Gå til innhold

Mistenker piriformis syndrom


niaelsty

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har trent hard styrketrening i snart 1 år, og har trent mye bein og rumpe i løpet av denne perioden. Trente høyfrekvens bein med knebøy hver dag (tungt og lett), og mye rumensk mark. En dag fikk jeg en merkelig smerte i rumpa (sitter i høyre rumpeball, laaaangt inne), og går litt ut på siden samt. nedover hele beinet. Leste meg litt opp på nett, og prøvde denne tøyeøvelsen: toeyning.jpg

Da ble jeg omtrent helt fin igjen etter en tid med tøying mange ganger daglig. Nå er det tilbake, og det hjelper å tøye setemuskulaturen, men 5 minutter etterpå kjenner jeg det igjen. Knebøy trigger smertene, så lurer på om det kan være smartere å satse på ettbeins-øvelser? En behandler jeg var hos konstanterte med at jeg har et bein som er litt lengre enn det andre, og tenker at dette kanskje kan være årsaken til at smertene oppsto i det hele tatt?

Smertene er ikke hysterisk vonde, men er redd det kan utvikle seg til det verre.. Og jeg kan ikke se for meg å slutte å trene, for å si det sånn :( Situasjoner der smertene blir verre er når jeg kjører bil (får vondt i fremsiden av hoften), når jeg sitter lenge på rumpa (blir nummen i høyre rumpeball) og som sagt.. knebøy. Har også en veldig stram muskulatur i korsryggen, kjennes ut som hele "røkla" henger sammen på et sett og vis. Har bestilt meg time hos naprapat på onsdag, så er spent hva han vil si om saken. Jeg er jo så ung (20 år), og har klart å trent meg opp rimelig bra, så dette er veldig surt for meg!

Håper noen har tips og råd om hva jeg kan gjøre med saken! Evt. hvordan jeg kan trene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom ene foten oppleves som lengre enn den andre, så er det ofte ikke dét som er tilfellet. Det kan godt være at du har rotasjoner i bekkenet. Det er svært svært få som har reell benlengdeforskjell. Så verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa

Hei

Eg har overbelasta piriformis to gonger, så eg veit korleis det følest :dead:. For min del gjorde ALT vondt frå kneet og opp til korsryggen, absolutt alle musklar i det området var vonde/anspente og første gong tok det 3-4 veker før eg kunne gå utan å halta...

Mitt tips til deg er å ta eit steg tilbake og få sjekka teknikk osv. For min del skjedde det fordi eg ikkje kobla glutes tilstrekkeleg ved bl.a. markløft, knebøy og cleans. Piriformis måtte dermed ta ein belastning den muskelen ikkje er berekna for, og det endte med overbelastning. Sidan eg ikkje fiksa skikkeleg opp i det første gong skjedde det og igjen... :rolleyes:

Sidan det kjem tilbake for din del, og du merker at knebøy trigger det, kan det vera at du har eit liknande problem.

Mitt tips er difor at du finn deg ein fysioterapeut e.l. med god innsikt i styrketrening, eventuelt ein PT med god kompetanse på rehabilitering, og tar det derifrå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...