Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallais! Jeg er ny her så om jeg har postet i feil gruppe beklager det! Bare flytt posten.

Mann 25 år, tynnfeit - altså. Jeg er 187 cm og +- 80kg. Jeg er (drit)tynn med en mage på 99cm omkrets. Tynne armer, tynne bein, smale skuldre. 

Jeg har trent styrke før og har grei teknikk på de aller fleste øvelser - har god kontakt med muskelen jeg trener.

Har trent nå 4-5 ganger i uka i 3 mnd. Mark, bøy og benk er med. Fokuserer lite på biceps/triceps men heller de store gruppene. Det som da er gøy er at det er bare armene jeg og min samboer kan se forskjell på. :/ Jeg hater kardio over alt, og trykker artikkelen her på fitnessbloggen ang. styrketrening og forbrenning tett inntil hjertet.

Spiser ordentlig og balansert. Veldig mye gryn, bananer, masse melk, karbonadedeig, kylling, grovbrød, ost, egg etcetc....

Er FORTSATT 99 cm over magen. Hjelp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør ingenting galt. Men du må bare akseptere at hvis du vil få ordnet opp i problemet kjapt, må du ned i vekt og da går også fettprosenten ned. Er et kaloriunderskudd som må til...
Er nok bare det siste fettet som går vekk. Slik er det hos de fleste, også hos meg, men etter 1 måned med kontroll på kaloriene, nesten ingen raske karbohydrater og helt middels treningsmengde, merker jeg at fettet på leggene, låra og rumpa forsvinner sakte men sikkert. Det er disse stedene jeg har merket det mest på, og jeg vergret meg tidligere å slanke meg enda mer fordi jeg hadde allerede så tynne armer og mage, men det var noe jeg trodde i forhold til resten av kroppen, for jeg har mistet fett også i ansiktet, på halsen, hele magen, rygg og på biceps, den reduseres overalt samtidig som det går sakte på resten av kroppen, men til slutt forsvinner nok fettlageret på rumpa også. Jeg var også +/- 82 kg og 186 cm når jeg begynte å slanke meg igjen (har vært på en 25 kg slanketur tidligere men kroppen min ser mye bedre ut nå på en høyere vekt enn det jeg veide på mitt laveste da, takket være 2 år med mye trening og riktig type mat, uheldigvis ble det litt mye overspising til tider noe som gjorde at jeg stagnerte, eller økte mot feil retning) 
Men hvis du har lite muskler i kroppen som meg er det egentlig ganske normalt å ha overflødig kroppsfett på den vekta. 

 

Du må enten velge å:
1) slanke deg tynn, trene samtidig og bygge muskler på 300-500 kcal over vedlikehold, slik at du legger på deg muskler og ikke fett. Men kosthold spiller størst rolle. 
2) fortsette å trene hard styrke, men spise mye mere mat så du får bygget opp muskelmassen og fettprosenten. Senere slanker du deg igjen og på 80 kg igjen vil du garantert se annerledes ut, da du har mer muskelmasse% i forhold til fett% av kilogram på kroppen. Det er denne som anbefales mest av treningsekspertene, men hvis du allerede hater magefettet, vil nok moralen din bli enda verre når hele kroppen tilknytter enda mer fett til seg. Derfor kan du fort endte opp med å bli "sterkfeit" og hvis du ikke er riktig motivert på å slanke deg igjen og tro på at dette funker, ville jeg ikke begynt på denne metoden.

Jeg har selv gått for alternativ nr. 1 fordi jeg liker å trene sykling, fotball og gå i fjellet (og jeg har hatt komplekser for de tjukke bena mine i aaaltfor mange år nå) så det å være tynn og lett gjør meg ingenting og det er hva jeg foretrekker (synes ikke det ser så ille ut som folk skal ha det til, man er ikke "pingle" når man har mindre kroppsfett enn kraftige folk, men ofte sterkere siden man trener bra). 
Det er ikke mange som går utfører "clean bulk" men tro meg, det er normalt for alle toppidrettsutøvere og det er på den måten noen av de har fått imponerende muskelmasse av. Du må bare holde deg mer disiplinert til inntaket, men ellers er det bare å kjøre på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 2.2.2016 at 1.40, idretterbra skrev:

Du gjør ingenting galt. Men du må bare akseptere at hvis du vil få ordnet opp i problemet kjapt, må du ned i vekt og da går også fettprosenten ned. Er et kaloriunderskudd som må til...
Er nok bare det siste fettet som går vekk. Slik er det hos de fleste, også hos meg, men etter 1 måned med kontroll på kaloriene, nesten ingen raske karbohydrater og helt middels treningsmengde, merker jeg at fettet på leggene, låra og rumpa forsvinner sakte men sikkert. Det er disse stedene jeg har merket det mest på, og jeg vergret meg tidligere å slanke meg enda mer fordi jeg hadde allerede så tynne armer og mage, men det var noe jeg trodde i forhold til resten av kroppen, for jeg har mistet fett også i ansiktet, på halsen, hele magen, rygg og på biceps, den reduseres overalt samtidig som det går sakte på resten av kroppen, men til slutt forsvinner nok fettlageret på rumpa også. Jeg var også +/- 82 kg og 186 cm når jeg begynte å slanke meg igjen (har vært på en 25 kg slanketur tidligere men kroppen min ser mye bedre ut nå på en høyere vekt enn det jeg veide på mitt laveste da, takket være 2 år med mye trening og riktig type mat, uheldigvis ble det litt mye overspising til tider noe som gjorde at jeg stagnerte, eller økte mot feil retning) 
Men hvis du har lite muskler i kroppen som meg er det egentlig ganske normalt å ha overflødig kroppsfett på den vekta. 

 

Du må enten velge å:
1) slanke deg tynn, trene samtidig og bygge muskler på 300-500 kcal over vedlikehold, slik at du legger på deg muskler og ikke fett. Men kosthold spiller størst rolle. 
2) fortsette å trene hard styrke, men spise mye mere mat så du får bygget opp muskelmassen og fettprosenten. Senere slanker du deg igjen og på 80 kg igjen vil du garantert se annerledes ut, da du har mer muskelmasse% i forhold til fett% av kilogram på kroppen. Det er denne som anbefales mest av treningsekspertene, men hvis du allerede hater magefettet, vil nok moralen din bli enda verre når hele kroppen tilknytter enda mer fett til seg. Derfor kan du fort endte opp med å bli "sterkfeit" og hvis du ikke er riktig motivert på å slanke deg igjen og tro på at dette funker, ville jeg ikke begynt på denne metoden.

Jeg har selv gått for alternativ nr. 1 fordi jeg liker å trene sykling, fotball og gå i fjellet (og jeg har hatt komplekser for de tjukke bena mine i aaaltfor mange år nå) så det å være tynn og lett gjør meg ingenting og det er hva jeg foretrekker (synes ikke det ser så ille ut som folk skal ha det til, man er ikke "pingle" når man har mindre kroppsfett enn kraftige folk, men ofte sterkere siden man trener bra). 
Det er ikke mange som går utfører "clean bulk" men tro meg, det er normalt for alle toppidrettsutøvere og det er på den måten noen av de har fått imponerende muskelmasse av. Du må bare holde deg mer disiplinert til inntaket, men ellers er det bare å kjøre på. Lykke til.

Takk for langt og utfyllende svar - som stiller fler spørsmål.

Du sier jeg skal ligge i kaloriunderskudd. Dette kan for meg være alt fra 1500 til 3000 kcal. I følge kalkulatorer skal jeg spise alt fra 2300-2900 kcal om dagen. Det er sånn omtrent det jeg har gjort hele treningsperioden og det gjør meg jo ekstra forvirret. En helt vanlig frokost-lunsj-middag-kveldsmat på norsk vis. 

 

Jeg trener nå opptil 6-7 ganger i uka, tung styrke - kardio 1 gang i uka. At jeg ser lite til ingen forandring til nå er så frustrerende atte f#tt# h#lv#tte. 

Angående dine 2 alternativer går jeg 100% for nummer 1. Kroppen min har mer enn nok fett å ta av (hvorfor gjør den ikke det??). Om jeg trener blodhardt og ligger i kcal underskudd men tilfører kroppen det den skal av næring (fett,karb,prot) må vel detta gå bra til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg jo si at det er supert at du og samboeren din ser at noe har skjedd med kroppen, selv om det henger etter på magen.

Det er ikke alltid like enkelt å komme med den perfekte oppskriften som løser alle "problemene" så jeg må nesten bare komme med noen spørsmål før jeg kan si noe mer.

- har vekten endret seg noe etter at du begynte?

- har du tatt andre mål enn rundt magen?

- du skriver først at du trener 4-5 ganger i uka, men i neste innlegg er det 6-7 ganger + 1 kardioøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bryr meg ikke så mye om vekt så det vet jeg ikke. 

Det er magen som er fokusområdet så det er der jeg har målt, stort sett. Jeg bryr meg lite om lår/rumpe/bryst/skuldre har blitt større om magen fortsatt er den samme, see?

Jeg tenkte at jeg like så godt kan trene mer, etter jeg skrev det første innlegget. Påpeker frustrasjon i andre innlegget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Tynnfeit1 skrev:

Hei, jeg bryr meg ikke så mye om vekt så det vet jeg ikke. 

Det er magen som er fokusområdet så det er der jeg har målt, stort sett. Jeg bryr meg lite om lår/rumpe/bryst/skuldre har blitt større om magen fortsatt er den samme, see?

Jeg tenkte at jeg like så godt kan trene mer, etter jeg skrev det første innlegget. Påpeker frustrasjon i andre innlegget mitt :)

Grunnen til at jeg spør er for å finne ut om kroppskomposisjonen har endret seg i det hele tatt, og om det er tiltak som må gjøres med kosthold eller trening.

Ang. magen så er dette et problemområde hos menn, og gjerne her endringene skjer tregest/til slutt.  Det er nok også derfor du opplever at ingenting skjer med magemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Tynnfeit1! Kanskje jeg har noen tips til deg :). Jeg har nemlig gått fra å være tynnfeit, til å ikke være verken tynn eller feit :). For 3 år siden veide jeg 80 kg fordelt på 195 cm og hadde mage, nå veier jeg 14 kg mer og har mindre mage. Selv om jeg ikke har gjort ting perfekt, så har jeg fått litt erfaring og lært litt om hva som fungerer, og hva som ikke fungerer så bra. Jeg har heller ikke trent mer enn 3 ganger/uke.

Et par tips:

  1. Når du veier så lite som 80 kg fordelt på 187 cm, så er det vanskelig for deg å gå enda mer ned i vekt (jf kcal underskudd). Det er rett slett vanskelig å spise så lite som må til for å gå ned i vekt. Du bør med andre ord akseptere magen for øyeblikket.
  2. Fortsettelse fra forrige punkt er at om du ikke går NED i vekt, så bør du fokusere på å gå OPP i vekt (men da ikke med mer fett, men med mer muskelmasse på  kroppen). Du klager over tynne armer og bein, vel.. de trenger overskudd for å vokse. MEN for all del øk sakte (ca 0,5 kg/mnd i snitt), og du får mest muskler og ikke så mye fett.
  3. Du er etter alle solemerker en nybegynner og bør trene deretter. Masse trening kan virke mot sin hensikt. 3-4 ganger i uka er der du bør ligge på de første månedene, og du bør følge et program som legger opp til lineær progresjon (ala GSLP). Å trene 5-7 ganger i uka på underskudd, på lette vekter uten å legge opp til progresjon, er som å be om å mislykkes (mine antakelser)
  4. Hold kontinuiteten! Trener du jevnt med progresjon og legger på deg 6-8 kg i løpet av et år, så har du et helt annet utgangspunkt for fettreduksjon. Dvs det er lettere å ta av fett når du veier 88 kg enn når du veier 80 kg. Samtidig ser du sannsynligvis også mye bedre ut med ekstra muskelmasse, selv om magen fortsatt er der :).
  5. Pass på å få nok søvn/hvile mellom hver treningsøkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...