Gå til innhold

JohannesBS

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde for en stund siden tidenes hardeste leg-day, jeg har i ettertid lagt merke til, særlig når jeg er støl i lårene, at det kjennes ut som om kneskålene mine holder på å gi etter når jeg strekker ut benene, altså bøye feil vei. Særlig når jeg står oppreist eller slenger beina på bordet...Det har heldigvis ikke skjedd, men jeg lurer på hva man kan gjøre for å styrke og forebygge skader i knærne?

 

Hilsen høy, tynn, ung mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et godt utgangspunkt er å styrke musklene rundt

Liggende / Hengende Leg Raise eller Leg Extension i maskin for quads.

Nordic Hamstring for bakside.

Step-ups på kasse for ROM i kneleddet.

Balanseøvelser på skumpad eller halvball for å styrke evnen til å stabilisere ankel og kneledd i sideveis retning.

Sånn som et eksempel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidelengs gange med strikk, & øvelsen "kamskjell" vil hjelpe godt med å styrke og stabilisere utsiden også.

Ellers er nordic hamstring, glute bridge, hip thrusts (gjerne uten vekter og med ett ben), og reverse hyper gode øvelser for baksiden av låret. Sittende leg extentions brukes også hyppig i forbindelse med opptrening av kne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, JohannesBS skrev:

Jaa, det er ikke veldig alvorlig, men jeg er veldig nyskjerrig på hva jeg kan gjøre for å forebygge det, Har du noen gode råd?:))

Du må slutte å knipe knærne bakover i holdning. Knærne skal ikke låses i ekstensjon når man står, selv om ekstremt mange gjør dette. Knærne skal stabiliseres mellom legg, bakside og forside lår, i en relativt nøytral stilling.

Hva som bør styrkes kommer an på. Ofte legg eller hamstring. Det kommer an på om leggbeinet har sklidd fremover eller bakover.

Hvis du er litt teknisk anlagt, kan du lese kneartikkelen på nettsida mi.

Evt se holdningsartikkelen, som er mye lettere å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...