Gå til innhold

Hjelp! Sunt kosthold på ferie og fest?!


Linn Madsen

Anbefalte innlegg

Håper noen har noen gode tips og råd der ute!

Personlig har jeg flere matintoleranser, og er derfor flere matvarer jeg ikke spiser. Hovedsaklig er dette matvarer som ikke er særlig sunne i seg selv så er ikke noe problem sånt sett, men jeg sliter med å finne alternativer til sunn mat når jeg er på ferie, på arrangamenter som bursdager osv.

Jeg spiser hovedsaklig ikke hvete, korn, melk, ris.

Har dere noen tips til enkle retter man kan evt kan medbringe, og hva gjør dere når dere er på ferie?

Andre som har allergier eller matinoleranser som har noen gode tips og komme med?

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser ikke melkeprodukter og glutenholdige kornprodukter. Ris spiser jeg hver dag, og har ingen åpenbare problemer, heller tvert i mot. Ris og potet er en av de matvarene flest mennesker i verden takler, og de inneholder heller ikke gluten. Hvorfor spiser du ikke ris? Har du sjekket for intoleranser/allergier eller er det mer av "personlige" grunner og foretrekninger?

Hvor skal du på ferie? Proteinpulver kan du ha med verden rundt. Poteter finner du i de fleste land. Salat finner du i alle land. Kjøtt, fugl og fisk finner du i alle land. Olivenolje og nøtter finner du i alle land. Frukt finner du i alle land. Litt satt på spissen kanskje, men du forstår hva jeg mener?

Hvorfor skal du ha med sunn mat på bursdager? De fleste bursdager varer ikke lenger enn noen timer, og dersom du spiser sunt resten av uken ødelegger ikke 1-2 måltider noen ting, såfremt du ikke spiser 5 kaker, drikker en kasse med øl og spiser en dobbel whopper meny på Burger King.

Nøkkelen til alt det jeg skriver handler om balanse. Dersom du sitter inne en lørdagskveld og spiser det planlagte måltidet ditt med stor bitterhet over at alle venninnene dine er ute på byen har du et valg. Du kan enten spise det planlagte måltidet ditt og våkne opp til en bakrusfri søndag og ha en knall økt på gymmet, eller du kan bli med ut ha det gøy med vennene dine. Du trenger ikke drikke deg såpefull, da ender du bare opp med dårlige valg og dårlige dager fremover. Dersom målet ditt er vektnedgang (eller ned i fettprosent og opp i muskler som i realiteten 100% av oss vil), kan du ta deg et par glass og fremdeles ikke ødelegge noen ting. Igjen, balanse. Det finnes mye mer enn trening og kosthold, men for å kunne leve denne livsstilen lenger enn noen uker er du nødt til å finne en balanse.

Så lenge du holder deg til planen 80-90% av tiden, vil du få veldig gode resultater. Dersom du holder deg til planen 50% av tiden, er det også bra, men du kan ikke forvente de samme resultatene, og det vil ta lengre tid å nå ditt mål. "Success is the sum og small efforts, repeated day in and day out". Enten det er snakk om måltider eller treningsøkter, er dette sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel bare si hva jeg gjør når jeg er på ferie: Booker aldri et hotell som ikke har treningsstudio :p

Kostholdsmessig er jeg ikke like streng som jeg er resten av året, men det pga jeg syns jeg fortjener det. Mesteparten av året ellers går til et rimelig strikt kosthold, og som Christoffer sier så lenge du holder deg til planen 80% av tiden så får du bra resultater uansett. Det handler om å ha ett opplegg du kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, de over har gode poeng, hva du gjør på ferie eller i en bursdag ødelegger ikke hva du gjør resten av tiden. STRESSET du gir kroppen med å tenke så mye på dette kan gjøre mer skade..

De fleste land har generellt større utvalg i mat for menesker med spesielle "behov" eller ønsker, så å være sunn på ferie bør ikke være noe problem så lenge du tenker litt på det.

Jeg synes det er LETTERE å spise sunt i det store utland, bedre utvalg, mer smak osv på mat. og jeg blir flinkere å drikke vann!:thumbsup:

gå i stedet for å ta taxi/buss er og en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hoteller og restauranter er også behjelpelige med å finne alternativer om du har intolleranser. Kan være en ide å få skrevet en lapp på det lokale språket med hva du ikke tåler dersom du er i land hvor ikke alle snakker like godt engelsk.

Litt utskeielse ellers er bare sunt når man er på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om rådene her er gode for personer som lever på frivillig diett, er det desverre andre regler for oss med intolleranser. Jeg blir kjempedårlig av selv den minste utskeielse, og en skje med rømme kan gi meg plager i flere uker. Plager som ødelegger hele den evt ferien! :( Jeg tåler bl.a ikke melk og gluten, full liste ligger på loggen min, og jeg må leve på diett uansett anledning. Det går fint det altså, er blitt en vane etter 6-7 år, og handler bare om planlegging.

Når jeg er på ferie tar jeg alltid med meg hjemmelaget brød eller knekkebrød (lavkarbo). Litt avhengig av hvor lenge jeg skal vekk, men de holder fint en uke+ i kjøleskap/minibar. Gjerne en tube majones og noen (mange) bokser makrell i tomat også. I utlandet spiser jeg på lokale restauranter, og velger alltid rent kjøtt/fisk/fugl med ekstra grønnsaker i stedet for potet/ris/pasta. Supplerer med frukt, nøtter og grønt. Funker fint! Et tips er å skrive ned de tingene du ikke tåler på en lapp på det lokale språket, så risikerer du ikke at kyllingen blir stekt i smør. ;)

Jeg tar Kamut hver dag, og har den også med på ferie. Det øker toleransen min for ting jeg ikke tåler, slik at krisen ikke blir like stor hvis jeg får i meg feil mat. :thumbsup:

I bursdager og liknende gjør jeg det enkelt, og lager min egen kake. Anbefaler sanabona.no og boka "Bakeglede uten Sukker" for fine oppskrifter, det er også mye bra på blogger rundt omkring. Bare søk på kake, raw eller kake lavkarbo, så finner du masse! Kaken min settes sammen med de andre kakene, og er til alle. Så føler jeg meg inkludert og siden alle kan smake blir jeg litt mindre "sær". :D Har god erfaring med å ta med egne pølser f.eks, pluss tomatpuré og salatblader, så koker jeg dem der og spiser sammen med resten.

De fleste er bare glad for å kunne lage noe jeg kan spise, men siden nei-lista mi er så lang, synes jeg det er lettest å bare ta med egen mat. :)

EDIT: Ser Oddis har kommet med språk-tipset allerede, var ikke meningen å plagiere! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...