Gå til innhold

Muskelhukommelse - erfaringer?


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter en alt for lang tid borte fra trening (og fitnessbloggen) pga ryggskade har jeg så smått begynt å trene igjen. Var i relativt god form for 1 år siden, men kroppen har forfalt siden den gang. Har gått opp noe i vekt, og må starte fra scratch både når det gjelder styrketrening og kondisjon. Var i relativt god form før jeg måtte ta pause, løftet rundt 90 kg i knebøy og 100 i markløft. 

Det jeg lurer på er om noen har vært i lignende situasjon, og kan fortelle meg noe om hvordan det var å skulle bli sterk igjen? Har fått med meg at det finnes en viss grad av "muskelhukommelse", men vil gjerne høre hva slags erfaringer folk har med det. Er det slik at framgangen vil skje på samme måte som da jeg trente meg opp første gang, eller vil det gå raskere i og med at jeg har vært i god form før? 

Beklager på forhånd om det finnes en slik tråd fra før, da er det bare å linke til. Ser at forumet har endret seg en del siden sist gang jeg var her inne, er ikke helt vant med det ennå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskelceller er fler-kjernet, og når musklene stadig vokser og blir større blir det et behov for flere kjerner. Muskelceller besitter noe som kalles satelittceller - disse sitter helt ute i periferien  av cellene/cellemembranen/basalmembranen og vil ved behov frigjøres fra membranen og inn i cellen og slik danne nye kjerner slik at de kan jobbe på lag med de andre. 

Når du slutter å trene vil ikke disse cellene gå tilbake og forbli passive igjen. De vil fremdeles være der. 

På den måten kan tidligere trente være ekstra godt mottakelige for trening, dvs fortere komme tilbake til dit de var kontra tiden de brukte for å komme dit første gangen. 

I tillegg til at du ikke behøver å lære deg teknikk osv om igjen hjelper på. 

Her er det bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde en ryggskade for litt over et år siden som effektivt hindret meg fra å trene i ca 9 måneder. Når jeg så smått startet opp igjen i november 2015 var styrken brutalt borte og fysikken nesten tilbake til pre-trening nivåer.

Long story short, slo en to år gammel styrkerekord nå på på lørdag. Har hatt en helt vill fremgang fra november og frem til nå, og er stort sett tilbake igjen der jeg var før med 3.5 mnd trening. Altså tilbake på nivåer det tok meg flere år å bygge opp til tidligere. Veldig gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan ikke annet enn å bekrefte det de andre sier.

Jeg dro på fjelltur i høyden i 4 uker, ble dårlig, og gikk ned 7 kg. Når jeg kom hjem spiste jeg og trente normalt (3 ganger i uka). ca 2 måneder senere var jeg akkurat der jeg var før turen(styrke og vekt).

 

Forvøvrig har jeg erfart det samme bare motsatt vei.

Jeg skulle prøve å legge på meg (stort sett for moro skyld). La på meg 8 kg på en måned. Så gikk jeg tilbake til vanlig hverdag(samme som over), og 2 måneder senere var jeg akkurat tilbake som før.

 

Virker som det er er vanskelig/tar tid å endre på kroppens normaltilstand..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...