Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg:)?


Frida=)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Kunne gjerne trengt litt råd, evt. at noen delte egne erfaringer. Har jobbet med å gå ned i vekt de siste månedene, og begynner å nærme meg målet. I det tempoet det går nå kan jeg tenke meg at jeg "er i mål" om 4-5 uker. Det jeg lurer på er, hvordan skal jeg vedlikeholde vekta?

Jeg trives utrolig godt med både trening og kosthold for tiden, og synes det har vært relativt lett å gå ned i vekt, trolig som en følge av at jeg faktisk stortrives med det jeg gjør. Elsker denne livsstilen! Slik som det er nå spiser jeg 4 måltider daglig, pluss 1 mellomåltid hvis jeg er sulten (noe jeg sjelden er). Til frokost er det alltid havregryn med topping (proteinpulver, eggehviter, frukt, litt nøtter, cottage cheese etc.), til lunsj spiser jeg ofte kylling/fisk/tunfisk med ris/søtpotet/potet eller speltlomper, skyryoghurt, questbars osv. Til middag spiser jeg alltid kjøtt eller fisk med masse grønnsaker/en deilig salat, og til kvelds en stor caseinpudding med nøtter/bær. Når det gjelder trening har det blitt vanesak å starte dagen med en times rask gange med høy incline/eller en løpetur, og som regel avslutter jeg med basic styrkeøvelser.

Som dere sikkert forstår er det utholdenhet jeg liker å trene, men kjenner jeg har lyst til å satse litt mer på styrke fremover, og få en såkalt "strammere kropp". Det jeg egentlig lurte på er hvordan jeg skal spise for å vedlikeholde vekta? I og med at jeg trives såpass med hvordan jeg spiser i hverdagen, har jeg hatt i tankene å innføre en "kosedag/cheatday" hvor jeg trener og spiser samme frokost som vanlig, men velger å unne meg det jeg vil til lunsj, middag og kveldstid. Resten av uka kommer jeg altså til å spise/trene slik som nå, ettersom jeg ikke føler noe behov for å øke mengde mat. Jeg har ikke spist godteri, kaker, boller, alkhol, is osv. på ca. ett halvt års tid, og savner faktisk ikke dette. Faktisk føler jeg meg helt fantastisk! Så tenker det jeg kommer til å spise på cheatdayen fortsatt vil være relativt sunt, bare i større mengder. Typ at jeg bestiller meg biff med ris og ovnsbakte poteter, kanskje nyter et glass hvitvin, bestiller meg en baguett, spiser lettis med mørk sjokolade eller lignende. Selvfølgelig kan det hende jeg kjøper meg en pose med smågodt eller spiser pizza også, men kjenner ikke et behov for det slik som ting er nå. Tror dere at jeg kan spise relativt mye/unne meg det jeg vil (utenom frokosten) hver lørdag og beholde vekten? Samme om det er en stor pose candyking, eller mye sunn mat? - Og tror dere at jeg kan få resultater av styrketrening ved å spise på den måten?Ettersom jeg har lyst til å begynne å satse på styrketreningen. Har jobbet knallhardt det siste halvåret, og virkelig ikke lyst til å miste det jeg har jobbet for.

Setter pris på alle råd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler meg fantastisk, skriver du.

Ingenting er bedre!

:)

Du trenger med andre ord ikke noen gode råd eller noen hjelp. Du fortsetter akkurat som du holder på og introduserer styrketrening sakte og forsiktig. Og det samme med kostholdet. Små endringer i takt med hvordan du responderer på styrketreningen. Skal du komme videre så må du utfordre deg selv, men når ting føles både bra og riktig, så er du på rett vei. Bare prøv deg frem og ikke gjør for store endringer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg fantastisk, skriver du.

Ingenting er bedre!

:)

Du trenger med andre ord ikke noen gode råd eller noen hjelp. Du fortsetter akkurat som du holder på og introduserer styrketrening sakte og forsiktig. Og det samme med kostholdet. Små endringer i takt med hvordan du responderer på styrketreningen. Skal du komme videre så må du utfordre deg selv, men når ting føles både bra og riktig, så er du på rett vei. Bare prøv deg frem og ikke gjør for store endringer.

:)

Takk så masse for svar:)

Ja, det stemmer. Men går ned nærmere 1 kilo i uken, noe jeg selvfølgelig ikke skal fortsette med når jeg er i "mål". Her jeg er litt forvirret. Skjønner jeg må øke inntaket av mat, men for meg som ikke teller kalorier i hverdagen så er det litt vanskelig å vite hvor mye mer jeg skal spise for å vedlikeholde vekten (fettprosenten er kanskje mer riktig å si, ettersom jeg skjønner jeg mest sannsynlig etterhvert øker i vekt når jeg starter med styrke). Ettersom jeg ikke er sulten i hverdagen og føler jeg har nok med energi, tenkte jeg å heller unne meg akkurat det jeg vil på lørdagene (skal trene og spise frokost som normalt). Tror du dette er en grei løsning, eller har du noen andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fortsette å gå ned såpass mye for hver uke, er ikke noe bærekraftig utvikling, så det må du etterhvert snu på, ja. Når du begynner å trene styrke, så vil du nok bli mer sulten. Om du da spiser mer kjøtt, fugl, fisk, melkeprodukter, ost, egg - mer proteiner - så er det et greit råd å gi. Om du heller velger å "kose" deg om lørdagen, så kan det også funke bra.

Du får bare prøve ut og kjenne etter på livskvaliteten.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ligge i et stort underskudd 6 dager i uken og legge på en spisedag, er nok en heller dårlig ide.

Så du mener jeg burde legge med høyere jevnt fordelt utenfor uken i stedenfor? Evnt. hvorfor? Bare nygjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du går ned 1kg i uka er det ikke snakk om "litt ekstra".

vi snakker sikkert rundt 5000 kcal om du skal hente det på en dag i uken.

av egen erfaring vet jeg at etter 2-4 dager med stort underskudd så merkes det på trening.

selv om jeg spiste aldri så mye for en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg har en spisedag i uken og det funker gull. Jeg går ned i saktere tempo enn deg med ca 0,5 kg i uken, men så er jeg også tilnærmet normalvektig. Ut i fra hva du skriver at du spiser så virker det som du spiser mer enn meg i ukedagene. Jeg ligger på ca 1300 kcal.

Uten å vite noe som helst om deg,så høres 1300kcal dagen alt for lite ut, og vil antakeligvis gjøre det vanskelig for deg å opprettholde vekttapet over lengre tid. Hvorfor valgte du å legge deg så lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite noe som helst om deg,så høres 1300kcal dagen alt for lite ut, og vil antakeligvis gjøre det vanskelig for deg å opprettholde vekttapet over lengre tid. Hvorfor valgte du å legge deg så lavt?

Jeg har regnet ut hvor mye kcal jeg må ligge i underskudd for å gå ned i vekt i forhold til høyde og vekt. I sommer (5 uker) har jeg ikke telt kalorier, men faktisk holdt meg helt stabil uten å gå opp igjen, bare ved å begrense, har ligget over 1300 kcal. Hvis jeg trener så legger jeg på 150-200 kcal mer den dagen. Dette har fungert helt strålende for meg. Nå har jeg bare 3-4 kg før jeg har gått ned det jeg skal så er straks på vedlikehold :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...