Gå til innhold

Slutt på diett og over på sunt kosthold!


StefanIv

Anbefalte innlegg

Hei Fitnessbloggere :)

Har siden jeg var 12 år har jeg jojo slanket meg, gått på piller, dietter osv.
Nå er jeg 23 år og veier 111kg, nå er det stopp! 

Tidligere har jeg prøvd masse slankepiller som 30 days, alt annet av karboblokkere, brukte CLA bare for å håpe at noe skjedde. Har gått på forskjellige dietter som shakes fra Noka, knekkebrød-dietten, sykehusdietten og disse har fungert, men så er det rett opp i vekt igjen. Lavkarbo fungerte veldig bra for meg, gikk ned fra rundt 95 til 84kg for en stund tilbake, men så begynte jeg på folkehøyskole som gjorde det veldig vanskelig å holde et lavkarbokosthold. Etter at jeg begynte å spise vanlig mat der, samt masse dritt. Så gikk jeg opp ihvertfall 25kg og ble veldig dårlig i magen i 1-1,5 år etterpå. 

Så nå kommer vendepunktet, nå har jeg bestemt meg for å bare leve sunt. Er ikke dum og vet selvfølgelig at dette burde ha blitt gjort før. Ikke glad i å trene (enda) og det er veldig tungt. Tenkte å gå turer noen ganger i uken på rundt en time, da dette er greit. Bruker nå Myfitnesspal til å registrere maten jeg spiser for øyeblikket, der jeg holder meg på 1800 kcal om dagen, tror dette er nok for en vektnedgang som går gradvis.

Spiser alt fra grovt brød, knekkebrød, kylling/kalkun, magre pålegg, grønnsaker, salater, grove wraps, grove pitabrød, frukt, yoghurt m.m

Tar gjerne imot tips fra folk både om mat og trening!
Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott at du har bestemt deg for å begynne et sunnere liv :) 
Vektnedgang kan oppleves som vanskelig for mange, og det krever både motivasjon og vilje. Slik jeg oppfatter det, så virker det som om du har fått motivasjonen du trenger, så da er du allerede langt på vei! 

Kaloriinntaket du oppgir er litt lavt. I følge Helsedirektoratet, er det gjennomsnittlige energibehovet for kvinner ved inaktivitet er omtrent 2100 kalorier, dvs. dette er den energien som dekker de livsnødvendige prosessene i kroppen din (organfunksjoner, vedlikehold av celler, åndedrett osv.) Derfor kan det bli vanskelig å opprettholde et kosthold på 1800 kalorier på sikt, både energimessig og rent psykisk. Når det er sagt, så er jo målet ditt å gå ned i vekt, men jeg tenker at det vil være bedre for deg å ligge på rundt 2100 kalorier i begynnelsen. Denne mengden vil også mest sannsynlig alene bidra til at du mister kroppsvekt.

Matvarene du oppgir at du spiser virker for så vidt tipp topp. Spis gjerne også fisk, egg eller avocado for å få dekket behovet ditt for de flerumettede og enumettede fettsyrene. Du nevner at du har lyst til å gå flere turer i uken på ca. en time, og det høres absolutt ut som en god plan. Etter hvert når du merker at formen kommer, vil det kanskje bli aktuelt å øke intensitet og mengde.

Lykke til!

Endret av Broscience
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Må nok gå etter energibehovet for en mann da sist jeg sjekket så var det ikke tomt i boxeren ;) 

Spiser ofte kokte egg på brødskiven til frokost og fisk skal jeg prøve å få i meg mer av. Vet ikke om 1800 kcal er så dårlig, har jo snart holdt på en uke og føler ingen sult eller noe slags fatigue. Veide meg i dag, selv om jeg skal vente til søndag og 1 kilo var allerede borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Må nok gå etter energibehovet for en mann da sist jeg sjekket så var det ikke tomt i boxeren ;) 

Spiser ofte kokte egg på brødskiven til frokost og fisk skal jeg prøve å få i meg mer av. Vet ikke om 1800 kcal er så dårlig, har jo snart holdt på en uke og føler ingen sult eller noe slags fatigue. Veide meg i dag, selv om jeg skal vente til søndag og 1 kilo var allerede borte. 

Wops, småflaut :D ikke meningen å bestemme kjønnet ditt eller noe, vet ikke hvor den tanken kom fra.. 

Fantastisk at du har fått resultater! Hvis du føler at det inntaket du kjører nå er uproblematisk, og at det ikke går utover den daglige ytelsen din, så høres det fornuftig ut å fortsette med dette. Kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har det snart gått to uker på det nye kostholdet og det fungerer kjempefint! :)

Regner med å ha gått ned 2kg totalt i morgen, da er det veiedag!

Det jeg lurer på om det gjør stort om jeg koser meg i helgene?

Spist litt taco i dag, samt en liten godteribit som ikke hadde for mye kalorier.

Vil 2 dager med litt kos gjøre stor forandring, tenkte mest på middagene og litt godt med mozell light brus i tillegg.

Passer på hele dagen, sparer kalorier til kvelden da vi gjerne koser oss med en bedre middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du logger. Fortsetter du med det så slipper du at det blir jojo-slanking igjen.  :)

Sjekk ut "Flexible dieting". Logg det sunne og det usunne, og ha noen cirkamål for makronæringstoffene. Om rundt 85% av det du spiser er sunne matvarer så bør du få i deg endel proteiner, fiber, vitaminer, osv. 

Det å la en liten del av koloriene komme fra det usunne , og ikke la noen matvarer være forbudte, kan nok øke sjansen for langvarig suksess. Men en må passe på så det ikke sklir ut. En liten ting her og der kan raskt bli til mere, og da er hele opplegget i fare.

Endret av Øivind76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra at du logger. Fortsetter du med det så slipper du at det blir jojo-slanking igjen.  :)

Sjekk ut "Flexible dieting". Logg det sunne og det usunne, og ha noen cirkamål for makronæringstoffene. Om rundt 85% av det du spiser er sunne matvarer så bør du få i deg endel proteiner, fiber, vitaminer, osv. 

Det å la en liten del av koloriene komme fra det usunne , og ikke la noen matvarer være forbudte, kan nok øke sjansen for langvarig suksess. Men en må passe på så det ikke sklir ut. En liten ting her og der kan raskt bli til mere, og da er hele opplegget i fare.

Takk for det, tror det er lurt å logge litt ihvertfall :)
Skal sjekke ut "Flexible dieting". Logger alt jeg spiser, selv om en del er vanskelig å logge, som fks Taco, men da tar jeg sånn cirka av hvert :) Tenker ikke så mye på makrinæringsstoffene egentlig, men passer på at det er sunne matvarer jeg får i meg og appen forteller meg hva det inneholder. Tror ikke der er farlig å skli ut enda ihvertfall, da det bare har vært fredag og lørdag der jeg koser meg med litt usunnere mat, men i ukedagene går det i null sukker og sunne matvarer :) Godt med et forum der man kan logge framgangen, samt få motivasjon fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det snart gått to uker på det nye kostholdet og det fungerer kjempefint! :)

Regner med å ha gått ned 2kg totalt i morgen, da er det veiedag!

Det jeg lurer på om det gjør stort om jeg koser meg i helgene?

Spist litt taco i dag, samt en liten godteribit som ikke hadde for mye kalorier.

Vil 2 dager med litt kos gjøre stor forandring, tenkte mest på middagene og litt godt med mozell light brus i tillegg.

Passer på hele dagen, sparer kalorier til kvelden da vi gjerne koser oss med en bedre middag :)

Bra jobbet :-) 
Når det gjelder vektnedgang, og får så vidt vedlikehold av vekt også, så er det det totale energiinntaket som teller. Det vil si at du ikke kan se på kun to av syv dager, du er nødt til å se på uken som helhet. Dersom du holder deg til dietten din fem dager i uken, og koser deg litt ekstra i helgen, betyr det at du har fem dager på diett, mens kun to dager som er diettfrie. Disse utskeielsene til tross; det fullstendige bildet ser likevel fornuftig ut, fordi du totalt sett ikke får i deg mer enn du skal. Det viktigste er at du prøver å begrense inntaket av energitette matvarer som er av liten ernæringsmessig betydning i ukedagene. På den måten vil ikke de to dagene hvor du spiser litt ekstra av disse få konsekvenser for vektnedgangen din. 

Uansett hvor mye klisjé det måtte høres ut: alt med måte. Dersom energiinntaket i helgen sprenger alle grenser, vil dette selvsagt få en betydning ukens totale energiregnskap, men det virker ikke som om det er noe problem i ditt tilfelle.   

Endret av Broscience
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt gått ned 1,5kg på søndag som var veiedagen som teller, men ser nå at jeg har gått ned 2kg totalt. 
Går faktisk lekende lett å holde seg på 1800 kcal om dagen, noen ganger går det i "vanlig" mat, men ellers veldig mye grovt og sunt :)
Tar faktisk å spiser normal mat i selskaper, på middager osv, men vanskeligere å legge inn på myfitnesspal, derfor tar jeg å spiser litt mindre tidligere på dagen så jeg får spart opp litt til det "ukjente". 

Har mye mer energi, føler meg lettere og fordøyelsen har blitt mye bedre enn den var før, så dette går topp!
Selv om jeg har en lang reise å gå, selv om det tar tid, så vet jeg at på denne måten kan jeg nå det uten å sprekke :)
Målet er vel å komme ned til rundt 70kg , men vi får se om det i heletatt passer meg, var i hvert fall målvekten til en på 1,70cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobbet! :)
Høres ut som du har funnet motivasjonen, og en livsstil som fungerer. Det er absolutt mulig å nå den vekten du skriver, men det vil kreve - som du selv påpeker - tid og arbeid. Husk at også fysisk aktivitet kan hjelpe deg på veien, og det er ikke snakk om mye arbeid før du vil se resultater. En god start kan være å begynne å følge Helsedirektoratets råd om minst tretti minutter fysisk aktivitet hver dag, det vil du virkelig merke på kroppen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, tror det er lurt å logge litt ihvertfall :)
Skal sjekke ut "Flexible dieting". Logger alt jeg spiser, selv om en del er vanskelig å logge, som fks Taco, men da tar jeg sånn cirka av hvert :) Tenker ikke så mye på makrinæringsstoffene egentlig, men passer på at det er sunne matvarer jeg får i meg og appen forteller meg hva det inneholder. Tror ikke der er farlig å skli ut enda ihvertfall, da det bare har vært fredag og lørdag der jeg koser meg med litt usunnere mat, men i ukedagene går det i null sukker og sunne matvarer :) Godt med et forum der man kan logge framgangen, samt få motivasjon fra andre.

 

Loggingen tar etterhvert mindre tid enn tannpussen :) Det å logge cirka mengder på enkelte matvarer/ingredienser fungerer helt fint. Det vil fortsatt være milevis bedre enn å ikke ha noen oversikt. Dessuten; dersom en konsekvent logger litt for mye eller litt for lite, så vil vekta vise det og en kan gjøre justeringer.

Det er sikkert også individuelt hvordan kroppen reagerer og hva en trenger å gjøre for å bevare motivasjonen. For meg hjalp det i starten med mere proteiner og mere fiber (ikke brød), samt å være forsiktig med de små utskeielsene. Jeg anbefaler deg å være oppmerksom på hva som fungerer for deg. Å finne de metodene du kan følge i måned etter måned, før de rett å slett blir en del av din livsstil.

Endret av Øivind76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...