JohannesBS Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Hei. Jeg hadde for en stund siden tidenes hardeste leg-day, jeg har i ettertid lagt merke til, særlig når jeg er støl i lårene, at det kjennes ut som om kneskålene mine holder på å gi etter når jeg strekker ut benene, altså bøye feil vei. Særlig når jeg står oppreist eller slenger beina på bordet...Det har heldigvis ikke skjedd, men jeg lurer på hva man kan gjøre for å styrke og forebygge skader i knærne? Hilsen høy, tynn, ung mann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil Larsen Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Du tenker på hyperekstensjon? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesBS Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 19 timer siden, Kjetil Larsen skrev: Du tenker på hyperekstensjon? Jaa, det er ikke veldig alvorlig, men jeg er veldig nyskjerrig på hva jeg kan gjøre for å forebygge det, Har du noen gode råd?:)) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
okveine Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Et godt utgangspunkt er å styrke musklene rundt Liggende / Hengende Leg Raise eller Leg Extension i maskin for quads. Nordic Hamstring for bakside. Step-ups på kasse for ROM i kneleddet. Balanseøvelser på skumpad eller halvball for å styrke evnen til å stabilisere ankel og kneledd i sideveis retning. Sånn som et eksempel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Sidelengs gange med strikk, & øvelsen "kamskjell" vil hjelpe godt med å styrke og stabilisere utsiden også. Ellers er nordic hamstring, glute bridge, hip thrusts (gjerne uten vekter og med ett ben), og reverse hyper gode øvelser for baksiden av låret. Sittende leg extentions brukes også hyppig i forbindelse med opptrening av kne :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Men dette er altså generelt for opptrening av kne, og ikke nødvendigvis det optimale for deg. Må nesten vite litt mer om situasjonen for å få noe mer spesifikt. Plages du mye? Har du smerter? hvor lenge varer dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil Larsen Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 22 timer siden, JohannesBS skrev: Jaa, det er ikke veldig alvorlig, men jeg er veldig nyskjerrig på hva jeg kan gjøre for å forebygge det, Har du noen gode råd?:)) Du må slutte å knipe knærne bakover i holdning. Knærne skal ikke låses i ekstensjon når man står, selv om ekstremt mange gjør dette. Knærne skal stabiliseres mellom legg, bakside og forside lår, i en relativt nøytral stilling. Hva som bør styrkes kommer an på. Ofte legg eller hamstring. Det kommer an på om leggbeinet har sklidd fremover eller bakover. Hvis du er litt teknisk anlagt, kan du lese kneartikkelen på nettsida mi. Evt se holdningsartikkelen, som er mye lettere å lese Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.