Gå til innhold

Erfaring med heldagsfaster for vektnedgang/vektkontroll?


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei alle,

For litt tilbake snakket jeg med en mann som jeg mener på bevisst fastet en hel dag per uke i forbindelse med en diett. Det hørtes ikke ut som noe for meg, så jeg avskrev det egentlig ganske kontant. Om jeg ikke husker feil, har dette også vært promotert på diverse artikler jeg tidligere har snublet over. 

I forbindelse med et sykehusbesøk nå nylig var jeg nødt til å faste 24 timer og jeg ble overrasket over hvor enkelt dette gikk. Derfor lurte jeg på om dette kanskje kunne være noe å vurdere.

Først og fremst nysgjerrig på om noen har noen erfaringer eller synspunkt rundt dette. :)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne aldri tenke meg å faste en hel dag (eller halv for den saks skyld), ikke fordi jeg tror det har noen negativ effekt på noe, men jeg liker å spise. :p

Mange som påstår at faste kan gi flere helsefordeler men da gjerne av typen IF. Lege Bojan Kostevski blant annet, forsker på dette og kunne vise til interessante funn hos dyremodeller i det minste, men bruker også mye IF hos sine klienter som får veldig fine resultater.

Kan sikkert finne ut mer på hjemmesiden hans om det er av interesse: Liftheavy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks, Frøken. :)

I utgangspunktet synes jo også jeg at det høres skrekkelig ut, men ble overrasket over hvor bra min påtvungne faste gikk. Følte meg faktisk forholdsvis oppegående også. Tok det riktignok fysisk med ro, men det kognitive apparatet var helt fint.

Nå kjører jeg jo PSMF-dager inn i mellom høykaloridager og de er ikke spesielt behagelige de heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde 5:2 dietten i 2 uker. Da er det idelvis faste i 2 dager hvor man kan spise 500 kalorier. De andre dagene kan man spise "hva man vil". Nå prøvde jeg det bare i 2 uker, men personlig så var dette ikke noe for meg. Så sulten, og dundrende hodepine! Det er riktig at det skal ha helsefremmende effekter..men jeg er avhengig av at hodet mitt fungerer på jobb. 

Jeg har også prøvd PSMF og lavkarbo. Dette funka mye bedre for hodet mitt (og vekta) ihvertfall. Ikke så sulten heller da protein/fett metter mye mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på 5:2 i ca 2 mnd, og elsket det! Men det krever riktig mindset for at det skal være gjennomførtbar. Jeg ble skjerpet kognitivt, go kunne lett dra 12 timers dager på skolen. Men det gikk utover det fysiske, selv dagen etter fasting. Og ved tanken på at jeg har fysiske eksamner, var det lite heldig. Men skal nok tilbake på 5:2 når jeg er ferdig med skolehverdagen.

Og det beste med 5:2 var rett og slett at jeg fikk et mye mer avslappet forhold til mat. Det var sykt digg å slippe å slanke meg 7 dager  i uka. De 5 dagene spiste jeg riktignok sunt, men koste meg med aioli til middag, en øl på fredagskvelden, digge dressinger osv.

Mitt tips; prøv det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste 18-24 timer er fullstendig uproblematisk, gjør det jevnlig, både planlagt og ikke. Vet ikke hvor mange konkrete fordeler det gir, men det passer ihvertfall meg veldig bra å ikke skulle bruke tid på å stresse med mat. Det å kunne spise 1-2 ordentlige måltider heller enn mange små passer også med det at jeg er en smule matvrak som fint kan bruke en hel fridag på kjøkkenet B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...