Gå til innhold

Kvalm etter styrketrening


crntbg

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg slitet veldig med at jeg blir kvalm når jeg trener styrke. Husker ikke helt når dette startet, men regner med det har vart i et halvt år cirka. Først trodde jeg det skyldtes PWO, men blir kvalm selv om jeg ikke har tatt noe form for "ekstra koffein". Har prøvd å drikke mindre vann, og har prøvd å drikke mere vann. Blir fortsatt kvalm. Er som om jeg holder på å kaste opp, men at det ikke kommer så langt.

Presser meg nok sånn helt greit på trening. Prøver på en til rep, og klarer jeg det ikke er det ikke noe verre enn det. Progresjon har vært normal, sett bort fra mye kostholdskluss. Og jeg lurer på om det er der det ligger. Har hatt perioder med underskudd, og da er det mindre energi.

Nå derimot spiser jeg mat, og skjønner ikke hvorfor jeg fortsatt blir kvalm. Noen ganger får jeg hodepine også. Men jeg har nesten null energi for tiden, kan eventuelt det skyldes kvalmen? Eller noen som har innspill i det hele tatt? 

Var hos legen for 4 måneder siden cirka, og da fikk jeg vite at det var utslag på hvite blodceller. Hva nå enn betyr, fikk ikke mer info så regner med at jeg er frisk som en fisk.

Har ikke noe fast svar på om jeg spiser før trening eller ikke. Noen ganger spiser jeg 1 time før, andre ganger en halvtime før, andre ganger 2. Bytter mye på, for dette er noe jeg ikke tenker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen fasit til deg, men kan trøste deg med at du ikke er alene i klubben.

Har forekommet flere ganger at jeg har kastet opp på trening da jeg er føler meg veldig uvel, svimmel med ekstremt hodepine. Gjelder kun dager med baseløft og andre tunge flermuskel øvelser.

Har prøvd å trene på tom mage, full mage, drikke mer vann, mindre vann, ikke funnet noe som har hjulpet enda.

Har vel per dags dato ikke hatt noen treningsøkte på et kcal overskudd, mulig det har en innvirkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RandomHero skrev:

Har ingen fasit til deg, men kan trøste deg med at du ikke er alene i klubben.

Har forekommet flere ganger at jeg har kastet opp på trening da jeg er føler meg veldig uvel, svimmel med ekstremt hodepine. Gjelder kun dager med baseløft og andre tunge flermuskel øvelser.

Har prøvd å trene på tom mage, full mage, drikke mer vann, mindre vann, ikke funnet noe som har hjulpet enda.

Har vel per dags dato ikke hatt noen treningsøkte på et kcal overskudd, mulig det har en innvirkning?

Haha det hjelper litt hvertfall.. Såpass ja, har heldigvis ikke gått så langt. Men har måttet sette meg ned og tatt ekstra pauser frodi jeg blir helt lost. Følger x-press, men blir like kvalm uavhengig om det er tung eller lett dag, og dag a eller b. Nå ligger jeg i overskudd, men har vært mye drittmat den siste måneden. Men har jo ikke gjort det de andre månedene hmm. 

Vurderer en liten tur til legen igjen, men jeg er ikke typen som drar frivillig til legen :pp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, crntbg said:

Haha det hjelper litt hvertfall.. Såpass ja, har heldigvis ikke gått så langt. Men har måttet sette meg ned og tatt ekstra pauser frodi jeg blir helt lost. Følger x-press, men blir like kvalm uavhengig om det er tung eller lett dag, og dag a eller b. Nå ligger jeg i overskudd, men har vært mye drittmat den siste måneden. Men har jo ikke gjort det de andre månedene hmm. 

Vurderer en liten tur til legen igjen, men jeg er ikke typen som drar frivillig til legen :pp

Igjen.. har ei her hjemme som mener jeg også burde tatt en tur til legen, men skyr legen som pesten, så her har vi flere likheter :p 

Jeg mistenker at hodet ikke klarer det ekstra blodtrykket, eller at jeg får for lite oksygen når jeg trener de tunge løftene.

Men tror nok ikke det er noen dum idé som du sier å ta en ny tur til legen å få det sjekket ut om det har vedvart en stund :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, crntbg skrev:

I det siste har jeg slitet veldig med at jeg blir kvalm når jeg trener styrke. Husker ikke helt når dette startet, men regner med det har vart i et halvt år cirka. Først trodde jeg det skyldtes PWO, men blir kvalm selv om jeg ikke har tatt noe form for "ekstra koffein". Har prøvd å drikke mindre vann, og har prøvd å drikke mere vann. Blir fortsatt kvalm. Er som om jeg holder på å kaste opp, men at det ikke kommer så langt.

Presser meg nok sånn helt greit på trening. Prøver på en til rep, og klarer jeg det ikke er det ikke noe verre enn det. Progresjon har vært normal, sett bort fra mye kostholdskluss. Og jeg lurer på om det er der det ligger. Har hatt perioder med underskudd, og da er det mindre energi.

Nå derimot spiser jeg mat, og skjønner ikke hvorfor jeg fortsatt blir kvalm. Noen ganger får jeg hodepine også. Men jeg har nesten null energi for tiden, kan eventuelt det skyldes kvalmen? Eller noen som har innspill i det hele tatt? 

Var hos legen for 4 måneder siden cirka, og da fikk jeg vite at det var utslag på hvite blodceller. Hva nå enn betyr, fikk ikke mer info så regner med at jeg er frisk som en fisk.

Har ikke noe fast svar på om jeg spiser før trening eller ikke. Noen ganger spiser jeg 1 time før, andre ganger en halvtime før, andre ganger 2. Bytter mye på, for dette er noe jeg ikke tenker over.

Det lukter blodsukkerfall av det her... Hva spiser du før trening? Hvor lenge før trening spiser du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RandomHero skrev:

Igjen.. har ei her hjemme som mener jeg også burde tatt en tur til legen, men skyr legen som pesten, så her har vi flere likheter :p 

Jeg mistenker at hodet ikke klarer det ekstra blodtrykket, eller at jeg får for lite oksygen når jeg trener de tunge løftene.

Men tror nok ikke det er noen dum idé som du sier å ta en ny tur til legen å få det sjekket ut om det har vedvart en stund :) 

 

Sliter litt med å puste og vel og merke. Er som at jeg har masse slim i halsen som hindrer meg i å puste ordentlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Tigeren skrev:

Det lukter blodsukkerfall av det her... Hva spiser du før trening? Hvor lenge før trening spiser du det?

Har ikke noe fasit på dette.. Men noen tips til hva jeg burde spise før trening? Og hvor lenge før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, crntbg skrev:

Har ikke noe fasit på dette.. Men noen tips til hva jeg burde spise før trening? Og hvor lenge før?

Jeg holder meg unna all insulinutskillende mat minst 3 timer før trening. Spiser jeg rett før trening så startes treningen med høye nivåer av insulin i blodet. Insulin i kombinasjon med trening som tømmer glykogenlagre sender blodsukkeret mitt rett i kjelleren og resultatet er kvalme, skjelving, svimmel og generell uvel følelse.

Hvis jeg først blir dårlig så gjelder det å få i seg noe raske karbohydrater så er jeg som regel fin igjen innen 10-15 minutter.

Du kan jo eksperimentere litt med deg selv, for vi reagerer ofte forskjellig, men oppskriften på å bli dårlig for MEG er å spise mye karbohydratrik mat 30-60 minutter før en treningsøkt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tigeren skrev:

Jeg holder meg unna all insulinutskillende mat minst 3 timer før trening. Spiser jeg rett før trening så startes treningen med høye nivåer av insulin i blodet. Insulin i kombinasjon med trening som tømmer glykogenlagre sender blodsukkeret mitt rett i kjelleren og resultatet er kvalme, skjelving, svimmel og generell uvel følelse.

Hvis jeg først blir dårlig så gjelder det å få i seg noe raske karbohydrater så er jeg som regel fin igjen innen 10-15 minutter.

Du kan jo eksperimentere litt med deg selv, for vi reagerer ofte forskjellig, men oppskriften på å bli dårlig for MEG er å spise mye karbohydratrik mat 30-60 minutter før en treningsøkt :blink:

Insulingutskillende mat..?

Lurt å ta med et eple på trening da kanskje? I tilfelle jeg blir kvalm?

Og spiser du da et ordentlig måltid 30-60 min før trening, eller bare noe kjapt og enkelt å få i seg? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, crntbg skrev:

Insulingutskillende mat..?

Lurt å ta med et eple på trening da kanskje? I tilfelle jeg blir kvalm?

Og spiser du da et ordentlig måltid 30-60 min før trening, eller bare noe kjapt og enkelt å få i seg? :) 

Mat som påvirker blodsukkeret. Dvs stort sett all mat/drikke som inneholder kalorier.

jeg spiser IKKE mat 30-60 minutter før trening. det er jo hele poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SamGold skrev:

Har du testet for kyssesyken? Utslag på hvite blodlegemer kan indikere nettopp det (eller noe annet i kroppen). Har eller har hatt kyssesyken selv, så derfor vet jeg dette. :) 

Har hatt kyssesyken, men det ble ikke oppdaget før jeg fant ut at jeg var resistent mot sykdommen. Men så vidt jeg vet er det faktisk mulig å ha det to ganger, men det skjer sjelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 15.3.2016 at 12.04, Tigeren skrev:

Jeg holder meg unna all insulinutskillende mat minst 3 timer før trening. Spiser jeg rett før trening så startes treningen med høye nivåer av insulin i blodet. Insulin i kombinasjon med trening som tømmer glykogenlagre sender blodsukkeret mitt rett i kjelleren og resultatet er kvalme, skjelving, svimmel og generell uvel følelse.

Hvis jeg først blir dårlig så gjelder det å få i seg noe raske karbohydrater så er jeg som regel fin igjen innen 10-15 minutter.

Du kan jo eksperimentere litt med deg selv, for vi reagerer ofte forskjellig, men oppskriften på å bli dårlig for MEG er å spise mye karbohydratrik mat 30-60 minutter før en treningsøkt :blink:

Ja, jeg kjenner meg faktisk veldig igjen i det. Det jeg har gjort er å spise et stort måltid med ris + noe kjøtt på 900-1000kcal, altså opptil 200g karbohydrater 1-2t før trenng, noe som etter boken skal være riktig. Problemet er vel at når man inntar så mye karbohydrater, så vet kroppen min at den ikke trenger all den energien, produseret insulin og lagrer glukosen den nettopp har fordøyd samtidig som musklene mine egentlig trenger den... Noe annet er at jeg blir svært søvnig også, når insulinproduksjonen går opp, går melatoninproduksjonen opp. Har faktisk funket BEDRE med 500kcal gainer 30g protein, 85g karb ca, en halvtime før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: spiste middag 1 1/2 time før trening i går, hadde nok spist hvis ikke jeg og typen hadde sovna på sofaen :pp 

ble kvalm først på slutten. Men da ble jeg veldig kvalm. Kunne ikke bøye meg ned for da reagerte kroppen med å nesten kaste opp. Og var ille da jeg kom hjem også. Så får prøve noe annet neste gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...