Gå til innhold

Korsrygg smerter etter markløft.


AHB01

Anbefalte innlegg

For drøyt en månede siden skulle jeg løfte 150x3x8 i sumo markløft, de 5 første settene gikk veldig bra, hadde godt spenn og vekta kjentes forsåvidt "lett" ut. Men på den første reppen på 6 settet skjedde det noe i korsryggen, litt vanskelig å forklare det egentlig men jeg kjente at noe var galt. Så jeg gav meg da umiddelbart og dro hjem, men utover kvelden merket jeg at det ble værre.

I etterkant har jeg trent intill smertegrensen på alle øvelser bortsett fra knebøy og markløft som jeg har droppet helt. Har også forsøkt å tøye, foam rulle og strekke litt, men uten noe hell.

Smertene sitter på venstre side, rett over venstre rumpeball. Kjenner også at enkelte bevegelser som å ta på sokker gjør vondt. For å beskrive smertene føles det som om noe rives fra hverandre.

Så hvis det er noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bukt med dette eller har noen anbefalninger til flinke terapeuter i Oslo området som er flinke på sånt så hadde jeg vært evig takknemelig. :) Er bare å spørre om jeg kan utdype mer også hvis det er noe jeg har glemt (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal man jo ikke leke internettdoktor, så ta dette for hva det er: en tilfeldig fyr på internett som svarer deg.

Dette har skjedd meg minst 5 ganger. Det går over. Jeg pleier å ta det rolig ca. 14 dager med markløftet - jeg gjør lettere varianter som f.eks. styrkevendinger eller strakmark med lav vekt. Knebøyen lar jeg som regel gå som den pleier, kanskje litt lavere vekter enn vanlig hvis det er veldig plagsomt i ryggen. Etter 14 dager sjekker jeg hvordan ting ligger an ved å markløfte normalt med stigende vekter. Som regel er alt helt ålreit selv om jeg kanskje kjenner et hint av "smerten" i hverdagen enda.

Dette tar ikke livet av deg, og det er tvilsomt at du trenger noen terapeut hvis det bare gjør litt vondt å ta på sokker osv. Sånt skjer når man driver på med vekter, vær forsiktig så løser det seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått over 4 uker uten å løfte markløft og knebøy da, og det har ikke blitt noe bedre enda. Det tar ikke livet av meg nei, men det er ubehagelig nok til at jeg har lyst til å bli kvitt det.

Så tenkte kanskje at en muskelterapeut eller noe i den duren kunne bidra til at det ble bedre/borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig likt slik jeg har det nå :p Føles veldig stivt og vondt, alle bevegelser i korsryggen gjør vondt og eneste måten jeg sovner på er å ligge på siden. For min del så er dette 4. gangen! Skal ikke mye til, men skjer typisk slik som Kjetil1234 beskriver. Var hos Mt forrige gang det skjedde og da fikk jeg bekreftet det jeg trodde det var: QL står i spenn pga. instabilitet under løft (er vondest å ta på ved festet til ribbeina, men smerten kjenner jeg nærmere bekkenet). Fikk massasje og nåler og så var det borte i løpet av et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig likt slik jeg har det nå :p Føles veldig stivt og vondt, alle bevegelser i korsryggen gjør vondt og eneste måten jeg sovner på er å ligge på siden. For min del så er dette 4. gangen! Skal ikke mye til, men skjer typisk slik som Kjetil1234 beskriver. Var hos Mt forrige gang det skjedde og da fikk jeg bekreftet det jeg trodde det var: QL står i spenn pga. instabilitet under løft (er vondest å ta på ved festet til ribbeina, men smerten kjenner jeg nærmere bekkenet). Fikk massasje og nåler og så var det borte i løpet av et par dager.

Iliosakral-problem. QL er en IS stabilisator, og vil potensielt dra det ut av korrekt posisjon. Viktig å balansere QL mot TVA, piriformis, iliacus og psoas. Om QL står konstant i spenn kan det være pga dårlig holdning, eller at den kompenserer for andre strukturer. Finner ofte QL kompensere for psoas, glutes og lignende. Viktig å vite hva den jobber for, for å unngå at problemet kommer tilbake.

Kroppen tåler mye juling når den har god funksjon, men over tid kan små ubalanser føre til mye irritasjon og 'vedvarende' vondter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager sent svar, har vært uten netttilgang noen dager nå.

Kjetil1234: Har ikke noen video av det aktuelle løftet der det skjedde, men skal nok klare å rote frem en video av meg som tar sumo mark. Sånn at du eventuelt kan se om det er instabilitet eller no i løftet. Skal se om jeg får gjort det iløpet av ettermiddagen, hvis det går bra?

Julie_G: Ja, det er QL som er problemet hos meg også fant jeg ut. Var hos en muskelterapeut som sa akkurat det du skrev egentlig. Har gått 2 dager siden jeg var hos mt og det har enda ikke sluppet. Det har vell egentlig ikke blitt noe bedre heller hvis jeg skal være helt ærlig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis spennes QL fordi korsrygg og bekken er i feilstilling. INGEN nåler eller strekking vil i så tilfelle fikse dette, kun holdningskorrigering. Se for deg at du strekker en strikk... Når den er strukket, er løsningen å slippe den sammen eller å strekke den enda mer, for å redusere spennet? Svaret er åpenbart.

Ser antakeligvis problemet når du poster videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken er bra, kan ikke se for meg at dette har ført til skade. Er du sår i ryggen når du våkner om morgenen?Vanligvis overdrevent sår i ryggen etter mark/knebøy?

Jeg mistenker derfor at det er en muskulær dysfunksjon på fære, ala IS dysfunksjon som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke noe sår i ryggen om morgenen, eller etter mark/bøy. Har også merka at mobiliteten min har blitt veldig mye dårligere den siste tiden. Før kunne jeg stå med strake ben og legge håndflata i bakken, nå klarer jeg knapt nok å komme under kneet. :(

Er det noe spesielt jeg kan gjøre hvis det er muskulær dysfunksjon, eller må jeg til noe behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det ser ut til å stemme veldig bra!

Jepp. En kiropraktor kan manipulere leddet slik at smertene forsvinner midlertidig, men det vil ikke vare med mindre årsaken til sublukseringen er rettet opp i.

Foreslår at du i første omgang besøker en kiropraktor. Deretter kan du gjøre følgende:

Sørg for at iliacus ikke er for svak, eller for stram

Sørg for at psoas ikke er for svak

Sørg for at gluteus maximus jobber sammen med iliacus, ettersom disse drar iliosakralleddet i hver sin retning.

Sørg for at piriformis ikke er for svak eller for stram.

Sørg for at transversus abdominus fyrer skikkelig

Sørg for at QL på begge sider stabiliserer bekkenet sammen med psoas. Muskulær hoftehøydeforskjell kan påvirke IS leddet.

Jeg finner ofte at piriformis, psoas og gluteus maximus er svake hos kunder med IS smerter.

Finner ofte er en QL og 1-2 iliacus er hypertoniske hos kunder med IS smerter.

Du kan vise dette innlegget til kiropraktoren din for å få videre veiledning. Hvis du bor i oslo kan du kontakte meg via nettsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...