Gå til innhold

Hvor vanskelig er langrennsteknikk?


Løpejenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hva du mener med langrennsteknikk. Klassisk eller skøyting. Hvis du lærer deg skikkelig fraspark fra noen som kan det kan du se drastiske endringer på bare noen turer. Skøyting tar dog noe lenger tid, da du har forskjellige varianter, som dobbeltdans osv. Å finterpe på teknikken kan nok ta en stund, men det grunnleggende kan bli lært på relativt kort tid. Trass i min kulørte hudfarge gikk jeg en god del renn når jeg var yngre, og for min del var mye gjort etter en sesong:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år er i overkant pessimistisk... :)

Det vanskeligste med klassisk langrennsteknikk er balansen og tyngdeoverføring fra den ene foten til den andre idet man sparker fra.


Jeg var vel omtrent på samme sted som deg for noen år siden. Jeg gikk en del på ski og trodde jeg KUNNE det. Så meldte jeg meg på et teknikk-kurs og skjønte fort at teknikken min var über-elendig.

Et teknikk-kurs anbefales varmt. Kurset som jeg var på gikk over tre kvelder og hjalp enormt. Ellers er det bare en ting som teller: øve, øve, øve og tenke teknikk hele tiden. Du slår kanskje ikke Northug etter et kurs, men du vil se at fart og teknikk blir mye bedre.

Sjekk om disse har kurs der du bor: http://www.learn2ski.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor langt er eit tau? Viss du trenar langrenn jamt og trutt, vil du antagelegvis ha progresjon på teknikken i lang tid. Jo meir innsats du legg ned, jo fortare vil du kome opp på eit bra nivå. Eg har trent klassisk heile livet, men byrja å skøyte fyrst i 2012. Det tok ca ein sesong å skøyte decent, to å skøyte bra. Fyrste året trente eg ikkje så mykje, men andre året var eg ute kanskje 5 gonger i veka i tre mnd (mykje klassisk også riktignok). Gjekk veldig mykje utan stavar og gjorde teknikkøvelsar nesten kvar økt. 

I ein post for ei stund sida skreiv du at du spring 10 km på 37 minutt. Det betyr at du har kapasitet på nivå med landslagsjentene i langrenn. Med verdsklasseteknikk vil du då gå Birken på 3 timar under normale forhold, sjølv går eg på 3:30 med det eg vil seie er bra teknikk, 4 timar er mosjonsnivå, og bruker du mykje meir enn 4 timar vil eg seie du har dårleg teknikk tatt kapasiteten i betraktning.

Vil absolutt anbefale å byrje å trene langrenn. Det er ei veldig fin treningsform, gøy når du får det til, og du får mykje igjen for å bli betre på langrennski både i skiløypa, på fjelltur og i alpinbakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.3.2016 at 22.36, Løpejenta skrev:

Hei! Hvor vanskelig er det å lære seg teknikk i langrenn? Går en del på ski, men ikke som trening, men tur. Hvor lang tid bruker man cirka på det? Noen jeg kjenner som driver litt med langrenn mener det visst er 20+ år :wacko:

Er det noe spesifikt du tenkte på angående langrenn?

Klassisk skiteknikk kan du nok lære deg ganske raskt, mens skøyting kanskje tar noe mer tid for de fleste. Det kommer også an på hvor mye du prioriterer dette. Du kan kortere skiturer svært ofte, hvor du trener på teknikk. Personlig har jeg og venner jeg har lært bort teknikk, hatt mye utbytte i å gjøre ulike øvelser som trener for eks. tyngdeoverføring eller fikser feil. Hvor man har blikket syns jeg hjelper en del, spesielt på skøyteteknikken.

Man kan si at klassisk er lettere å lære, men vanskeligere å mestre, og omvendt når det gjelder skøyting :)

Før du går en tur kan du alltids varme opp med øvelser som:

  • Diagonalgang med en ski uten staver (ta av skia på fraspark-beinet)
  • Diagonalgang uten staver på flat mark og deretter litt oppover med aktiv armbruk
  • Deretter vanlig diagonalgang, staking, staking med fraspark

 

Og her kan du beundre litt flott klassisk skiteknikk (fra for eks. 2:00:00):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sundby terper fortsatt teknikk, trenerne hans sier at det som gjør Sundby ekstremt god er hans evne til å terpe på de små tingene. 

Er vanskelig å si når teknikktreningen blir mindre viktig enn generell trening. Det er nok et punkt hvor det å terpe teknikk blir mindre viktig enn å trene for å gå for fort. Likevel har jeg flere ganger lest om trenere og utøvere som sier at folk flest terper alt for lite teknikk. 

At det tar 20år for å mestre skigåing er en stor overdrivelse, men samtidig blir man heller aldri utlært og det finnes alltid noe å terpe på. 

Hvis du er så sprek som boltzmann sier (37min løping) har du nok mest nytte av teknikktrening. Da ville jeg satset på et teknikkurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...