Gå til innhold

XRM??


Ingsii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Da betyr det akkurat det @Therese sier. En valgfri øvelse, så mange repetisjoner du klarer. Er vel noe crossfit greier. 

Men hvis det i en øktplan for styrketrening står at man skal ta 8 repetisjoner med XRM? Betyr det da at man skal ha så tung motstand at man akkurat klarer 8 repetisjoner? Men blir ikke det da 8RM? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det i en øktplan for styrketrening står at man skal ta 8 repetisjoner med XRM? Betyr det da at man skal ha så tung motstand at man akkurat klarer 8 repetisjoner? Men blir ikke det da 8RM? 

Tørr jeg spørre hva program dette er? Det kan jo være at det er 8RM som du sier, altså at du da tar 8 sett med 1xmaks vekt du klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørr jeg spørre hva program dette er? Det kan jo være at det er 8RM som du sier, altså at du da tar 8 sett med 1xmaks vekt du klarer. 

Jeg har en mal over øktplan, studerer PT-utdanning. Der står det en kolonne for "Antall repetisjoner", og en kolonne der det står "Motstand (XRM/% 1RM)". Skjønner bare ikke hva som menes med XRM :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr jeg spørre hva program dette er? Det kan jo være at det er 8RM som du sier, altså at du da tar 8 sett med 1xmaks vekt du klarer. 

Det står også at % av 1RM er dumt å bruke for nybegynnere innen styrketrening, og at derfor XRM er en bedre motstandsstyring. Skjønner ingenting :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også at % av 1RM er dumt å bruke for nybegynnere innen styrketrening, og at derfor XRM er en bedre motstandsstyring. Skjønner ingenting :( 

Vil anbefale deg å prate med hvem enn som har satt opp programmet ditt. Som nybegynner er jeg helt enig med deg, det er viktig å ta moderat vekt å bygge opp muskulaturen på en forsvarlig måte for å unngå skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å prate med hvem enn som har satt opp programmet ditt. Som nybegynner er jeg helt enig med deg, det er viktig å ta moderat vekt å bygge opp muskulaturen på en forsvarlig måte for å unngå skader.

Det er ingen som har satt opp treningsprogram. Jeg har en mal over hvordan en øktplan kan se ut, i forbindelse med at jeg er PT-student og derfor skal lære meg å sette opp øktplaner. Det er der det står "Motstand (XRM/% 1RM)" i en kolonne, og "Antall repetisjoner" i en annen (pluss masse mer som inngår i en øktplan, selvfølgelig). Skjønner liksom ikke hvordan man skal vite hvor mye vekter som skal på hvis det står feks. 10 repetisjoner og XRM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er så enkelt som at Antall Repetisjoner = X? XRM er rett og slett "X antall repetisjoner". Kanskje det blir lettere om det skrives slik: Motstand (xRM =  % av 1RM).

F.eks. 5RM = 85% av 1RM. Hvis 1RM er 100kg så blir da belastning for 5RM 85kg. Da må du nesten ha anslag for hvor stor prosentandel xRM er av 1RM for ulikt antall reps, f.eks. 5RM = 85% av 1RM. 10RM = 75% av 1RM. Osv. osv.


Ellers er det korrekt at det ikke gir noen mening i å basere et treningsprogram på 1RM for en nybegynner, for 1RM én uke vil være høyere enn 1RM fra forrige uke. Skulle programmet basere seg på 1RM da så må det endres hele tiden siden 1RM går opp hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...