Gå til innhold

Undervektig med mage


Banan

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp med kostholdet. Jeg er 1.70 høy og veier 52-53 kg, så i følge BMI er jeg undervektig. Jeg trener styrke 4-5 dager i uken og på sommeren løper jeg mye utendørs. Jeg har en veldig tynn kropp med fett kun et sted - på magen. Legger jeg på meg skjer det ingenting annet enn at jeg får mer fett på magen. Det er utrolig irriterende, jeg kunne godt tenkt meg å legge på meg, men da selvfølgelig jevnt over på hele kroppen. Hvordan bør jeg spise for å få dette til?

Problemet mitt er at man må ligge på kaloriunderskudd for å gå ned i fettprosent, men dette har jeg ikke veldig lyst til da jeg allerede er ganske tynn og legger jeg meg på et kalorioverskudd, får jeg bare slappere mage.

Jeg er pescetarianer og holder meg unna sukker og hvetemel. Drikker ikke ofte alkohol, men når jeg først tar meg en fest kan det gå ned ganske mye på en kveld. Er dette noe jeg bare må infinne meg med, eller er det mulig å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Ofte er det slik at vi ser på oss selv anerlede enn det andre gjør. Det kan ikke være mye til mage du har når du veier 52 kg fordelt utover 1.70 på strømpelesten. Jeg antar at du ønsker å bli fit(?) og ikke bare være "tynn". Min anbefaling er at du legger deg i et kalorioverskudd, gjerne 10 prosent. Gjør dette, samtidig som du trener et bra og strukturert program. Gjør du dette vil du gradvis legge på deg mer muskelmasse og minske sjansen for at du legger på deg noe særlig med fett. Det er ikke noen magisk formel som vil gi deg muskler, men dedikert arbeid over litt tid. Ønsker deg lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, magen er ikke enorm, men slapp nok til at det plager meg hvis du skjønner ;) Det går mest på at den er så feilproposjonert i forhold til resten av kroppen.

Jeg ligger på overskudd og har tenkt at det kanskje er grunnen, men da får jeg prøve å fortsette med det da, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det mangler litt informasjon her for å svare litt mer utdypende:

  • Alder?
  • Kjønn?
  • Hvor lenge har du trent?
  • Hva/hvordan trener du?
  • Hva slags progresjon har du hatt i disse øvelsene?

 

Når man nærmer seg 30 reduseres forbrenningen og muskelvekst sitter litt lenger inne. 

Har du trent (styrke) i et år eller er det nærmere en måned?

De fleste har nok en person på sitt treningssenter som har vært medlem i all tid. Tar litt biceps curls, noen tåhev og hvis det er ork igjen så tar man den obligatoriske benkpressen (med omtrent samme vekt som for ett år siden). Jeg skal ikke umidelbart plassere deg her uten å høre noe mer, men jeg har inntrykk av at noen tror man automatisk blir fit av å gå rundt med et SATS-medlemsskap i lomma ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det mangler litt informasjon her for å svare litt mer utdypende:

  • Alder?
  • Kjønn?
  • Hvor lenge har du trent?
  • Hva/hvordan trener du?
  • Hva slags progresjon har du hatt i disse øvelsene?

 

Når man nærmer seg 30 reduseres forbrenningen og muskelvekst sitter litt lenger inne. 

Har du trent (styrke) i et år eller er det nærmere en måned?

De fleste har nok en person på sitt treningssenter som har vært medlem i all tid. Tar litt biceps curls, noen tåhev og hvis det er ork igjen så tar man den obligatoriske benkpressen (med omtrent samme vekt som for ett år siden). Jeg skal ikke umidelbart plassere deg her uten å høre noe mer, men jeg har inntrykk av at noen tror man automatisk blir fit av å gå rundt med et SATS-medlemsskap i lomma ;-)

 

Kvinne, 32.

Vært aktiv med idrett og dans hele livet, men begynte med styrketrening for 3 år siden for å forme kroppen. Trener ikke så mye cardio da jeg er ganske aktiv utenom treningen med både hund og en jobb som innebærer endel løft og bevegelse. På sommeren liker jeg å løpe utendørs, men på vinteren blir det så og si ingen cardio. Sykler eller går også til og fra alt jeg skal. 

Jeg er på ingen måte den som løfter tyngst på treningsstudioet, men jeg løfter over min egen vekt i enkelte øvelser. Trener med frivekter mer enn med apparatene. Jeg tør påstå at jeg ikke er helt grønn når det kommer til trening og teknikk og har i tillegg gått til PT for å få hjelp til riktig løfteteknikk, så jeg tipper det enten er matinntaket som er ute og kjøre eller at kroppen min bare er sånn. Folk lagrer jo fett forskjellige steder på kroppen og magen er mitt sted. Jeg ser jo klart resultater i perioder hvor jeg gjør mye cardio og spiser veldig rent, men da går jeg selvfølgelig også ned i vekt på resten av kroppen også og det ønsker jeg ikke.

Jeg har lest om folk som har ligget på underskudd for å bli kvitt det siste magefettet og så begynt å spise mer igjen når det er borte og da sier de legger jevnt på seg på hele kroppen, men jeg vet ikke om dette stemmer. Magefett er jo noe mange sliter med, men det er sjeldent knyttet til undervekt. Er litt vanskelig å bli tatt alvorlig føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ofte er det slik at vi ser på oss selv anerlede enn det andre gjør. Det kan ikke være mye til mage du har når du veier 52 kg fordelt utover 1.70 på strømpelesten. Jeg antar at du ønsker å bli fit(?) og ikke bare være "tynn". Min anbefaling er at du legger deg i et kalorioverskudd, gjerne 10 prosent. Gjør dette, samtidig som du trener et bra og strukturert program. Gjør du dette vil du gradvis legge på deg mer muskelmasse og minske sjansen for at du legger på deg noe særlig med fett. Det er ikke noen magisk formel som vil gi deg muskler, men dedikert arbeid over litt tid. Ønsker deg lykke til :)

Støtter dette. Kaloriunderskudd blir helt feil fokus i ditt tilfelle. 170cm og 52 kg er vanvittig lite og forteller meg at du nok mest sannsynlig har en usunn lav fettprosent, selv om du sier at du har fett på magen. Du er kvinne, det er meningen at du skal ha litt fett på kroppen. :)

Høyere muskelmasse er det du trenger for å få "en bedre proposjonert" kropp, i tillegg til let par kg ekstra fett på kroppen (par kg ekstra fett vil ikke gjøre store forskjellen da det skal fordeles på hele 170 cm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter dette. Kaloriunderskudd blir helt feil fokus i ditt tilfelle. 170cm og 52 kg er vanvittig lite og forteller meg at du nok mest sannsynlig har en usunn lav fettprosent, selv om du sier at du har fett på magen. Du er kvinne, det er meningen at du skal ha litt fett på kroppen. :)

Høyere muskelmasse er det du trenger for å få "en bedre proposjonert" kropp, i tillegg til let par kg ekstra fett på kroppen (par kg ekstra fett vil ikke gjøre store forskjellen da det skal fordeles på hele 170 cm.)

Har skrevet flere ganger nå at jeg ligger på et kaloriOVERSKUDD fordi jeg ønsker å legge på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet flere ganger nå at jeg ligger på et kaloriOVERSKUDD fordi jeg ønsker å legge på meg. 

Forstod det slik at du hadde problemer med kalorioverskudd fordi du følte alt la seg på magen, og at du ønsket magen bort.

"legger jeg meg på et kalorioverskudd, får jeg bare slappere mage".

Om jeg tolket det feil så beklager jeg. 

Det jeg skriver gjelder fortsatt. Bare å akseptere litt mer masse på kroppen så kommer kroppkomposisjonen til å bli bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det er proporsjonene som er problematisk for deg. Jeg tenker at om du legger på deg litt, gjerne ved p bygge muskler, så vil du kunne endre proporsjonene ellers på kroppen. Altså bygge litt lår og ræv :-) Det vil imidlertid ta tid, og du kan ikke styre hvor all vekten legger seg, men over tid vil det jevne sev ut. Ikke at det er det samme, men om en f.eks ser på anorektikkere som skal opp i helt, så er det faktisk overraskende vanlig at mye av vekten den flrste tiden havner på magen, dette fordi kroppen vil beskytte sine indre organger, hvilke gjøres ved visceralt fett. Over tid, og ved normalisert vekt og hormonnivå, vil vekten redistrubere seg :-) Ting Tar Tid pg alt det der.

 

ellers angående trening: passer du på å variere antall serier kg reps, og kanskje med tiden også frelkvens (hvor lfte du trener hver muskelgruppe), vil det (iallfall etter min erfaring) gjøre MYE for muskelvekst, fremfor å drive på med 3x8 hver eneste økt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...