Gå til innhold

Bytte program eller fortsette med SS?


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Har trent SS over en lenger periode nå, men har også erfaring fra andre programmer som x-size, x-press, fitnessbloggens nybegynnerprogram, PHAT og flere selvlagde programmer. Grunnen til at jeg startet på SS var i bunn og grunn fordi jeg prøvde å legge på meg muskelmasse, opp i vekt og bygge grunnstyrke. Spm da er om jeg har nok grunnstyrke eller ikke, og om jeg kan bytte program, eller om SS er best å fortsette på? Mange tanker :)

Baseløftene på 1RM på mine 54 kg:
Benk: 60 kg
Mark: 101 kg
Bøy: 70 kg 
Press: 42,5 kg

Hva sier ekspertene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har definitivt god grunnstyrke på plass (y) Hvis du skal gå ut fra hvordan SS-programmet er lagt opp så er det veldig enkelt å vite når du er ferdig med programmet. Det er rett og slett når du ikke lenger får til å øke fra trening til trening lenger etter 3 forsøk på samme vekt. Altså avsluttes ikke programmet ut fra hvor sterk du er der og da, i og med at potensialet til ulike utøvere vil variere veldig.

To personer med samme kroppsvekt og samme belastning på f.eks. knebøy kan være i helt ulike stadier av programmet. Den ene kan være ferdig med lineær progresjon (LP), mens den andre kan fortsette i flere måneder fordi vedkommende har betraktelig større genetisk potensiale. Verden er urettferdig.

Stagnering kan og vil skje på ulike tidspunkt for de forskjellige løftene. Pressen stagnerer som oftest først, og hvis du har skvisa ut noen uker med 0,5kg økning  (kanskje helt ned til 0,25kg også) hver trening med press er det på tide å bytte programmering for dette ene løftet. Tanken er at det ikke er nødvendig å avbryte LP på de andre løftene kun fordi ett løft har stagnert. Eller du kan bytte til noe helt annet om du vil, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Så egentlig er det opp til deg hvor lenge du vil skvise ut LP. Selv noen få uker med SS kan bety raske gains. Mitt inntrykk er at det vanlig å gi seg når det begynner å bli virkelig tungt. Det er da moroa egentlig begynner ;-)  I praksis betyr det pauser mellom arbeidssettene opptil 7-10 minutter der hver rep på hvert sett er utfordrende. Nok søvn og nok mat er viktig. Andre tiltak som beskrevet i tråden SS for jenter kan og bør gjøres om du vil pushe SS helt ut.

Trives du med programmet og har potensiale til å øke ytterligere noen uker så gjør du det om du vil. Du vet best selv. Trivsel er også en faktor med trening og de siste ukene med SS er ikke direkte trivelige. Samtidig er det litt morsomt å se hvor langt du kan pushe deg selv også. Det er lengre enn du tror, og dét kan være en nyttig erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...