Gå til innhold

Nortel

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fulgt Fitnessbloggen en stund, her kommer min første post.

Rask intro. Mann 24år. Trent styrketrening, fotball og løping på et varierende nivå i 8år.

Mitt spørsmål handler om oksygenopptak og min progresjon som løper.

Jeg veier 91kg og har en fettprosent på 5% og jeg har noen tanker om at dette setter sine begrensninger for min progresjon som løper.

Jeg løper sammen med en kompis og vi leverer omtrent de samme resultatene på 3KM, 10KM, 4x4 osv.

Jeg:

24år.

91kg

5% fett

181cm høy

Min kompis:

24år.

70kg

14% fett.

180cm høy

Vi leverer som sagt omtrent identiske prestasjoner. Jeg veier 21kg mer og har ca 25kg mer muskler. Vil det si at jeg har et høyere Vo2 opptak enn min kompis? Er det slik at jo mer muskler jo mer oksygen trenger man?

Er klar over de forskjellige faktorene som spiller inn iforhold til prestasjon og at man kun ikke skal basere seg på Vo2 opptak.

Dette er egentlig et ja / nei spørsmål, men setter stor pris på en forklaring :)

Tusen takk hvis noen flinke kan svare meg på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5% fett really? :p 

Vo2MAX er det maksimale mengden oksygen kroppen din kan ta opp. Om dere produserer like tider på alle distanser så vil den personen som veier minst ha høyere Vo2MAX da Vo2MAX regnes ut fra andel oksygen som kroppen maksimalt klarer å ta opp, delt på vekt. Altså vil du som er tyngre få en lavere Vo2MAX.

MEN, det generelle opptaket av oksygen vil du kunne ha mer av enn din kompis (mest sannsynlig da dere produserer like tider). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Yepp. Fett på 5% på alle mulig tester. Klar over at det kanskje ikke er helt optimalt, men lever helt fint på det året rundt og tåler store treningsmengder så ingen store problemer med å ligge så lavt for meg.

Takk for oppklaringen.

Trodde en logisk forklaring var hvis like resultater at personen med mer muskler hadde et høyere opptak da det kreves mer oksygen for meg for å kunne oppnå de samme resultatene som min kompis?

Du skriver.

Om dere produserer like tider på alle distanser så vil den personen som veier minst ha høyere Vo2MAX da Vo2MAX regnes ut fra andel oksygen som kroppen maksimalt klarer å ta opp, delt på vekt.

Hvis jeg forstår deg riktig, så er det totale opptaket høyere, men når det fordeles på vekt så vil personen med lavest vekt få en høyere Vo2max?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måling av maksimalt oksygenopptak skjer ved at ei maskin måler oksygen- og karbondioksidkonsentrasjonen i utåndingslufta di ved maksimal innsats. Som regel blir dette gjort på ei tredemølle med stigning der ein aukar farten litt og litt heilt til du ikkje klarar meir. Maskina måler dermed den totale mengda oksygen du tar opp, og kroppstorleiken vil sjølvsagt ha mykje å seie for kor stort dette talet blir. Det som folk flest meiner med maksimalt oksygenopptak, er derimot det relative oksygenopptaket, som er oksygenopptak delt på kroppsvekt. 

Eksempel: Du er 91 kg og tar opp 5 liter=5000 milliliter oksygen per minutt ved maksimal innsats. Det gir eit relativt max/kondisjonstal på 5000ml/91kg/1min=55ml/kg/min. Kameraten din som er 70 kg, tar berre opp 3.8 liter=3800 ml. Han har likevel relativt max på 3800ml/70/1min=55ml/kg/min.

Å forflytte kroppen krever like mykje energi, uavhengig av samansetjinga. Det betyr at to personar på 90 kg vil bruke like mykje oksygen uavhengig om dei har 10 eller 30 kg feitt. Forskjellen blir heller at han med låg feittprosent vil ha mykje betre forutsetningar for å ha eit høgt oksygenopptak ved max innsats!

Det er andre ting enn berre maksimalt oksygenopptak som styrer prestasjonane. Løpsøkonomi styrer kor mykje av oksygenet som går til framdrift, og det har både ein genetisk- og ein teknikkomponent. Terskel seier kor tett opp mot det maksimale oksygenopptaket du kan ligge over tid. Oksygenopptak relativt til vekt er heller ikkje eit heilt rettferdig mål på forutsetningar for prestasjon i flatt løp. I motbakke går det meste av oksygenet til å overvinne tyngdekrafta, men på flatt løp bruker vi ein del til framdrift også, og difor vil ein tung løpar med likt oksygenopptak som ein lett ofte prestere betre. Eg har sett studier som antyder at oksygenopptak relativt til kroppsvekt opphøgd i 2/3 isåfall er eit meir rettferdig mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...