Gå til innhold

Nye løpesko i Oslo - Hvor og hvilke? Løplabbet? :)


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Etter snart tre år tror jeg det er på tide å investere i nye løpesko! :) 

Løper primært inne på tredemølle, men liker også å ha muligheten til å kunne bruke de ute (selv om det blir relativt lite og dermed ikke en avgjørende faktor). 

Forrige gang kjøpte jeg på Løplabbet og tok da en videotest på møllen i lokalene deres. Er fornøyd med skoene, og i hvert fall kvaliteten, men tenkte egentlig ikke over at de var noe spesielt bedre enn mitt forrige par som var kjøpt på G-Sport.

Så, noen tips? Er det bare å komme seg på Løplabbet og gå for det de anbefaler eller noen bedre forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Löplabbet er flinke til å brande butikken og selgarane kan namedroppe masse fancy uttrykk, men eigentleg er det meste dei seier mumbo jumbo #broscience. Eg har likevel kjøpt mine to siste par der pga stort utvalg og at du kan prøve dei på tredemølle. Det kan du forsåvidt på andre butikkar også, ved å ta dei med på treningsenteret og evt bytte, men ein del meir hassle. Det er også ganske enkelt å få rabatt på Löplabbet, då dei sponsar veldig mange organisasjonar.

På generelt grunnlag er eg eigentleg veldig nøgd med XXL på sportsutstyr pga god service, stort utvalg og gode prisar. Kan godt hende eg kjøper mitt neste par der. Elles har eg gjort øvelsen å kjøpe sko i mange storleikar på nett, og sende tilbake dei som ikkje passa. Tips: Det er kjekkare å springe med lette sko. Sjølv mengdetreningskoene mine er godt under 300 gram. Foretrekker også ein del dropp når det går roleg, sjølv om det er supertrendy med forfotløping.

Tips til billig nettbutikk med gratis frakt: https://www.sportamore.no/herre/sko/?activity=løping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med XXL og G-sports 100% fornøyd garanti er det mulig å levere inn sko innen 1 måned om skoene skulle vise seg og være ubehagelig, passe dårlig etc. Jeg har gjort det 1 gang og det gikk fint uten spørsmål. 

Jeg liker løplabbet, men det er primært på grunn av utvalg og ikke kompetanse som de sitter på. Jeg får også gode priser på sko derfra, så prisen spiller liten rolle for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks, guys! :)

Men ingen konkrete skotips? Kan jeg bare stole på selgerne i de butikkene? Det med vekt på skoene er et godt poeng som jeg skal ha i bakhodet. 

Jeg har ikke veldig romslig økonomi nå, så sparer gjerne noen kroner om mulig, men har ikke hatt inntrykk av at Løplabbet er spesielt dyrt, men så har jeg heller ikke sjekket det opp mot G-Sport og XXL. Var innom Løplabbet for noen uker siden og da sa de vel at jeg fikk et solid par for toppen kr 1500. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskeleg å gi konkrete skotips når du ikkje oppgir preferansar, det er eit hav av mogelegheiter å velje mellom. Sjølv likar eg sko med litt stiv og fast såle, og bryr meg ikkje så mykje om dempinga. Gjorde ganske mykje research før eg kjøpte to forskjellige Adidas konkurransesko, og eg vil tru du finn meir og betre info andre stader enn fitnessbloggen.

På generelt grunnlag er det viktigaste at skoen passar og at du likar å ha den på. Andre eigenskapar er eigentleg meir spekulative utan datagrunnlag for at det gir meir eller mindre skaderisiko (demping, pronasjonstøtte, dropp, osv). I og med at du nesten berre spring på mølle i motbakke har ting endå mindre å seie. Eg ville difor prioritert i følgande rekkefølge: Passform, løpsfølelse, pris, design. Ganske subjektive storleikar mao.

Har desse sjølv: https://www.xxl.no/nike-zoom-winflo-2-flash-m-lopesko-herre/p/1112968_1_style

Elles har eg sansen for boost-sålen til Adidas, og ville kanskje valgt desse sjølv om dei har mykje dropp: https://www.xxl.no/adidas-revenge-boost-2-m-lopesko-herre/p/1108979_1_style

Har vore ganske stor utvikling på løpsko dei seinare åra, så eg er ganske sikker på at du blir nøgd nesten uansett kva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er viktig på sko, men jeg tror ikke 10 gram fra eller til er merkbart for de aller fleste av oss (med unntak av Kayano - de er som å ha murstein på beina). Å anbefale sko til løpere uten å vite hvordan de løper (og hva de foretrekker) er ganske vanskelig. Selv løper jeg på lavdropp (under 4mm), lite demping og ingen støtte fordi jeg løper på midt-/forfot og foretrekker å ha kontakt med underlaget. Jeg liker også skoene fleksible (ikke stive). Design spiller ingen rolle for meg så fremt de ikke ser ut som takras. 

Min favorittmerke er Saucony. Kinvara ftw <3

Ginger Runner har ganske mange artige reviews av sko, men det forutsetter at man vet hva man vil ha eller hva man har lyst til å teste.

Tror det viktigste med tredemøllesko er at de brukes der og ikke også ute. Da ødelegges mølla ganske kjapt har jeg hørt. Mine A4 har aldri vært utenfor, mine kinvara har aldri vært inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode forslag! Men dere er veldig tekniske for min del! Når det snakker om dropp og preferanser så vet jeg ikke engang hva dere snakker om! :D

Tidligere har jeg bare møtt opp på butikken og sagt jeg skal ha løpesko. Så tar jeg de med på mølla og løper. :)

PS: Om jeg skulle løpe mye ute hadde jeg hatt dedikerte sko til det. Jeg løper primært inne. De få gangene jeg bruker sko ute, så vasker jeg de selvsagt før jeg er tilbake på mølla. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks, guys! :)

Men ingen konkrete skotips? Kan jeg bare stole på selgerne i de butikkene? Det med vekt på skoene er et godt poeng som jeg skal ha i bakhodet. 

Å stole på selgere er litt yatzy, ikke alle har peiling selv om de jobber i en sportsbutikk. Prøv skoene, gjerne på mølle i 10 min. Det er også mulig å ta en løpetur i butikken eller utenfor om de ikke har mølle. Ta med tiltenkte sokker, da får man enda bedre følese av passform.

Ellers er midt tips, så lett som mulig i forhold til behov som demping, pris etc. Jeg bruker stort sett veldig lette sko uten demping, så da er prisen også lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp er høgdeforskjell på hæl og forfot. Det er vanleg at sålen er tjukkare i hælen, og det tillater at det er enkelt å lande på hælen. Etter at boka Born to run kom i 2009, vart det veldig populær med sko utan/minimalt med dropp. Seinare studier har vist at det ikkje er nokon fordel med det verken med tanke på skaderisiko eller løpsøkonomi. Löplabbet er fyrst og fremst ein kommersiell butikk, dei veit at mange av kundane er opptatt av dette og vinklar salgsamtalen inn deretter. Sist gong eg var der måtte eg regelrett krangle meg til ein sko med meir dropp... Sjølv synes eg det blir naturleg å lande på forfot/mellomfot fyrst når kilometertida går sub 4:00/km.

Gå på XXL/G-sport/Löplabbet/Zalando.no og kjøp eit par utan ekstra støtte, under 300 gram, og eg er sikker på at du blir nøgd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag! Men dere er veldig tekniske for min del! Når det snakker om dropp og preferanser så vet jeg ikke engang hva dere snakker om! :D

Tidligere har jeg bare møtt opp på butikken og sagt jeg skal ha løpesko. Så tar jeg de med på mølla og løper. :)

PS: Om jeg skulle løpe mye ute hadde jeg hatt dedikerte sko til det. Jeg løper primært inne. De få gangene jeg bruker sko ute, så vasker jeg de selvsagt før jeg er tilbake på mølla. ;)

drop er differansen mellom foran og bak på skoen. Den pleier å være på mellom 0 og 12 mm. Destod mindre drop, destod mer foroverlent løpestil (føttene, ikke nødvendigvis kroppen). Destod høyere, destod mer hælløpestil. Løpemiljø diskuterer så Busta fyker om det har noe å si om man treffer med for-/midtfot eller hæl først. Noen mener førstnevnte gir mindre skader og ligner mer på slik vi opprinnelig løp før løpesko ble oppfunnet. Andre igjen mener det er uten betydning. Jeg hadde benhinnebetennelse i tide og utide før, men har vært skadefri etter at jeg la om løpesteg (og økte stegfrekvens)

preferanser er et vanlig ord, hva man foretrekker. Noen liker stive sko, andre liker de veldig bøyelig. Noen liker mye demping (hoka one one) mens andre vil ha minimalt med demping (new balance minimus) osv.

Hvis strategien er å gå på en sportsbutikk og be om et par løpesko ville jeg anbefale at den butikken heter løplabbet... Når du senere vet hva du vil ha kan du handle hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp er høgdeforskjell på hæl og forfot. Det er vanleg at sålen er tjukkare i hælen, og det tillater at det er enkelt å lande på hælen. Etter at boka Born to run kom i 2009, vart det veldig populær med sko utan/minimalt med dropp. Seinare studier har vist at det ikkje er nokon fordel med det verken med tanke på skaderisiko eller løpsøkonomi. Löplabbet er fyrst og fremst ein kommersiell butikk, dei veit at mange av kundane er opptatt av dette og vinklar salgsamtalen inn deretter. Sist gong eg var der måtte eg regelrett krangle meg til ein sko med meir dropp... Sjølv synes eg det blir naturleg å lande på forfot/mellomfot fyrst når kilometertida går sub 4:00/km.

Gå på XXL/G-sport/Löplabbet/Zalando.no og kjøp eit par utan ekstra støtte, under 300 gram, og eg er sikker på at du blir nøgd!

Hmmm...ok! :) 

Takker for tipsene! ;)

PS: Burde man bevisst trene på teknikk eller tenke teknikk? Jeg har alltid bare gjort det som føles naturlig når det gjelder løping.

drop er differansen mellom foran og bak på skoen. Den pleier å være på mellom 0 og 12 mm. Destod mindre drop, destod mer foroverlent løpestil (føttene, ikke nødvendigvis kroppen). Destod høyere, destod mer hælløpestil. Løpemiljø diskuterer så Busta fyker om det har noe å si om man treffer med for-/midtfot eller hæl først. Noen mener førstnevnte gir mindre skader og ligner mer på slik vi opprinnelig løp før løpesko ble oppfunnet. Andre igjen mener det er uten betydning. Jeg hadde benhinnebetennelse i tide og utide før, men har vært skadefri etter at jeg la om løpesteg (og økte stegfrekvens)

preferanser er et vanlig ord, hva man foretrekker. Noen liker stive sko, andre liker de veldig bøyelig. Noen liker mye demping (hoka one one) mens andre vil ha minimalt med demping (new balance minimus) osv.

Hvis strategien er å gå på en sportsbutikk og be om et par løpesko ville jeg anbefale at den butikken heter løplabbet... Når du senere vet hva du vil ha kan du handle hvor som helst.

Altså, jeg vet selvsagt hva ordet preferanse betyr, jeg mente at jeg ikke skjønner de tekniske begrepene dere bruker ettersom jeg har null kjennskap til de. :)

Men jeg skjønner litt mer nå. Alle sko jeg har hatt har vel hatt hæl, inkludert de jeg har hatt de siste to-tre årene. Så da er vel det hva jeg er vant med. Og da er det kanskje naturlig å fortsette med det? 

Har som nevnt over aldri tenkt over løpeteknikk. Kun gjort det som føles naturlig. Men jeg burde kanskje ta en bevisst kikk på løpeteknikken min?

Strategien du skisserer var den jeg tenkte, ja. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Burde man bevisst trene på teknikk eller tenke teknikk? Jeg har alltid bare gjort det som føles naturlig når det gjelder løping.

Det er eit kapittel for seg sjølv. Nokon meiner det er kjempeviktig, andre meiner det er best å gjere det som kjennes naturleg. Forfotmafiaen meiner det er superviktig at foten landar under og ikkje framfor hofta, men videoanalyse viser at det er vanskeleg å la være med det uavhengig av fotisett. Science of sport hadde forøvrig ein artikkelserie om dette lenge før pose/chi/forfot vart trendy: 

http://sportsscientists.com/2007/10/pose-running-reduces-running-economy/ 

http://sportsscientists.com/2007/09/running-technique-part-iii-the-scientific-evidence-for-running-technique/

http://sportsscientists.com/running/running-physiology/running-technique/

Mi meining er at det viktigaste er at du retter ut hofta og ikkje sit bakpå, men det trur eg ikkje du gjer viss du klarar 14km/h i 3% stigning...;-) Dernest er det viktig å vere sterk nok til å avstive kroppen for å unngå energitap i landinga, men om det blir trent betre på nokon annan måte enn å springe er eg usikker på. På generelt grunnlag trur eg mange mosjonistar hadde hatt godt av å sprinte eller køyre kontrollerte drag nær maksfart av og til.

P.S. Sjekk ut Paula Radcliffe, tidenes beste kvinnelige langdistanseløpar. Ikkje akkurat ein stilstudie:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thanks, Boltzmann! Du skuffer ikke. :)

Tror jeg holder meg til 'det som føles naturlig' om det er OK. Skal lese over de artiklene senere.

Ellers var jeg innom Løplabbet i dag. Bare tittet og snakket litt med betjeningen. Ville ikke ta den testen i dag ettersom jeg da måtte kjøpe for å få den gratis og hadde enda ikke vært på G-Sport og XXL. Han anbefalte i hovedsak noen Nike som forøvrig ikke så særlig pene ut. Pris i underkant av 1500.

Videre til G-Sport. Her fikk jeg hjelp av en hyggelig fyr uten at jeg vet hvor mye peiling han har. Etter forslag fra meg ble pronasjon testet på en plate og han mente jeg hadde en nøytral fot.

Skoen han utvilsomt anbefalte var Adidas Ultra Boost til 1699. Denne skulle angivelig være helt suveren og han brukte den selv! :)

Jeg synes prisen var noe stiv.

Jeg prøvde også Adistar Boost til 1399.  Prøvde også et par Nike fordi de lignet på de Boltzmann linket til lenger oppe, så jeg tenkte jeg burde prøve de. Prisen var en snau tusenlapp. Tror det kan ha vært de. De var angivelig litt stivere og det føltes slik.

Personlig synes jeg at Adistar Boost modellen føltes best ut bare ved å rusle rundt litt i butikken. I tillegg likte jeg designet bedre enn de andre. Ser at man kan få den til kr 1265 på butikken til Boltzmann (Sportamore), så jeg vurderer å slå til på den. :)

Synspunkt? 

Endret av SamGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-sport (og XXL) har begge kjempestort salgsfokus på Adidas om dagene, mye reklame rundt skoene, så jeg er ikke så overrasket over at du ble anbefalt disse skoene. Om du i tillegg lander på hælen så skal visst skoene være gode å løpe med :) 

Ja, han virket svært så hissig på å selge meg de der. Nike-skoene måtte jeg pent spørre om selv. Han nevnte de ikke engang.

Får høre hva 'The Man' Boltzmann sier om saken, men jeg tror kanskje jeg går for de der. :)

Fant ikke nøyaktig vekt online i sted, men så at noen mente de var litt tunge. Lurer på om de var rett over 300 gram. 310 kanskje. Må jo gå fint hadde jeg trodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...