Gå til innhold

Hjelpe med matplan?


Vettikke

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har prøvet å spise sunnere og har fått de til, men jeg føler jeg har slitt med å ha oversikt over kaloriinntaket mitt. Så jeg tenker jeg kanskje burde lage en matplan og lage til og med mat for hele uke siden jeg har heller ikke så veldig godt tid til å lage mat når jeg kommer hjem. Men er svært usikker hvor jeg skal starte. Hvor mange kalorier burde en gut på 17 år, 177cm og 77 kg spise, med BMI 24,6. I tillegg har jeg begynt på RYP grunnprogrammet. Der målet mitt er og bygge styrke, men i tillegg har jeg ikke helt flat mage så det er noe jeg kunne tenkt meg å bli kvitt. Så jeg tenker kosthold mitt burde være med låg kaloriinnhold i en vis periode der jeg øker til normalt kaloriinntak? Jeg tror fettprosenten mitt ligger noe rund 20%, men jeg er ikke helt sikker. Hiver på disse bildene for å vise hvordan jeg ser noe lunde ut. Som sagt jeg ligger på 20-24%. I tillegg trenger jeg hjelp med hvilke matretter jeg burde lage? Hva burde jeg spist til frokost og lunsj? Snaks?

BF-Male.jpg

body-fat-percentage-men.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Therese skrev:

Hei!

Har du sett denne? http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Der kan du regne ut (estimere) hvor mye kalorier du trenger for din målsetning, samt finne ut menge protein, fett og karbohydrater, samt et forslag på fordeling.

Se hva du får ut av dette og post et forslag, så kan vi bidra derfra :)

Ja, har lest gjennom de og at jeg trenger rundt 1800kcal ved hvile. Siden jeg trener rund 3-4 ganger så må jeg ha rund 2500 kcal når jeg trener. Men siden jeg har lust å forbrenne fett på magen uten at jeg reduserer muskelmassen må jeg redusere kcal, ikke sant? La oss si jeg må ha 2125kcal for moderat fettforbrenning. Men kan jeg da bygge styrke samtidig  som jeg forbrenner kcal i kroppen? Slik at fettprosenten min synker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vettikke skrev:

Ja, har lest gjennom de og at jeg trenger rundt 1800kcal ved hvile. Siden jeg trener rund 3-4 ganger så må jeg ha rund 2500 kcal når jeg trener. Men siden jeg har lust å forbrenne fett på magen uten at jeg reduserer muskelmassen må jeg redusere kcal, ikke sant? La oss si jeg må ha 2125kcal for moderat fettforbrenning. Men kan jeg da bygge styrke samtidig  som jeg forbrenner kcal i kroppen? Slik at fettprosenten min synker? 

 

Å bli sterkere mens du reduserer kaloriene dine er både krevende og for de fleste umulig. 

Det er ikke helt umulig å bli sterkere samtidig miste fett %, det er litt inviduelt person til person, det kommer ann på hvor lenge du har trent, hvor mye fett % du har og hvor sterk du er.
.
Hver gang jeg starter på diett så blir jeg sterkere de første 8 ukene mine på diett, mens jeg går ned i fett %, men overtid så mister jeg styrke og det er så og si umulig å ikke gjør det dersom du er naturlig løfter. Det kommer til et punkt hvor det stopper, og derfra så mister du styrke ganske lett dersom fett % begynner å bli passe lav.




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aggressive skrev:

 

Å bli sterkere mens du reduserer kaloriene dine er både krevende og for de fleste umulig. 

Det er ikke helt umulig å bli sterkere samtidig miste fett %, det er litt inviduelt person til person, det kommer ann på hvor lenge du har trent, hvor mye fett % du har og hvor sterk du er.
.
Hver gang jeg starter på diett så blir jeg sterkere de første 8 ukene mine på diett, mens jeg går ned i fett %, men overtid så mister jeg styrke og det er så og si umulig å ikke gjør det dersom du er naturlig løfter. Det kommer til et punkt hvor det stopper, og derfra så mister du styrke ganske lett dersom fett % begynner å bli passe lav.




 

Takk for svaret. Som sagt jeg har litt fett på magen og fettprosenten min ligger mellom 20-24%, tror jeg. Hva burde jeg gjort først? Burde jeg gått ned i vekt og forbrent fettet på kroppen eller burde bare jeg bygget på styrken?    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vettikke skrev:

Takk for svaret. Som sagt jeg har litt fett på magen og fettprosenten min ligger mellom 20-24%, tror jeg. Hva burde jeg gjort først? Burde jeg gått ned i vekt og forbrent fettet på kroppen eller burde bare jeg bygget på styrken?    

 

Hvor lenge har du trent styrke? 

Har litt vanskeligheter for meg å se at du har 20-24% når du bare veier 77kg og er 177cm høy.

Men hvis du er misfornøyd med magefettet så kan du bli kvitt det i første omgang for å så deretter lean bulk'e og legge på deg muskelmasse. Men du skal ikke se bort ifra at du kan bli sterkere selvom du reduserer kaloriinntaket og går ned i fett %, spesielt hvis du er nybegynner eller har høy fett %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Aggressive skrev:

 

Hvor lenge har du trent styrke? 

Har litt vanskeligheter for meg å se at du har 20-24% når du bare veier 77kg og er 177cm høy.

Men hvis du er misfornøyd med magefettet så kan du bli kvitt det i første omgang for å så deretter lean bulk'e og legge på deg muskelmasse. Men du skal ikke se bort ifra at du kan bli sterkere selvom du reduserer kaloriinntaket og går ned i fett %, spesielt hvis du er nybegynner eller har høy fett %.

Har ikke trent på treningsentre så lenge. Har trent ca.1uke. Før de hadde jeg ca 6mnd pause fra fysisk aktivitet. Jeg sier at jeg har 20-24% fettprosent på grunn at jeg går ut fra bilde jeg har lagt ut :D Fordi føler kroppen min ser ut sånn :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vettikke skrev:

Har ikke trent på treningsentre så lenge. Har trent ca.1uke. Før de hadde jeg ca 6mnd pause fra fysisk aktivitet. Jeg sier at jeg har 20-24% fettprosent på grunn at jeg går ut fra bilde jeg har lagt ut :D Fordi føler kroppen min ser ut sånn :D 

 

De bildene er bare pekepinn på hvor ca man ligger, men igjen, genetikk har mye å si. 
Jeg vet om folk som har synlige abs når de ligger på 15% og noen må helt ned til 10% og under for å se dem.

Uten å vite helt hvor mye fett % din er, så kan det kanskje være lurt og lean bulk'e og fokusere på å bli sterkere og legge på deg muskelmasse. Grunnen til det er at du sier du bare har trent styrke 1 uke, da er det helt klart best å utnytte nybegynner potensialt fult ut og prøve å bli så stor og sterk som mulig.

Og jeg regner med når du sier pause fra fysisk aktivitet at det ikke er snakk om styrketrening du sikter til men generelt?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Aggressive skrev:

 

De bildene er bare pekepinn på hvor ca man ligger, men igjen, genetikk har mye å si. 
Jeg vet om folk som har synlige abs når de ligger på 15% og noen må helt ned til 10% og under for å se dem.

Uten å vite helt hvor mye fett % din er, så kan det kanskje være lurt og lean bulk'e og fokusere på å bli sterkere og legge på deg muskelmasse. Grunnen til det er at du sier du bare har trent styrke 1 uke, da er det helt klart best å utnytte nybegynner potensialt fult ut og prøve å bli så stor og sterk som mulig.



 

OK, Hvordan lean bulke man?(er heller ikke sikker om selve begrepet) I tillegg hvordan ville diete sett på å bli sterkere og legge på meg muskelmasse? Har du kanskje noe eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Vettikke skrev:

OK, Hvordan lean bulke man?(er heller ikke sikker om selve begrepet) I tillegg hvordan ville diete sett på å bli sterkere og legge på meg muskelmasse? Har du kanskje noe eksempler?

 

Lean bulk = Overskudd av kalorier, men ikke nok til at du legger på deg fett, dermed ordet "lean bulk".
Selve ordet "bulk" betyr kort fortalt å være i overskudd av kalorier.

Du må lære deg det som er basic, er mange artikker på fitnessbloggen og google generelt som du kan søke deg opp på.

Her er et:

http://fitnessbloggen.no/bulkeguide-opp-i-vekt/

Du kan bruke den artikkelen Therese ga deg og finn ut hvor mye kalorier du trenger for å gå opp i vekt.

Også er det helt opp til deg hvor mye du er villig til å gå opp i fett når du bulker (legger på deg muskler), hvis du f.eks trenger 2000kcla for å vedlikeholde vekta di kan du kanskje starte med å ligge på 250-300kcla i overskudd for å så ta det derfra og øke eller minske etter behov.






 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aggressive skrev:

 

Lean bulk = Overskudd av kalorier, men ikke nok til at du legger på deg fett, dermed ordet "lean bulk".
Selve ordet "bulk" betyr kort fortalt å være i overskudd av kalorier.

Du må lære deg det som er basic, er mange artikker på fitnessbloggen og google generelt som du kan søke deg opp på.
Du kan bruke den artikkelen Therese ga deg og finn ut hvor mye kalorier du trenger for å gå opp i vekt.

Også er det helt opp til deg hvor mye du er villig til å gå opp i fett når du bulker (legger på deg muskler), hvis du f.eks trenger 2000kcla for å vedlikeholde vekta di kan du kanskje starte med å ligge på 250-300kcla i overskudd for å så ta det derfra og øke eller minske etter behov.






 

Ok. Takk skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...