Gå til innhold

STRONGMAN/WOMAN


Gjest

Anbefalte innlegg

Okai, så....

Jeg vil være med på strongwoman om tre uker. TOTALT ukjent med øvelsene. Hva bør jeg trene? Trenger seriøs krisehjelp.

(ps. blir med fordi det er gøy å utfordre seg selv, tre uker er mer enn nok tid til oppkjøring om målet er å ha det gøy!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, didi skrev:

Det trekkes på konkurransedagen :(

Jeg har 0 snøring på strongman, men store øvelser som benk, knebøy, markløft, og militærpress, samt kjernemuskulatur er lurt å trene, ellers så prøve å finne ut hvilke øvelser du kan få, også ihvertfall prøve ut noen av dem, så du er litt forberedt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, rudboy skrev:

Jeg har 0 snøring på strongman, men store øvelser som benk, knebøy, markløft, og militærpress, samt kjernemuskulatur er lurt å trene, ellers så prøve å finne ut hvilke øvelser du kan få, også ihvertfall prøve ut noen av dem, så du er litt forberedt? :)

Takk for innspill, det er min tanke også. Men skulle så gjerne hatt hjelp av noen som har vært gjennom det selv for å få snekra et halvfornuftig program. I og med at det er tre uker til, så må jeg liksom ikke gå på en kjempesmell heller. Fokus blir nok mye på mark og press + kjerne. Bør vel finne meg et dekk og ta meg noen runder med farmers walk også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg kan stort om dette, men i hodet mitt høres det absolutt best ut å øve på de øvelsene det er fare for at du får. Det hjelper lite om du øker 10kg (eller 50 for den saks skyld) i mark og bøy på 3 uker om du aldri har løfta en atlasstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, didi skrev:

Takk for innspill, det er min tanke også. Men skulle så gjerne hatt hjelp av noen som har vært gjennom det selv for å få snekra et halvfornuftig program. I og med at det er tre uker til, så må jeg liksom ikke gå på en kjempesmell heller. Fokus blir nok mye på mark og press + kjerne. Bør vel finne meg et dekk og ta meg noen runder med farmers walk også....

Den jeg vet om som kjenner til dette @Snordskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.3.2016 at 15.59, Therese skrev:

Den jeg vet om som kjenner til dette @Snordskog

 

Haha, jeg VET du ikke tenkte på meg i forhold til program, men generelle tips har jeg!

 

Tenker det samme som @LtdEdFred, med bare 3 uker har du  mye å vinne på å trene gjennom øvelsene et par ganger og få tips av noen som kan det. Skal du trene farmers walk eller yoke gjør det lett ettersom å gå tungt på disse øvelsene vil sitte i kroppen lenge på samme måte som tung markløft gjør.

Hvis det trekkes øvelser tror jeg ikke det blir helt random, men sannsynligvis delt opp i kategorier som en pressøvelse, en loadingøvelse en markløftøvelse en grepsøvelse osv. Om du vet hvordan en markløft gjøres trenger du ikke trene på det siste 3 ukene, grepsøvelser er også ganske rett fram.  Har snoket i loggboken din og du er allerede sterk i mark;) Fokusér heller på det du ikke har vært bort i fra før. Hjelper lite å være sterk om du ikke har teknikk på mange av de mer sære øvelsene!

Prøv å finne et gym i nærheten av deg som har stokk, atlasstein, yoke, farmers, dekk, sandsekk og prøv deg litt i alt. Om du ikke har prøvd noe før har du vanvittig mye å vinne på det.

 

Øvelser jeg føler det er en stor fordel å ha testet ut

 - stokkvending og press (se opp i taket før øverstøtet, nytter ikke se fram som ved vanlig press)

- sandsekk (selve vendingen, fordel både for distanse og loading)

-  stein (dra med rette armer opp i fanget. Ikke bruk belte her)

- apollons vending og overstøt (anbefaler over/underhåndsgrep i starten med skift til doh underveis og magevending)

- dekk (her har teknikk ALT å si! Ikke bruk belte her)

 

Her er et par videotuturial jeg synes er enkle og gode:

https://www.youtube.com/watch?v=8ZJYpZTGPFk

https://www.youtube.com/watch?v=HebP35c7vzU

https://www.youtube.com/watch?v=ccwOGlHDALo

 

Strongman er litt sånn "alt er lov" konkurranse, så vil anbefale deg å ta med det du kan av utstyr du kan få bruk for i tilfelle. Jeg ville ihvertfall hatt med meg

-varmebelte (regner med at dere kanskje må bruke løs t-shorte, så varmebelte hindrer at klisteret setter seg fast i t-shorten. Av samme grunn bør du bruke tights her, ikke løs joggebukse)

- klister (tacky) til evnt steinløft (ordentlig, ikke sånn håndballklister. Dette er sikkert noe du kan låne på konkurransedag, vanskelig å få tak i ellers)

- et par ruller med hestebandasje til evnt steinløft (10 kr på biltema)

- løftebelte, magnesium, reimer, reimer, flate sko og oly-sko (til pressøvelser om du er vant med å bruke det)

 

Strongwoman er veldig gøy! Kult at du bare hopper i det, har en følelse av at det er slik de fleste begynner. Håper du får blod på tann etter konkurransen for det trenges sårt flere jenter her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.3.2016 at 0.44, Snordskog skrev:

 

masse gode tips

Siden du er den eneste i hele verden jeg vet om å spørre....

Hvilke resultater er bra for ei jente? Hvor mange kg i de mest typiske øvelsene? 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig variende altså.... en tar gjerne utgangspunkt i utøverene litt sånn på sparket i forhold til startvekter om det ikke er forhåndsbestemt. Du kan jo høre med arrangøren? Alle klarer noe og sannsynligvis litt mer enn forventet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...