Gå til innhold

6 uker uten trening; hvordan beholde mest mulig muskler og samtidig gå ned i fett%


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal opereres nå til uka, og kan derfor ikke trene på 6 uker etter dette (evn kun gåturer).

Hva kan jeg gjøre for å opprettholde kroppen på best mulig måte? Jeg er vant til å trene 3-5 ganger i uka, hovedsakelig styrke.

Jeg er også igang med å prøve å gå ned i fett%, selvom det virker som om alt står litt stille på den kanten. Noen forslag til hva jeg kan endre?

Eksempel på hva jeg spiser en vanlig dag kan være:

Frokost: 1 banan og en neve med mandler

Mellom: en skyr

Lunsj: 2 stekte egg og en proteinshake

Mellom: noe frukt eller annet smått

Middag: en fullkornstortilla med eggerøre og laks

Kvelds: questbar, proteinshake eller nøtter og frukt.

Helgene kan det være litt annerledes med feks pizza med grov bunn til middag eller taco.

På disse dagene trener jeg også. Eks: knebøy 67kg 4 sett 6 rep. Mark 55kg 4 sett 8 rep, hip thrust 55kg 4 sett 12 rep og andre "småøvelser". Spiser igrunn ca det samme enten jeg trener eller ei. Er ikke helt nazi på maten, men prøver å ikke spise noe særlig junk.

Er 160 cm og ca 52/53kg. Hvis dette skulle ha noe å si.

Veldig rotete innlegg, men håper noen har tips til hvordan kroppen ikke skal gå helt i forfall disse 6 ukene, og kanskje også gå ned litt rundt mage/hofter/lår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gåturer/fjellturer er perfekt.

Du trenger ikke SÅ mye protein, men det KAN være lurt å spise et mer proteinrikt/fettrikt kosthold om du ikke er så veldig aktiv. Det finnes så mye sprikende filosofier rundt dette at jeg er helt forvirret, men egne erfaringer tilsier at jeg legger lettere på meg når jeg spiser et kosthold med mye karbohydrater.

Jeg liker å tilpasse inntaket av karbohydrater til aktivitetsnivået mitt.

Ellers hadde jeg nok ikke satset på en hard diett når du ikke kan trene og ellers skal restituere. Bedre å ta det skikkelig når du er frisk. Vær glad om du vedlikeholder eller går marginalt ned.

Og som alltid: lytt til kroppen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kanskje ikke helt i forfall, men etter sommerferien uten noe særlig trening gikk jeg en del ned i enkelte øvelser (Selvom jeg kom tilbake til der jeg var etter 3 uker). :)

Er litt enig med deg SamGold, føler også at jeg legger på meg mer om jeg spiser en del karbs. Fjelltur er et godt tips! Kanskje også få til noe lett trappe-trening.

Uansett takk for svar! Får bare prøve å gjøre det beste ut av det ☺

Jo lenger tid det får uten at jeg trene, jo verre er det å begynne, så håper motivasjonen også vedlikeholdes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist godt, ca vedlikehold, gjerne pittelitt i overskudd. Kroppen din trenger nemlig ekstra næring for å reparere seg selv etter operasjonen. Ligger du i underskudd da kan tilfriskiningen ta lengre tid. Du har heller ikke en spesielt høy vekt på din høyde, så etter du er bra igjen ville jeg fortsatt å spise i et lite overskudd og jobbet for å øke vektene du trener med. Da vil fettprosenten gradvis minske, muskelmassen øke og kroppen endre fasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kanskje ikke helt i forfall, men etter sommerferien uten noe særlig trening gikk jeg en del ned i enkelte øvelser (Selvom jeg kom tilbake til der jeg var etter 3 uker). :)

Dette er nervesystemet ditt som "glemmer" hvordan det skal fyre av musklene dine på best mulig måte etter en periode hvor det ikke stadig får øvelse. Musklene dine blir ikke noe svakere i løpet av sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er operasjonen overstått og jeg merker hvor vanskelig det er å få i seg nok mat.. matlysten er borte og det er mye soving :) jeg skal prøve å tvinge i meg de kaloriene jeg trenger og heller bevege litt på meg i form av tur hver dag:) ettersom jeg ikke har lov til å bruke snus, har appetitten på sjokolade fyke i været..så har blitt litt av det også. Men uansett takk for svar, skal forsøke å få i meg nok og riktig næring i løpet av disse 6 ukene, og heller kjøre på med trening med en gang jeg kan dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...