Gå til innhold

Strekk?


Bringberri

Anbefalte innlegg

Var på trening i dag, kasta med en 8 kgs medisinball som jeg forøvrig har gjort lenge... Tok i mot langt nede eller på en side da jeg fikk vondt i ryggen...  Å nå er d skikkelig vondt... Funker ikke med ibux og paracett, ryggen ser helt skjev ut og har hovna opp nede i korsryggen, ca midt  på... Er det en strekk? Klarer å bøye meg å slik da, kjenner ikke noe neover i bein eller sånt. føler det er vondt fremme i magen også.. Blæææ... Bær jeg bevege meg mye? Går det fort over? Noen med erfaring?😊 Går som ei krykke...😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken opptrening? Jeg fikk vondt i ryggen for noen mnd siden etter markløft også, var da hos kiropraktor å han mente jeg hAdde en skjevstilling der før løftet... Hadde 4 timer... Ble bra igjen,. Mn kan fortsatt kjenne at d er noe rusk der i ene siden av korsryggen innimellom. 

Det er bedre i dag, værken har gått over i rygg å mage... Men går jeg oppe for lenge (10 min) så knyter ryggen seg i alle ender føler jeg å den er fortsatt skjev, men ikke den samme smerten lengre... Burde jeg ta det med ro en stund? Gå mest mulig? Jobber med de minste i bhg tror ikke jeg klarer d i morgen👎🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg TIPPER at det her er snakk om enten en strekk i ryggstrekker eller quadratus lumborum. Ganske vanlig problem, spesielt for QL. Dette spesielt da du heller mot høyre, som vanligvis tyder på at venstre  QL står under 'konstant' strekk og dermed ikke aktiverer som den skal.

Dette skjer på grunn svakhet i muskulaturen. Årsaken til svakheten, er ofte suboptimal holdning og/eller treningsteknikk.

Jeg ville iverksatt rolig opptrening av QL og erector spinae (nedre segment) først og fremst. Sannsynligvis blir du stivere i starten, noe som er et tegn på at man gjør noe RIKTIG. Det går over, og muskulaturen blir friskere.

Sekundært ville jeg sett på holdning (sørg for at du ikke henger på hofta eller kniper bekkenet frem). Sørg for korrekt bekkenstilling i bunn av markløft. Mange har ikke god nok fleksibilitet til å nå stanga uten å slippe opp korsryggen. I slike tilfeller er det best å kjøre strakmark en periode, eller sumo (om mobiliteten er god nok)

Du finner videoer av øvelsene jeg nevnte på youtube kontoen min og på nettsiden min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...