Gå til innhold

Trenger hjelp, ned i vekt med lavkarbo


Bergenjenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 18 år som nettopp har begynt på lavkarbo. Jeg er 160 høy og veier 75 kg. Jeg meldte meg nettopp inn på et treningssenter og trives veldig godt med å trene.

Mitt hovedproblem er at jeg har manglende motivasjon på hva jeg kan finne på innenfor måltidene mine. Så jeg lurer på om noen har noen gode ideer til spesielt middagsmat som jeg også går ned i vekt med som kan være innenfor lavkarbo-kostholdet mitt.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Bergenjenta skrev:

Hei!

Jeg er en jente på 18 år som nettopp har begynt på lavkarbo. Jeg er 160 høy og veier 75 kg. Jeg meldte meg nettopp inn på et treningssenter og trives veldig godt med å trene.

Mitt hovedproblem er at jeg har manglende motivasjon på hva jeg kan finne på innenfor måltidene mine. Så jeg lurer på om noen har noen gode ideer til spesielt middagsmat som jeg også går ned i vekt med som kan være innenfor lavkarbo-kostholdet mitt.

Tusen takk :)

Du kan gjøre det enkelt. Spis som før men reduser eller helst kutt ut poteter, ris, mais og pasta til middag og øk grønnsakene. Jeg bruker mye fryste grønnsakblandinger som er ferdig etter 6 minutter i stekepanna og smaker godt. Til frokost og kveldsmat mindre brød og mer kjøttpålegg og kokte egg. Høyt inntak av protein reduserer apetitten og gjør det enklere å holde seg unna fristelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell grunn til at du vil gå på lavkarbo?

Reduserer du karbohydratene dine må du spise mer fettrike matvarer for ikke å havne i fella ved å sise altfor lite energi. Spis gjerne diverse ost, avokado, kokosmelk, smør, annen olje, makrell i tomat (!) osv til måltidene dine. Og ikke glem fiberrike grønnsaker som f.eks brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om konsensus i fitnessmiljøet nå har gått fra å frykte karbohydrater til at karbohydrater ikke er så skummelt tross alt og at det ikke er spesielt å tjene på å kutte de ut. Noen påstår vel også at å kutte ut karbohydrater vil senke forbrenningen. Hva vet jeg.

Min ukvalifiserte mening er at mennesker som er aktive trenger karbohydrater, men man kan selvsagt med fordel da plassere karbohydratene henholdsvis før og etter trening, for så å spise mindre karbohydrater ellers på dag eller dager hvor man ikke trener.

Men for å svare på det du spør om så kan du for eksempel spise:

Kylling med grønnsaker.

Fisk med grønnsaker.

Kjøtt med grønnsaker.

Cottage cheese eller kesam med bær (som regel lite karbohydrater).

Lavkarbo kan være ganske spennende om man kan pøse på med fett, men om du skal ned i vekt antar jeg at det ikke er et alternativ. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på et spørsmål her så begynte jeg med lavkarbo fordi min mor får halsbrann av karbohydrater og av den grunn så begynte hun med lavkarbo, og pga at vi bor sammen og vi ikke tjener så godt så må vi derfor spise lik mat. 1 januar så kastet hun ut all karbohydrat-rik mat og nå så mener hun at karbohydrater er farlige saker og siden jeg ikke selv har en inntekt så spiser jeg nå også lavkarbo for å spise noe i det hele tatt.

Jeg kan innrømme at jeg ikke vet særlig mye om lavkarbo det gjør heller ikke hun så det hjelper veldig lite.

Så tusen takk for alle gode og generøse svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder det alle typer karbohydrater eller bare poteter, brød, pasta, ris...?

Man kan jo få en pose knekkebrød til 10 kroner, så da kan du jo spise et par knekkebrød til frokost med makrell i tomat, egg osv. Og litt frukt kan dere vel kjøpe selv om mammaen din kanskje ikke vil spise det. 

Ellers er det jo kjøtt, fisk, fugl pluss grønnsaker og ellers de tipsene du har fått over som gjelder om dere skal følge lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...