Gå til innhold

Eventuel alternativ belastning ved senebetennelse


jsolli

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Startet ganske fersk i juli og syns jeg har hatt en god fremgang, har gått opp rundt 11-12 kilo og føler ting har klaffet ganske godt, problemet nå er at jeg føler et lite ubehag i venstre overarm, mellom albue og håndledd, og det er nok ganske sikkert en eller flere sener som begynner å kjenne på stresset de har vært utsatt for. Har prøvd så godt jeg kan å gjøre oppvarmingssett, men jeg har nok syndet litt fra tid til annen. Spørsmålet er bare om det er noen her som har noen erfaring med dette å håndtere en senebetennelse, vet at det i utgangspunktet er ro og hvile for nevnte arm som må til, men er det noen gode alternativer i forhold til belasting av armen som gjør at jeg fortsatt kan trene den uten at det provoserer den eventuelle betennelsen for mye? :) Eventuelt å bruke strikk eller løfte veldig lett. Noen som har noen erfaringer ? :)

 

Endret av jsolli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er kjedelig, men nokså vanlig å oppleve - er man villig til å ofre noen minutter daglig til ekstra trening så kan dette bedres ganske raskt. Sener like ikke endring, og ved "betennelsestilstander" er det snakk om å øke senens toleranse for strekk, intensitet, frekvens etc.. lette vekter med mange repetisjoner (20-30) og/eller eksentrisk arbeid er knall. Anbefales daglig

Er det på oversiden av armen? (det mest vanlige?

Hvis det er under armen (golfalbue, mindre vanlig) - veldig likt, bare motsatt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke rope for høyt her, men i en periode jeg hadde smerter i samme område som deg, kjørte jeg i alle fall i hovedsak med nøytralt grep, både i pullups, roøvelser, pressøvelser, og evt. curl. Det funka vesentlig bedre enn pronert eller supinert grep. Dette vil vel dog være individuelt. Har i alle fall skjønt at man skal være forsiktig, da slike skader kan ta tid å bli kvitt.

Noen ganger funka det ikke med vekter i det hele tatt, da var det bare øvelser i slynger eller ringer jeg kunne gjennomføre smertefritt. Det gjaldt da å finne tyngre varianter her, slik at jeg fortsatt kunne trene bra.

Men igjen: det var meg og min arm, relevansen tar jeg forbehold om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding, ja det er oversiden av armen, mellom albue og håndledd, det er ikke rare smertene, men jeg merker at det er en irritasjon der, og det forsterkes etter trening. Får prøve og være litt forsiktig i noen dager å se om det hjelper. Teste ut et par de øvelsene i tillegg :) 

Saftpose; Det kan godt hende dette er noe som funker meg også, tar det til etterretning :) Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding, ja det er oversiden av armen, mellom albue og håndledd, det er ikke rare smertene, men jeg merker at det er en irritasjon der, og det forsterkes etter trening. Får prøve og være litt forsiktig i noen dager å se om det hjelper. Teste ut et par de øvelsene i tillegg :) 

Saftpose; Det kan godt hende dette er noe som funker meg også, tar det til etterretning :) Takk !

Saftpose har et godt poeng med å endre/variere arbeidsstilling (grep) - ringer eller slynger er også et veldig godt alternativ da det tillater naturlig rotasjon og ikke minst utfordrer stabiliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...