Gå til innhold

idrettsbrokk(gilmores groin)


Anbefalte innlegg

Jeg ble operert for idrettsbrokk i slutten av april, fulgte rehab programmet jeg fikk og alt virket som å skulle bli bedre. Men nå når jeg har startet med fotball igjen 6 måneder senere(andre skader i mellomtiden) så har lysken blitt gradvis vondere, men på ett litt annet sted enn før operasjon. Så lurer på om noen andre har blitt operert for dette(fotballspillere)? Og hvordan lysken responderte de første ukene med normal trening? Om smertene jeg har nå er en del av tilpasningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Skaden har selvsagt en årsak, og en kirurgisk reparasjon vil ikke endre denne. 

Lysken og magen henger sammen i bindevev - Når hoftebøyerne er svake eller inaktive, kan dette ofte føre til at enormt stress blir tillagt innsiden av låret (adduktorene). Adduktorene, selv om de er synergister i hoftefleksjon, kan ikke effektivt sparke enn ball, sprinte, eller ligenende. Dette kan de bli tvunget til, dersom inaktivitet i lignende funksjonell muskulatur forekommer. Det er derfor viktig å aktivere og styrke primærmuskulaturen (rectus femoris, psoas, iliacus) slik at lysken ikke lenger må overkompensere.

Som du ser i illustrasjonen, kan for høyt spenn i adduktor longus føre til at det river med seg magen. Derav brokk.

img_0145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert for GG bilateralt i 2011. Full funksjon tilbakevunnet noen mnd. etter gjennomført opptrening. Spilte fotball videre for fullt i drøyt to år med små/minimale plager i lyskene. Fikk så problemer på nytt og måtte legge opp. Kirurg avviste at dette var GG som var slått opp igjen. Smerter og funksjonsnedsettelse av lignende karakter som GG, men mulig litt annen lokalisasjon. Høres ganske likt ut som det du forteller om.

Idrettsbrokk er ikke teknisk sett et brokk, men inflammasjon/ruptur i muskulatur/bindevev (i relasjon til festet til m. obliq. int./ext.). Betennelse i en sene som fester på os pubis kan f. eks. gi lignende symptomer. Det kan tenkes at området rundt hjelper til litt for mye og blir overbelastet. Nå er det ikke så lenge siden du opererte, så litt plager kan forekomme. (Men likevel så lenge siden at det virker som noe ikke stemmer helt). I den første perioden etter en skade/operasjon er det lett å "kjenne etter" om skaden fortsatt er der - og det er lett å forestille seg at problemet fortsatt er til stede. Jeg mener det er viktig å legge slike tanker langt bort. Ettersom smertene har progrediert kan det være lurt å ta kontakt med kirurgen for å finne ut av det - vanligvis en mye bedre løsning enn å høre på oss idioter på nettet!
:ph34r:

(Må legge til at jeg på 18 mnd. har gått fra topptrent fotballspiller på ca. 80 kg, til å veie 120 kg. Håper ikke du lider samme skjebne.)
-_-

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...