den nedre delen av magen - også referert til som "bilringene" - blir slappere er et klassisk symptom på at fettprosenten er steget. Dette går gjerne i takt med "god fremgang både på styrke og fysikk".

Å tale om en isolasjon av nedre del av magen er et tynt argument. Ja, det er mulig, men om det gir noen særlig effekt er derimot usikkert. Fokuset bør uansett ligge på bekkentilten. Reverse crunch-ish lignende øvelser hvor du hever korsryggen, f.eks fra benk, skrå benk. Ikke ha fokus på å heve beina, ha fokus på å trekke bekkenet inn mot navelen.

Magen klarer seg vanligvis fint uten særlig mye trening. Tren to-tre sett med mage etter en beinøkt og det holder fint.

Takk for tilbakemelding, ^_^ 
-Det er liksom litt greit å få gjort noe med disse bilringene da vet du, spesielt imot sommersesongen.. :blink:
Leste en artikkel skrevet av Gunnar Bråthen fra 2011, som har fokus på dette med bekken/hoftebøy ved mageøvelser;
https://gunnarbrathen.no/2011/03/31/trening-av-mage-sa-enkelt-og-sa-vanskelig/
Men det er jo en jungel av tips og råd, som man rett og slett kan gå seg bort i..

Det jeg synes er kjedelig er at selv om jeg har krympet i cm, og blitt "fastere i fisken," er nederste del av magen nå slappere enn den var tidligere..!! Så selv om det muligens er vanskelig å finne øvelser som isolerer dette området, er jeg int. i å forsøke noen flere øvelser som kanskje hjelper..

Som mange andre kvinner som både har født barn og har noen år på baken, er området rundt hoftene, mitt "problem-område" :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det har utelukkende sammenheng med fettprosent. Å trene de nedre magemusklene vil ha tilnærmet null effekt hva angår fasthet av hud rundt det området.

2. Kvinner sliter generelt med "treg" fettforbrenning i hofteområdet samt særlig rundt innside lår. Disse fettdepoter er vanskelig å angripe. Fettet på disse områdene er på enkelte kvinner vist å inneholde 9 ganger mer alpha-2 reseptorer enn beta-2 reseptorer. Uten å gå i detalj kan jeg bare si at alpha-2 reseptorer gjør fettet vanskelig å forbrenne.

3. Ta mål over tid for å definere hvorvidt du er krympet og blitt fastere i fisken. Er du blitt fastere i fisken generelt er det en forutsetning å si at du også er blitt fastere i bilring-området. 

4. Av linken du henviser til vil de øvelsene som gir bekkentilt være fordelaktig å trene for nedre del av mage. F.eks den nederste øvelsen, samt øvelsen med bildebeskrivelsen (forutsatt at du her løfter bekkenet) "Denne øvelsen trener Psoas Major, og IKKE magemuskelen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange detaljerte svar, - du er en knupp! :-)
1) .. Mindre/riktigere mat med andre ord..
2) Tell me about it.. Jeg har liten kunnskap til både alpha- og beta-reseptorer, men kan underskrive på at fettet på innsiden av lårene og under navlen sitter rimelig godt!
3) Jeg har tatt mål over mange uker og har gått ned flere cm, både over midjen og hoftene. Det er bare "fasheten" som er demotiverende, ettersom det virker som det er slappere nå, enn tidligere.. Til tross for nedgang i cm..
4) Will do! :-)

 

Takk for at du tar deg  tid Marcus Halberstram, motiverende å få kjappe svar når man er ny bruker av Forumet.. *thumbsup!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ojive skrev:

Såvidt jeg ser så har ingen nevnt genetikk. Hvordan våre abs ser ut avhenger av våre gener. Noe kan trenes, det meste er genetikk.

Så det er lost case med andre ord..? *humre-humre.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...