Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann heisann!

Etter nesten ett år med sykdom og alt som følger med så skal er jeg endelig klar for å fortsette med vektnedgangen. Fikk klarsignal fra leger i dag :) Link til loggboken min finner du ved å trykke HER

Skal ærlig innrømme jeg har lagt på meg litt men det er kanskje ikke så rart i når jeg har vært syk.

Vekta viser nemlig 120 kg per dags dato, men jeg tar ikke så tungt på det, det er igrunn bare et tall jeg vet jeg kan påvirke.

Poenget mitt med å lage det innlegget her er for å få litt tilbakemeldinger på hva jeg tenker, er det realistisk og hva kan gjøre for å nå målet mitt!

Målet mitt er 90 kg, gjerne innen utgangen av året og jeg vet det kommer til å bli knallhardt men etter hva jeg har hørt så er det mulig. Men så lenge jeg kommer under 100 kg så er jeg fornøyd :)

Planen jeg har satt opp er følgende;

30 kg på 25 uker.

Et daglig kaloriinntak på 2900-3400 kalorier ( trening 4 dager i uken i tillegg til jobb) .

Må ned ca 1.2 kg i uka for å nå målet!

Gunner på med Starting Strength som program, denne gangen følger jeg XLS skjema som setter opp økningen automatisk.

Kostholdet: Velger jeg ta utgangspunkt i kaloriberegningen på NHI, trykk HER også ser du en ca oversikt og div matretter :) Det er da disse jeg vil forholde meg til mesteparten av tiden. Det gjelder frokost, lunsj og middags måltider samt mellommåltider.

Mitt spm er ang kalorier, er det for mye eller for lite med tanke på treningen?

Sist jeg trente eller kjørte et prosjekt som det her lå jeg på 1500 kalorier om dagen og det er jo ikke rart i jeg ble ødelagt.. Så det gjør jeg garantert ikke igjen.

Vet at inntaket må justeres når jeg går ned i vekt men hva er tankene deres?

WHAT DO YOU SAY, realistisk or not? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33955-30-kg-p%C3%A5-25-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Målet er realistisk. Kaloriene finner du ut i løpet av 2-3 uker, da ser du hvordan vekta påvirkes og hvordan formen er med treningsmengden. Helst hadde jeg sett at du ikke gikk ned mer enn 500gram per uke, men hvis betraktelige mengder av dine 120kg er fett antar jeg at oppmot 1kg i uka kan være greit, i alle fall de første månedene. Jeg håper du er villig til å evt. justere målet etterhvert. En sterk fyr på 105kg ser generelt sett bedre ut enn en svak fyr på 90kg, om du forstår hva jeg mener. Det viktigste er at du ikke kjører deg ned i kjelleren. Bruk styrketreningen til å forbedre selvtilliten og forhold til egen kropp.

Starting Strength kan bli relativt tøft i lengden når man er i kaloriunderskudd og ønsker å gå ned hele 30kg. Jeg vet ikke hvor høy du er eller hvor mye du løfter i baseløftene nå, men følger du SS som det er satt opp øker du vekta på knebøy 2.5kg 3 ganger i uka. Man trenger ikke være matematiker for å regne seg frem til at det blir ganske brutalt, ganske fort. Det som kan drive denne fremgangen er godt med hvile og nok kalorier. Som overvektig kan du øke ganske lenge selv i kaloriunderskudd, men etterhvert vil det jo si stopp. Litt av dette kommer jo an på om du er helt nybegynner også.

Jeg ønsker deg virkelig lykke til, men håper også at styrketrening, sunn mat og økt selvtillit vil la deg revurdere den relativt raske vektnedgangen. Roma ble ikke bygget på en dag, som man sier - du har god tid, forhåpentligvis kommer du til å trene og være aktiv resten av livet. Om du veier 90kg til jul eller neste sommer har faktisk ingenting å si i det lange løp. Langt viktigere er det om du kan finne en god måte å være komfortabel i din egen kropp, og bli stolt av både deg selv og det du får til. Og fra et fysiologisk standpunkt kan man si at det er uendelig mye mer brukbart å kunne dra 200kg i mark enn det er å se mageruter i speilet - selv om samfunnet du lever i forteller deg noe annet hver dag.

Målet er realistisk. Kaloriene finner du ut i løpet av 2-3 uker, da ser du hvordan vekta påvirkes og hvordan formen er med treningsmengden. Helst hadde jeg sett at du ikke gikk ned mer enn 500gram per uke, men hvis betraktelige mengder av dine 120kg er fett antar jeg at oppmot 1kg i uka kan være greit, i alle fall de første månedene. Jeg håper du er villig til å evt. justere målet etterhvert. En sterk fyr på 105kg ser generelt sett bedre ut enn en svak fyr på 90kg, om du forstår hva jeg mener. Det viktigste er at du ikke kjører deg ned i kjelleren. Bruk styrketreningen til å forbedre selvtilliten og forhold til egen kropp.

Starting Strength kan bli relativt tøft i lengden når man er i kaloriunderskudd og ønsker å gå ned hele 30kg. Jeg vet ikke hvor høy du er eller hvor mye du løfter i baseløftene nå, men følger du SS som det er satt opp øker du vekta på knebøy 2.5kg 3 ganger i uka. Man trenger ikke være matematiker for å regne seg frem til at det blir ganske brutalt, ganske fort. Det som kan drive denne fremgangen er godt med hvile og nok kalorier. Som overvektig kan du øke ganske lenge selv i kaloriunderskudd, men etterhvert vil det jo si stopp. Litt av dette kommer jo an på om du er helt nybegynner også.

Jeg ønsker deg virkelig lykke til, men håper også at styrketrening, sunn mat og økt selvtillit vil la deg revurdere den relativt raske vektnedgangen. Roma ble ikke bygget på en dag, som man sier - du har god tid, forhåpentligvis kommer du til å trene og være aktiv resten av livet. Om du veier 90kg til jul eller neste sommer har faktisk ingenting å si i det lange løp. Langt viktigere er det om du kan finne en god måte å være komfortabel i din egen kropp, og bli stolt av både deg selv og det du får til. Og fra et fysiologisk standpunkt kan man si at det er uendelig mye mer brukbart å kunne dra 200kg i mark enn det er å se mageruter i speilet - selv om samfunnet du lever i forteller deg noe annet hver dag.

Først å fremst, jeg har fortsatt mye kroppsfett så jeg tror 1 kg i uka er akseptabelt- helsemessig. Målet er jeg absolutt villig til å justere :) Jeg startet på 133 og kom ned i 112 sist så jeg vet hvor mye det kan svinge. Målet er absolutt 90 men om jeg kommer under 100 så er jeg ekstremt fornøyd :) Herregud, jeg er fornøyd med 99 kg!

Hva angår utseende når jeg har nådd målet kan jeg fortelle at jeg ønsker ikke mageruter eller store biceps. Mitt eneste mål er å være smålig markert :) Ellers så går det bare på fysisk bra form. Kjenner jeg kan bruke mye av den styrken jeg hadde sist og ikke minst erfaringen fra SS. Teknikken og selve programmet hjalp meg med 10 kg på 3 uker, though jeg ønsker å ta det i et mye roligere tempo denne gangen.

Du nevner ting som økt selvtillit osv... Jeg kunne ikke vært mer enig med deg :)

Det virker som du har forberedt deg godt og vet hva du holder på med (y) Ikke bli overrasket om vektnedgangen går fort i starten og så stadig tregere etter hver, kanskje til og med et platå eller to. Å gå ned en drøy kg i uka burde være greit når du har såpass mye å ta fra.

I og med at du legger deg på et fornuftig kaloriinntak fra starten av så kan du tweake litt der om det trengs, evt. legge til en HIIT-økt i uka for å øke forbrenningen en smule hvis/når du kommer til et platå. Husk at det også er tillatt å ta en pause på en ukes tid der du ligger på vedlikehold om dietten påvirker deg negativt. Et lite pusterom.

Lykke til! :)

Det virker som du har forberedt deg godt og vet hva du holder på med (y) Ikke bli overrasket om vektnedgangen går fort i starten og så stadig tregere etter hver, kanskje til og med et platå eller to. Å gå ned en drøy kg i uka burde være greit når du har såpass mye å ta fra.

I og med at du legger deg på et fornuftig kaloriinntak fra starten av så kan du tweake litt der om det trengs, evt. legge til en HIIT-økt i uka for å øke forbrenningen en smule hvis/når du kommer til et platå. Husk at det også er tillatt å ta en pause på en ukes tid der du ligger på vedlikehold om dietten påvirker deg negativt. Et lite pusterom.

Lykke til! :)

TUSEN TAKK! :) Dette varmet.

Angående stagnering; Ja, jeg er fult klar over det så jeg tenkte å starte med full styrketrening og mild kondisjon (gange, rask gange) og spare intervaller til jeg begynner å stagnere. Hva tenker du om det?

Så kaloriinntaket er fornuftig? Jeg tenkte kanskje det var lavt med tanke på treningen ved siden av men godt å høre det holder :)

Annonse

Jeg synes det høres fornuftig ut. Det er viktig å spare på noen ess i ermet som du kan dra fram når vekttapet stagnerer. Kroppen er jo ikke en maskin, og det kan hende at vekttapet går litt i rykk og napp.

Når det gjelder kalorimengde så må du jo starte et sted, så tilpasser du etter hvert som du ser hvordan det går. Om du ikke allerede har lest artiklene til Lyle McDonald om fett-tap så er de verdt å lese. Du finner de her: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/. Boka hans "A Guide to Flexible Dieting" er gull verdt. Enkelt forklart, lett skrivestil og ganske kort. Helt klart verdt et kjøp :)

Jeg synes det høres fornuftig ut. Det er viktig å spare på noen ess i ermet som du kan dra fram når vekttapet stagnerer. Kroppen er jo ikke en maskin, og det kan hende at vekttapet går litt i rykk og napp.

Når det gjelder kalorimengde så må du jo starte et sted, så tilpasser du etter hvert som du ser hvordan det går. Om du ikke allerede har lest artiklene til Lyle McDonald om fett-tap så er de verdt å lese. Du finner de her: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/. Boka hans "A Guide to Flexible Dieting" er gull verdt. Enkelt forklart, lett skrivestil og ganske kort. Helt klart verdt et kjøp :)

Lesestoff! :watching: Skal så absolutt lese igjennom å sikre meg en kopi :D Tusen takk for tipset!

• 4 uker senere...

Hei! Dette ser utrolig spennende ut, er dette noe en nybegynner kan starte med? Er Starting Strength programmet for tøft for en som har trent moderat i noen måneder, eller kan det funke for meg? Jeg Dame, 42, er kjempe nysgjerrig på dette med trening, kosthold og resultater jeg kan oppnå. Jeg har skjønt at jeg har mer i meg enn jeg trodde og begynner å lure på hvor langt jeg kan pushe meg selv, men trenger råd og hjelp på veien. Tips eller? Har du begynt forresten, og hvordan går det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...