Gå til innhold

Alt blir gjort rett, men ingenting skjer


Rj95

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 20 år gammel jente, 178 cm over bakken, og vekten viser 77 kilo.


Har siden august prøvd å gå ned i vekt, ønsker å gå ned 5-6 kilo. Spiser sunt, og nesten det samme hver dag. Egg, skinke, cottage cheese og yoghurt, kylling, ris, grønnsaker osv. Alt i alt ligger jeg på rundt 1300-1400 kalorier mandag-fredag+søndag. På lørdager spiser jeg normalt frem til kvelden, og lørdagsmiddagen består av pizza, taco eller andre typer ''junkfood''. På lørdagskvelden unner jeg meg også godteri, men ikke nok til at det skal kunne ødelegge noe for meg. Spiser ca hver fjerde time, vet nøyaktig hva jeg får i meg, og skeier aldri ut. Trener 6 ganger i uken, både styrke og cardio(hovedfokus på styrke) og har ellers en veldig aktiv hverdag. Jeg har blitt sterkere, men vekten rikker seg ikke i det hele tatt, og hvis den rikker seg er det i feil retning. Har også sjekket stoffskiftet mitt, da jeg var helt sikker på at det var forbrenningen min det var noe galt med, men den viste normale verdier. Sånn jeg ser på det, gjør jeg alt riktig, men ingenting skjer....

Har prøvd å spise mere mat, prøvd å spise mindre mat, trene mer, men ingenting fungerer. Dette ble et langt innlegg, men er så frustrert og rådvill, og trenger så sårt litt hjelp!!!:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du spiser 1300 kcal om dagen,så får du i deg omtrent så mye energi som en gjennomsnittlig 12åring trenger hver dag.
Er du en gjennomsnittlig tolvåring?

Etter å ha stappet tallene dine inn i en kalorikalkulator, gir den at en jente på 20 år som er 178 høy og veier 70 kilo og trener 5 ganger i uken sånn grovt ca trenger rundt regnet 2500 kcal for å holde vekten. 3000 for å øke, og 2000 for å gå ned hhv 0,5 kg opp eller ned per uke.

Du ligger på 1300, altså såvidt over halvparten av det kroppen din burde ha. Dette er grunnen til at du sliter og jobber og stårpå,men ikke kommer noen vei.

TL;DR -  du spiser alt for lite,og du trener alt for mye i forhold til det du spiser.

Husk at kroppen din, i det store og hele, DRITER i hvor lyst du har på abs eller sprettrumpe. Den har som førsteprioritet å holde deg i live. Og når du spiser som en tolvåring og trener som en toppidrettsutøver,så blir kroppen din sur, og da gjør den alt den kan for å hindre at den svir av en eneste kalori mer enn den må.

Forslag; Øk kaloriinntaket ditt med ca 100-150-200 kcal i uka, til du nærmer deg 2000 kcal. Da er ikke lenger kaloriunderskuddet såpass massivt at kroppen blir irritert lengre - du vil få bedre overskudd, sove bedre,mer humør, du vil få enda bedre presteringer på treninga, og du vil endelig klare å gå ned i vekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man bare ser på kroppen som en maskin - kalorier inn minus kalorier ut = endring i vekt, så stemmer det.
Men du må huske på at denne maskinen lever,og bruker av seg selv når du ikke gir den nok mat, og aller helst så vil den helst fortsette å leve.

Derfor vil den justere hvor mye energi den bruker etter hvordan den har det, og da er ikke kcal inn vs kcal ut like nøyaktig lengre. Om du da går inn for å spise så lite at kroppen blir sur og stresset, så vil den ikke kunne hjelpe deg med å gå ned i vekt på en like bra måte som om hvis du hadde gitt den akkurat riktig mengde med mat.

Eller for å si det på en annen måte; hvis du har tusen kroner på sparekontoen din, og prøver å ta ut 2000 kr, hva skjer da? jo -da blir banken sur,og du får sannsynligvis en feilmelding og må ringe til DNB fordi minibanken spiste kortet ditt.

Det er helt normalt at hvis man forsøker å snu uvanen det er å spise for lite, så vil kroppen i en liten periode svare med å fylle på noen av energilagrene i musklene igjen, og dette vil binde litt vann. En forsiktig vektoppgang sånn helt i starten(1-2 kg,alt ettersom) er dermed å forvente,men dette er det ingen grunn til å bekymre seg over(selv om akkurat det kan være ganske vanskelig) - det eneste som har skjedd er at musklene dine har fått litt mer drivstoff du kan bruke på trening, du har ikke lagt på deg et eneste gram med fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke på dine 178cm opprettholde en vekt på 77kg over tid med et gjennomsnittlig daglig kaloriinntak på 1350kcal. Hvis du får til det har du brutt termodynamikkens lover og bør skrives inn i historiebøkene:)

Så: Hvor mange kalorier går inn på lørdagene? Og hvor nøye er du i tellingen av energi man-fre+søn (smør i panna, liten neve nøtter, litt dressing på salaten - these things matters!) ? Og hvordan føler du deg? Sliten? Ok?  Bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skjønt at jeg må spise mere mat, noe jeg fikk praktisert denne uken. Går opp i vekt fortere enn fy, og en økning fra 1300 til 1500 resulterte i noen hundre gram opp på vekta. Men, denne gangen skal jeg ikke få panikk og gå tilbake til å spise få kalorier igjen.

Teller ikke kalorier på lørdager, da jeg prøver å holde kalorihysteriet litt i sjakk, men er ganske sikker på at én fetere middag etterfulgt av litt smågodt eller en skål med is, ikke skal kunne ødelegge for alt arbeidet jeg legger ned de andre seks dagene i uka. Ellers er jeg som sagt veldig nøye, og vet eksakt hva jeg får i meg, da jeg har stålkontroll på næringsinnhold og hva maten min veier...

Hvordan jeg føler meg er veldig varierende, mesteparten av tiden føler jeg meg bra, men må innrømme at jeg er en del sliten også. 

Setter SÅ stor pris på svar!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...