Gå til innhold

Hjelp ang. vegetarkost (engelsk)


Bondejenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har eit problem.

Har ein utenlandsk arbeidar her, som er vegetarianer. Jobben består av fysisk arbeid, og eg merkar på ho at kostholdet tærerveldig på ho no. Trøtt, kald og uopplagt.

Skulle derfor hatt litt informasjon om korleis eit vegetarkosthald bør vere, på engelsk.

Ein fettfri salat kan ikkje erstatte "normalt" kosthald. Ho et lite. Lite feitt, lite protein og lite mat.

Eg fryktar ho kjem til å gå på ein skikkeleg smell snart.

Er det noken som har linkar til gode, lettleste artiklar om vegetarkost?

Ho kan ete både egg, mjelkeprodukt og fisk. Men får i seg alt for lite av det.

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vegetarianer som samtidig kjører lavfett? Eller er det mer tilfeldig?

Samme tenkte jeg litt på og...

Jeg har en venninne som ble vegetarianer pga "de stakkars dyrene". Deretter kuttet hun ut alt hvete fordi hun "måtte ha glutenallergi" pga magen. Deretter kuttet hun ut alt fett fra maten fordi hun måtte passe kolesterolet...

Nå mauler hun salat, er undervektig og i behandling for anorexi/ortoreksi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snakk om ein 17åring som vart vegetarianer i forbindelse med eit veddemål, og som fortsatte etterpå. Kunnskapen om kosthold er varierande, så det kan vere dagar med godt kosthold og dagar med salat og brød.

Typisk feil ein del vegetarianera gjer, kutte ut kjøt uten å tenke skikkelig gjennom kva ein må erstatte det med.

Heilt greitt for meg at ho er vegetarianer, men så lenge ho bur og jobbar hos oss, vil eg ikkje at det skal gå utover helsa (pga kulde og fysisk arbeid).

Så greitt å lære seg litt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt tenkt!

Og ja - det være vegetarianer i seg selv er ikke til hinder for å få i seg nok vitaminer, mineraler og proteiner!

Svært mye sunn, næringsrik og god vegetarmat. Problemet er at mange later til å ikke ha nok matkunnskap til å klare å få i seg nok av dette når de kutter ut en så stor næringskilde som kjøtt er. De setter seg for lite inn i kosthold på forhånd og ender ofte opp med å mangle flere viktige næringsstoffer. Så bra du tar ansvar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...