Gå til innhold

Cut på 5x5?


bs3412

Anbefalte innlegg

Jeg har fettprosent på ca 15% og målet er sixpack til sommeren (rundt 10%). Har tenkt å kutte kalorier nå i feb, mars og april. Er dette et realistisk mål?

Jeg har kjørt bulk på 5x5 til nå og er fornøyd med det. Kan jeg forvente resultater ved å fortsette dette programmet med kaloriunderskudd/kardio? Hvordan skal jeg kjøre 5x5 opplegget, fortsette å prøve å øke hver uke, eller løfte det samme, evt gå ned til 3x5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5x5-programmer er jo generelt tiltenkt styrkeøkninger via kalorioverskudd, så hvis du snurper igjen på kaloriene så vil det jo begrense din evne til å kunne hente fremgang fra programmet,logisk nok - litt avhengig av hvor sterk du er per i dag..

Særlig siden du i tillegg ikke har all verdens med fettprosent fra før av,så har du relativt lave energidepoer du kan dekke inn underskuddet fra, så det vil også bidra til å begrense hvor lenge du kan kombinere underskudd og styrkeøkninger med godt resultat.

Jeg kan ikke stort om prosessene rundt å bli ripped og få æbz, der er det flere andre her som kan mye mer om enn meg ,

Kort oppsummert; Det vil helt sikkert gå,men jeg tror kanskje ikke du klarer å kombinere å bli strammere i puddingen og sterkere på det programmet på den måten programmet antar at du vil øke i styrke på en optimal måte frem til sommeren.
Isåfall kan nok redusering fra 3x5 være et alternativ ja, og så roe ned på progresjonen - prøve å øke en gang i uka/annenhver uke fremfor å øke hver økt,etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og redusere sin fettprosent fra 15% tl 10% på 3. måneder er absolutt et realistisk mål.

Hvis du ikke har vært på diett eller kaloriunderskudd tidligere er det vanskelig å forutsi hvordan kroppen din vil reagere ifht progresjon og styrketrening.

Du nevner ikke målet med styrketreningen under cut perioden, men regner med at det er å beholde muskelmasse og styrke? Jeg vil anbefale deg å variere på antall sett og reps i cut perioden med alt ifra 5-10 repitisjoner. Hvor mange sett du vil kjøre kan du jo føle deg litt frem på.

Har personlig gode erfaringer på lave kcal underskudd. 200-400 Kcal om dagen, men da bør du ha et lengre tidsperspektiv enn 3.mnd tror jeg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt realistisk.

Noen kjører jevnt underskudd, mens andre spiser overskudd/vedlikehold på treningsdager og et mer aggressivt underskudd på fridagene. Jeg foretrekker sistnevnte.

Vekter 3-4 dager per uke hvor jeg spiser litt under 3000 kcal.

3-4 dager per uke med PSMF. Dvs., minimalt med karbohydrater/fett og roughly 150 g proteiner. Ligger vel rundt 1000 kcal på disse dagene. Null kardio.

Fungerte fint for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...