Gå til innhold

Ryggen er skjev og muskulaturen er større på den ene siden


eroT

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener styrke og har gjort det i noen år. Problemet er at på grunn av at jeg har stått, gått, sittet og båret feil opp gjennom oppveksten, så er ryggen min noe skjev. F.eks. vil en kiropraktor se at den ene skulderen er noe lavere enn den andre. Nå er det jo slett ikke uvanlig at man har skjevheter. De fleste har nok det i varierende grad.

Problemet er at ryggmuskulaturen har utviklet seg noe ujevnt. Jeg antar at dette skyldes skjevheten. F.eks. er trapezius større på venstre side, men nedre del av trapezius på høyre side er større enn på venstre (og det synes særlig nå jeg klemmer skulderbladene sammen). Men det er mulig at venstre trapezius ser større ut på grunn av at trapezius på venstre side sitter litt høyere enn på høyre pga. skjevheten.

I tillegg til dette er erector spinae kraftigere på venstre side enn høyre.

Nå høres dette kanskje veldig ille ut, men det er ikke noe folk legger merke til. Ikke uten at jeg påpeker det og strammer ryggmuskulaturen. Kiropraktorer og fysioterapeuter vil nok kunne se det raskere. At erector spinae er kraftigere på venstre side visste jeg ikke før kiropraktoren min påpekte det for en liten tid tilbake.

Men jeg vil helst ikke at det skal bli verre, og lurer derfor på hva jeg kan gjøre for å unngå at muskulaturen utvikler seg ujevnt framover. Jeg kan tenke meg at markløft er en øvelse som kan utjevne forskjellene på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, eroT skrev:

Hei!

Jeg trener styrke og har gjort det i noen år. Problemet er at på grunn av at jeg har stått, gått, sittet og båret feil opp gjennom oppveksten, så er ryggen min noe skjev. F.eks. vil en kiropraktor se at den ene skulderen er noe lavere enn den andre. Nå er det jo slett ikke uvanlig at man har skjevheter. De fleste har nok det i varierende grad.

Problemet er at ryggmuskulaturen har utviklet seg noe ujevnt. Jeg antar at dette skyldes skjevheten. F.eks. er trapezius større på venstre side, men nedre del av trapezius på høyre side er større enn på venstre (og det synes særlig nå jeg klemmer skulderbladene sammen). Men det er mulig at venstre trapezius ser større ut på grunn av at trapezius på venstre side sitter litt høyere enn på høyre pga. skjevheten.

I tillegg til dette er erector spinae kraftigere på venstre side enn høyre.

Nå høres dette kanskje veldig ille ut, men det er ikke noe folk legger merke til. Ikke uten at jeg påpeker det og strammer ryggmuskulaturen. Kiropraktorer og fysioterapeuter vil nok kunne se det raskere. At erector spinae er kraftigere på venstre side visste jeg ikke før kiropraktoren min påpekte det for en liten tid tilbake.

Men jeg vil helst ikke at det skal bli verre, og lurer derfor på hva jeg kan gjøre for å unngå at muskulaturen utvikler seg ujevnt framover. Jeg kan tenke meg at markløft er en øvelse som kan utjevne forskjellene på sikt?

Så sant det ikke er så ille at det er skoliose, og jeg selv skulle ha prøvd å trene meg opp uten profesjonell hjelp ville jeg brukt 1beins øvelser og hantel øvelser hvor den svakeste siden hadde bestemt belastningen for begge sider, altså at den sterkeste siden følger den svakeste siden sitt tempo. Kan godt kjøre vanlige knebøy og markløft også, men da må du huske at den sterkeste siden kanskje tar i mer for å hjelpe, og du må da bevisst sende signaler til den svakere siden og gå etter det tempo uten å stresse deg frem.

Håper det kommer flere svar her. For eksempel @Kjetil Larsen 

Anbefaler for øvrig siden til Kjetil: http://treningogrehab.no/author/kjetil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har et rotasjonsproblem (transversplan). Dette går det an å trene opp, med riktig protokoll. Ofte snakk om svakhet som enten stammer fra hofte, thorax eller nakke. 

Alt i alt, høres ikke brutalt ut. Selvfølgelig blir den ene trapezius større når det ene skulderbladet henger. Dette kan f.eks stamme fra en tidligere ankelskade.

Markløft er en øvelse som foregår i sagittalplan, og jeg tviler på at dette vil hjelpe med mindre du klarer å trene i en stilling hvor kroppen er relativt rett. Som å skyte spurv med kanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kjetil Larsen said:

Høres ut som at du har et rotasjonsproblem (transversplan). Dette går det an å trene opp, med riktig protokoll. Ofte snakk om svakhet som enten stammer fra hofte, thorax eller nakke. 

 

Har du ett eksempel på riktig protokoll?, har selv større lat på venstre side og større ryggstrekker på høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

Jeg tror, som Kjetil sier over her, at det er nødvendig for dere å se bilder problemet for å kunne gi riktige råd. Det gjelder vel både meg og Krsitoffer. Men problemet er nok ikke så stort at det vises veldig godt på et bilde, men jeg kan se hva jeg får til.

Knebøy går forresten fint for meg. Lårene ser likedan ut, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...