Gå til innhold

Mistet motivasjon.


Pipsa

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært veldig flink de siste månedene til å trene og spise godt, men de siste tre ukene har det bare gått nedover. Føler motivasjonen har falt litt og når det kommer til kostholdet har det også gått nedover. Kommet inn i en ond sirkel med mye dårlig mat. Mest søtsaker. Hvertall 1 gang i uka. Også noen dager hvor det har vært flere! Tror det er at jeg faller for fristelsene at jeg også mister motivasjon for trening:( har heller ikke trent på en uke fordi jeg har hatt så mye stress med skole og praksis og veldig mye å gjøre. Er sliten hele tiden. Stresser så mye over alt. Og nå er stresset der også i forhold til kroppen min. Føler at jeg har lagt på meg en del på disse tre ukene. Er vant med å trene 4-5 ganger i uka, men vurderer å begynne for fullt igjen, men trappe ned til 3 ganger i uka. Lurer på om jeg vil få resultater av kun 3 ganger? Når jeg er vant med å trene mye mer. Merker at jeg ikke har mulighet og ikke orker til å trene mer akkurat nå.  Skulle gjerne hatt all fokus på trening og kosthold, men det er umulig akk nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min egen del  er det manglende trening som påvirker matinntaket negativt men synes du er litt hard mot deg selv. Søtsaker en gang i uken vil ikke verdens undergang, de fleste har jo en dag i uken hvor man tillater seg litt ekstra. I forhold til spørsmålet ditt så er jo trening 3 dager i uken mer enn nok for å få fremgang uten at de skriver hva du trener. 

Synes ikke du burde være så hard mot deg selv, dersom skole og praksis tar mye tid i perioder så er det naturlig at treningen må nedprioriteres uten at det må føles som noe negativt. Det er altfor lett å bli stresset når man ikke makter å få gjort alle tingene man ønsker, derfor er det viktig å ha tydelig prioritering i livet sitt. For min egen del trener jeg også 5 dager i uken, de periodene jeg ikke får det til  går jeg over på fullkropp program 2-3 ganger i uken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening 1 gang i uka > 0 ganger i uka

Litt styring av kostholdet > ingen styring av kostholdet.

Det er mye bedre å tenke at "ja ja, nå spiste jeg litt sjokolade. Da reduserer jeg kcal i neste måltid bittelitt, så er alt ok" fremfor å gi opp fullstendig og spise hele platen siden du "allerede har sprukket".

Alle har vi perioder der jobb/skole/forhold/familie/whatever spiser (for) store deler av tiden vår. Det er helt naturlig, og ikke noe vi får gjort noe med. Slutt og stress. Fokuser heller på å snike inn noen sunne vaner der mulig, slik at et eventuelt "forfall" i den perioden du ikke får trent like ofte blir redusert eller eliminert.

Akkurat det der med motivasjon er imidlertid et blindspor. Det man heller trenger er, på godt norsk, "å bare gjøre noe". Bildet under er ganske passende for situasjonen "å basere seg på motivasjon".

e467ccab2.png

Motivasjon er, i mine øyne, kontraproduktivt når det gjelder produktivitet. Det man trenger er displin til å gjøre noe selv om man ikke nødvendigvis har lyst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre målet ditt er å gå med synlige mageruter under 3 lag med klær med neste 6-8 månedene så hadde jeg gitt en lang marsj i om du spiste godteri både to og tre ganger i uka. Jeg skal være litt forsiktig med hva jeg sier, men jeg tviler på at litt sukker vil virke negativt på treningen din. Kos deg når du vil i de mørke månedene du og skjerp deg heller litt når vi nærmer oss mars/april (avhengig av målet ditt for sommeren). 

Tre ganger i uka er heller ikke noe dårlig treningsfrekvens. Jeg er hvert fall fornøyd med det og synes jeg har helt grei fremgang. Man skal jo leve også. Det er nok mange sofaslitere som ville vært grådig misunnelig på de tre øktene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...