Jump to content

Vettikke

Members
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

About Vettikke

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei, jeg lurer på om det er andre trenings alternativet for meg uten om å løfte vekter. Det jeg mener er egentlig at jeg er lei av å gå på treningsenter. Jeg føler det blir for kjedelig å løfte vekter. Jeg har ikke den lidenskapen jeg kanskje hadde før for det. Jeg må innrømme at jeg har dettet mye ut i det siste. Spesielt i sommeren. Og jeg føler jeg har ikke den viljen, "energi" til å gå på treningsenter lenger som jeg kanskje hadde før. Fysikken min har blitt verre på grunn av dette og jeg spesielt merker at jeg har fått dårligere kondisjon. I tillegg har jeg lagt på meg litt fett på kroppen. Så nå prøver jeg å finne andre alternativer for å holde meg i form. Det jeg tenker selv er å prøve crossfit, men jeg er litt skeptisk. Siden jeg har hørt en del negativt om det. Blant annet at jeg kommer til å ødelegge meg selv. Jeg har ikke anelsen siden jeg har ikke prøvd det før, men jeg må innrømme jeg blir litt skremt av det da. Hva sier dere som har prøvd det før? Det jeg tenker vist, jeg skulle begynt med crossfit er at jeg vil gjøre det i en gruppe med en trener. Siden det blir sikkert mer sosialt og jeg har minimalt med kunnskap om teknikk osv. når det gjelder crossfit. btw jeg bor i Bergen. Så vist dere vet noen billige treningssenter for crossfit. Så gjerne skriv det her. Vist vi glemmer crossfit for et lite øyeblikk.Er det noen andre alternativer for trening som jeg ikke vet om?
  2. Hei. Jeg har gått ca.1 uke på RYP treningsprogrammet. Måle mitt med dette er å bygge styrke og muskler på kroppen. Jeg er er 17 år gammel gutt veier ca.77kg og er 177cm. Fysike formen min vil jeg si er OK. Men noe jeg sliter med er å lage en skikkelig kostholdsplan/matplan som passer til treningsprogram jeg går på. Jeg har funne ut hvor mange kalorier, fett, protein og karbohydrater jeg trenger. Så jeg kom frem til at jeg trenger 139g protein(noe jeg synes var litt mye, så dere må gjerne korrigere på meg vist jeg tar feil), 276g karbohydrater, 123g fett og 2700kcal. Til å finne dette brukte jeg en side på fitnessbloggen: http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/. Men jeg har lest litt rundt andre steder på internett blant anna Bodybuilding.com og der kom jeg frem til noe annet enn det jeg skrev ovenfor. Så det hadde vært fint å finne ut hva jeg virkelig trenger. Så dere som har en godt del erfaring med trening osv.. Hvordan skal jeg finne de ut eller stemmer det jeg kom frem til? Men som sagt vist det er noe jeg skrev ikke stemmer hadde det vært veldig fint at noen hadde rettet på meg. Jeg har i grunn begynt på en kostholdsplan/matplan. Til frokost kommer jeg til å spise havregrøt med rosiner og kanel og noe frukt(banan/eple). For å få mer variasjon til frokost skal jeg spise speilegg en gang i blant. Til lunsj spiser jeg to skiver med skinke, ost og noe grønnsaker oppå. Og til snack kommer jeg til å spise noe frukt f.eks banna og eple og litt nøtter. Hva synes dere? Hva burde jeg forandret eller er det bra? Hvordan burde jeg porsjonere mine måltider? Men når det kommer til middag og kvelds sitter jeg fast, jeg vet ikke hva jeg skal spise og hva jeg skal lage. Hvile retter som er sunne, men næringsrike? Jeg er ikke noe master cheff så når det gjelder mat generelt er jeg ganske noob Så jeg lurer på om noen vet noe gode oppskrifter som hadde passet til min næringsbehov behov? Siden jeg bor på hybel og har litte tid til å lage mat så jeg tenker jeg kommer til å lage mat for hele uke og bare fryse det ned eller noe sånt og varme det seinere. Så jeg tenker maten jeg kommer til å lage skal være lett å oppbevare. I tillegg er jeg takknemlig for tips generelt om planlegging av kosthold og matplaner.
  3. OK, Hvordan lean bulke man?(er heller ikke sikker om selve begrepet) I tillegg hvordan ville diete sett på å bli sterkere og legge på meg muskelmasse? Har du kanskje noe eksempler?
  4. Har ikke trent på treningsentre så lenge. Har trent ca.1uke. Før de hadde jeg ca 6mnd pause fra fysisk aktivitet. Jeg sier at jeg har 20-24% fettprosent på grunn at jeg går ut fra bilde jeg har lagt ut Fordi føler kroppen min ser ut sånn
  5. Takk for svaret. Som sagt jeg har litt fett på magen og fettprosenten min ligger mellom 20-24%, tror jeg. Hva burde jeg gjort først? Burde jeg gått ned i vekt og forbrent fettet på kroppen eller burde bare jeg bygget på styrken?
  6. Ja, har lest gjennom de og at jeg trenger rundt 1800kcal ved hvile. Siden jeg trener rund 3-4 ganger så må jeg ha rund 2500 kcal når jeg trener. Men siden jeg har lust å forbrenne fett på magen uten at jeg reduserer muskelmassen må jeg redusere kcal, ikke sant? La oss si jeg må ha 2125kcal for moderat fettforbrenning. Men kan jeg da bygge styrke samtidig som jeg forbrenner kcal i kroppen? Slik at fettprosenten min synker?
  7. Hei. Jeg har prøvet å spise sunnere og har fått de til, men jeg føler jeg har slitt med å ha oversikt over kaloriinntaket mitt. Så jeg tenker jeg kanskje burde lage en matplan og lage til og med mat for hele uke siden jeg har heller ikke så veldig godt tid til å lage mat når jeg kommer hjem. Men er svært usikker hvor jeg skal starte. Hvor mange kalorier burde en gut på 17 år, 177cm og 77 kg spise, med BMI 24,6. I tillegg har jeg begynt på RYP grunnprogrammet. Der målet mitt er og bygge styrke, men i tillegg har jeg ikke helt flat mage så det er noe jeg kunne tenkt meg å bli kvitt. Så jeg tenker kosthold mitt burde være med låg kaloriinnhold i en vis periode der jeg øker til normalt kaloriinntak? Jeg tror fettprosenten mitt ligger noe rund 20%, men jeg er ikke helt sikker. Hiver på disse bildene for å vise hvordan jeg ser noe lunde ut. Som sagt jeg ligger på 20-24%. I tillegg trenger jeg hjelp med hvilke matretter jeg burde lage? Hva burde jeg spist til frokost og lunsj? Snaks?
  8. Aurelius takk for svaret. Målet mitt er å bygge styrker ikke å bli større i kroppen. Og jeg trener heller ikke får å stå på scenen, men bare får betre helse, fordi det siste 6mnd har jeg kommet virkelig ut av form. Før det trente jeg ganske mye, men aldri med vekter det gikk ut på springing altså mer kondisjon og forbrenne fett på kroppen osv. Men målet mitt er ikke å forbrenne fett nå siden jeg har ikke så mye fett på kroppen min, men jeg føler jeg er får svak. Dette året flyttet og kom på en måte ut av mine rutiner slik at har på en måte blitt vanskelig å komme tilbake til å trene. Mange sier jag har muskler og ser sterk ut, men de blir på en måte overasket over hvor svak egentlig jeg er, men jeg lsm greier så vidt 20 push ups. Jeg føler jeg er får svak til kroppsvekten min(vist du skjønner hva jeg mener). Men jeg lurer på hvordan trener man når man bygger styrken? Fordi jeg forstår det slik at det er forskjell på trenings metoder når man trener styrker enn når man prøver å bygge kroppen? Når man trener styrken burde man øke intensitet med mindre vekter eller øke vekter med lågt intensitet?
  9. okveine Jeg gjør det slik fordi jeg har ikke tid på fredag og helger. Jeg pleier å reise vekk i helgene. LtdEdFred Vett ikke om jeg var ikke tydelig nokk, men dette er ikke en ferdig treningsprogram. Detter er mer eller mindre en liste av øvelser jeg tenker å gjøre. Men jeg forstår at det er ikke mulig å gjøre alle øvelser. Det er derfor jeg lurer på hvilken jeg burde kutte ut og beholde og hvor mange sets og reps jeg burde gjøre av hver øvelse?
  10. Hei. jeg har begynt å lage trening program. Men jeg er ikke helt sikker på hva jeg driver med. Så, jeg har samlet mange øvelser som dekker de forskjellige muskel gruppe, men jeg kan ikke gjøre alle. Så jeg vett ikke hvilken av øvelsene burde jeg gjøre og hvilken jeg burde kutte ut? Så er jeg usikker på hvor mange reps og sets jeg burde gjøre til oppvarming og hoveddel av hver øvelse og hvordan jeg burde organisert de? I tillegg lar derre merke til at jeg springer 15 min. Er det egt lurt? Monday: Triceps and Chest. Plus abs. - Run 15 min ca 3 km. - Bench Press - Peck Dec - Chest Dips - Cable Crossovers - Incline Dumbbell Bench Press - Close grip brench press - Pulley Pushdowns Tuesday: Back and Biceps - Run 15 mins ca.3 km - Dumbbell Row - Reverse Fly - wide grip lat pulldown - BENT-OVER BARBELL ROW - Close-Grip Seated Cable Row - Reverse-Grip Pulldown - Hammer Curls - STANDING DUMBBELL CURL/curls - INCLINE ALTERNATING DUMBBELL CURl - Standing biceps cabel curls - Consentrasion curls Wensday: Shoulders and Abs - Run 15 min 3km - Lateral Raises - Bumbell shoulder press - Standing low-pulley deltoid raise - Front dumbell raise - Thursday: Legday - Squats - Leg press - Leg curl
  11. Hei. Jeg er en gut på 16 år. Jeg er ca 175 cm og veger 75kg. Jeg har alltid vært fysisk aktiv, men siden jeg har slutta på fotball og har ikke trent på ca 6 mnd begynner jeg å bli missfornøyd med min fysisk form og derfor har jeg bestemt meg får å begynne å gå på trening studio. Da håper jeg å forbrenne litt fett og å bygge på litt muskler og generelt forbedre fysikken min. Fordi jeg føller at jeg begynner å få litt bollemage . Jeg har vært på trening studio med kompis par ganger, men jeg vett ikke, på en måte hva jeg skal gjøre hvilken øvelser jeg skal gjøre og hvordan det er best å trene. Fordi jeg vett at jeg trenger å lage treningsprogram, men jeg vett ikke hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har så mange spørsmål om hvordan jeg burde lage det. For det første hvor mange dager i uken må jeg trene? er det nokk med 3-4 i uken med legday? Så, hvilken øvelser jeg burde gjøre hverdag? Burde jeg trent bare en type muskler hver dag liksom skulder og rygg og den andre dagen f.eks biceps og kasse? Hvor lenge burde jeg trene hver dag, 1time? Så hvor lenge kan jeg følge den treningsprogram? Til nå har jeg alltid jogget 15 min på tredemølla før selve økta er det bra eller dumt? Så kort sagt jeg lurer på om noen kunne hjelpe med meg å lage en treningsprogram for begynnere? Så jeg lurer om noe kunne hjelpe meg å forstå hvordan alt fungere og hvordan jeg kan lage et godt treningprogram med øvelser osv?
×
×
  • Create New...