Gå til innhold

kcal underskudd og trening, forvirret!


eelise

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du forbrenner 1500 kcal per treningsøkt (som er usannsynlig høyt å opprettholde 4-6 ganger i uka uansett) vil du jo gå i 0, om du kun får i deg 1500 kcal pr dag. Da får ikke kroppen din energi til noe annet, og det vil du jo ikke.

En god tommelfingelregel er å ligge 500 kcal under vedlikeholdsnivå for å få en sunn vektnedgang. Du bør fokusere på å få i deg nok proteiner (gjerne 2 g pr kilo kroppsvekt) for å opprettholde/bygge muskler samtidig som du går ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din trenger energi for at hjertet skal slå, lungene puste osv. Dette kalles basalforbrenningen din.

Med din høyde og vekt ligger basalforbrenningen din alene på ca 1400 kcal om dagen, bare for å kunne leve.

Ved moderat trening 3-5 dager i uken har basalforbrenningen din økt til ca 2200 kcal.

Det betyr at du, for å vedlikeholde vekten, kan spise 2200 kcal hver eneste dag, for å holde vekten stabil.

Hvis vi trekker fra 500 kcal ligger du på 1700 kcal om dagen, for å gå sunt ned i vekt.

Det er veldig viktig å huske på at forbrenning er individuelt, og det kan hende at din kropp trenger mindre kcal for å gå ned i vekt, i allefall for en periode. Det er som nevnt flere steder i forumet, at kroppen kan tilpasse forbrenningen etter hvor mye mat den får inn. Dette må man rett og slett finne ut av ved å prøve og feile.

Du må i allefall ikke tro at du må forbrenne 1500 kcal hver eneste trening for å gå ned i vekt. Det vil bare gjøre deg overtrent og underernært, og vil ikke gjøre deg hverken sterk eller fit! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du spiser 1500 kcal per dag, samtidig som du forbrenner 1500 på trening, går du i kraftig minus. La oss si du forbrenner 2000 kcal per på en stillesittende dag, og bare spiser 1500 kcal. Da går du i underskudd med 500 kcal. Hvis du da hadde trent bort 1500 kcal i tillegg, går du 2000 kcal i minus per dag.

Men du forbrenner langt i fra 1500 kcal på trening.

Har ikke noen gode "forbrenningskalkulatorer" foran meg, men uansett tror jeg 1500 kcal inntatt per dag er et greit tall å legge seg på om du skal ned i vekt. Da går du sikkert i 500-700 kcal underskudd per dag og vil omtrentlig gå ned 0,5 kg per uke så fremt du ikke spiser opp underskuddet i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! Skjønte det litt bedre nå :)

Igår skrev jeg et innlegg at jeg spiser lite og ønsker og øke osv.. Maks 700 kcal har jeg lagt på i 3måneder.

Idag begynte jeg å øke, og har spist rundt 900 kcal. og jeg er METT, skikkelig kvalmmett!

Har tenkt å øke til 1000 i morgen og ligge på det i to uker før jeg igjen øker til 1200 og til slutt 1400 og 1500.. Høres dette bra ut? Eller bør jeg gjøre det på en annen måte? og kommer kroppen min til å gå opp alt jeg har gått ned igjen om jeg øker så fort/spiser 1500kcal dagen? (har gått ned fra 82 - 66 kg)

OG er 10 kg ned (55 kg til min høyde som er 163) ideelt med 1500kcal dagen innen sommeren? juni - juli? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer ikke til å gå opp i fettvekt av å spise 1500 kcal om dagen. Siden du har spist veldig lite den siste tiden, vil du sikkert oppleve at vekten stiger noe de første dagene, men dette er normalt og IKKE fett! Du vil nok samle opp litt vann, og siden du spiser mer vil rett og slett tarmsystemet ditt være fullere. Ikke gå ned på kaloriene igjen bare for at vekten stiger noen kg de første dagene.

Du kan nok klare å gå ned 10 kg til sommeren, men om det er det du burde fokusere på akkurat nå, er en annen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du er kvalmmett om kroppen din er vant med så lite mat.

Jeg personlig vil ikke anbefale noen å ligge så lavt som under 1000 kcal i døgnet, så jeg er glad du ser at du må øke inntaket ditt.

Et tips for å få i deg mer kcal uten å bli like stappmett er å gradvis øke inntaket av "fast" føde, og spe på med flytende kcal i form av melk og juice, eller smoothies.

Med den rette smoothiesoppskriften kan du ganske lett klare å få i deg de resterende 300-500 kcal uten å bli mett på samme måte som om du skulle spist en enorm porsjon med havregryn for eksempel.

Det er mange gode eksempler på kaloririk mat på forumet, det er bare å lete litt i oppskriftsseksjonen!

Når det kommer til idealvekten din, synes jeg du skal prøve å fokusere mer på hva cm-målene dine sier, og hva speilbildet viser, heller enn hva tallet på vekta sier. Jeg skjønner at du har en spiseforstyrrelse som kan gjøre en del av dette litt mer utfordrene, men det er nå en gang slik, at om du ønsker å bygge muskler må du også huske på at en kilo muskler ser mindre ut enn en kilo fett.

Det er svært lite sannsynlig at vekta vil øke selv om du øker kcalinntaket ditt. Det som kan skje er at kroppen din vil få mer vannvekt (musklene som trekker til seg væske) og dette kan være en kilo eller to, men dette vil ikke være fettvekt eller muskelvekt, og bør ikke regnes som "skumle kilo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusne takk for svar alle sammen!

Har slitt med spiseforstyrrelser i rundt 4 år nå, og nå er virkelig motivasjonen her for å bli FIT og ikke tynn!

Jeg hadde en hard økt på beina idag og jeg kjenner virkelig at jeg har jobbet og selvom jeg er kvalmmett var det godt med en boks mager kesam, eple, to osteskiver og en appelsin etter den treningen! (har spist mer idag altså!)

Om det bare er vannvekt jeg går opp og ikke sånn "fett vekt" er det jo ikke så gale, så lenge det slipper og jeg går ned igjen?, har uansett ikke vekt å veie meg på før rundt 1-2 uker. Får se hvordan det er om et par måneder, når jeg har lagt på 1500 kcal en stund..

Hvor mye bør jeg øke nå denne uken? Er det greit med 1000 i morgen og søndag og så øke utover uken og stå igjen med 1500 neste helg?

En ting til: Magen min og armene mine er skikkelig "dvaskete" sånn "løse" om dere skjønner, vil dette slippe etterhvert som jeg spiser 1500kcal, trener cardio og styrke ? det har sluppet litt til nå, men ikke så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å lese at du klarer å spise så mye etter trening. Det betyr jo bare at du er på rett vei!

Vi snakker kun vannvekt, ja, og det vil gå opp og ned nesten som med vær og vind. Mange samler jo vann ved menstruasjon for eksempel. Det er ikke uvanlig å gå opp en kilo, og så vips ned halvannen når menstruasjonen er ferdig om man har klart å holde kcalinntaket vedlike under perioden.

Personlig hadde jeg forsøkt å øke så mye som mulig, men å øke gradvis opp til 1500 i løpet av en uke høres ut som en fornuftig tilnærming, absolutt!

Magen og armende dine er dvaske fordi kroppen din har mistet mye vekt på kort tid. Det betyr bare at huden din ikke har klart å følge med på hva som har skjedd med kroppen den holder på plass.

Dersom du trener styrke, bygger muskler og sakte med sikkert minker i fettprosent, vil huden fint klare å ta igjen kroppen og bli stram og fin igjen, men du må gi den tid.

En viktig ting å huske på i forhold til vekt, slanking/vektøking og trening er at det absolutt beste er å skynde seg sakte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å holde et relativt høyt kcal-inntak, selv når de skal ned i vekt! Forbrenn heller kaloriene med mye aktivitet, enn å gå så ekstremt mye ned i kalorier. Dette er den verste måten å slanke seg på. Ta det fra hun som spiste en ritz-kjeks om dagen for noen år tilbake, og som fortsatt i dag, flere år senere, sliter med å få i seg store mengder mat om gangen! Du ender bare opp med å ødelegge kroppsfunksjoner og kroppen venner seg bare til å fungere på lavt matinntak. Forbrenner du kaloriene ved trening derimot, da vil du oppnå noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har/har hatt spiseforstyrrelser, ville jeg rett og slett ikke fokusert på vekta i det hele tatt. Ta bilder og bruk målebånd til å måle fremgangen. Selv om du går opp 1-2 kg nå i starten, betyr ikke det at det vil merkes. Men dersom du går på vekta og ser at du har gått opp 1-2 kg i løpet av natta, vil panikken helt sikkert komme og du er tilbake til gamle vaner.

For at du skal slippe mye ubehag, kan det sikkert være greit å øke matinntaket litt etter litt. Så der ser planen din helt greit ut. Men det er ikke nødvendig. Kroppen din vil ikke lagre supermye fett bare for at du i morgen spiser 1500 kcal. Den vil forbrenne 1500 kcal bare for å holde deg i livet omtrent. I tillegg vil jeg bare si at 1500 kcal ikke er mye det heller. Dersom du trener 4-6 ganger i uken kan du legge deg like under 2000 uten at det skal ha noe å si for vektoppgang.

Men igjen.. du har slitt med spiseforstyrrelser og det er ingen som forventer at du skal være frisk i morgen og kunne spise 2000 kcal med god samvittighet.

"Dvasket" på mage og armer vil strammes opp når du kommer i form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har/har hatt spiseforstyrrelser, ville jeg rett og slett ikke fokusert på vekta i det hele tatt. Ta bilder og bruk målebånd til å måle fremgangen. Selv om du går opp 1-2 kg nå i starten, betyr ikke det at det vil merkes. Men dersom du går på vekta og ser at du har gått opp 1-2 kg i løpet av natta, vil panikken helt sikkert komme og du er tilbake til gamle vaner.

For at du skal slippe mye ubehag, kan det sikkert være greit å øke matinntaket litt etter litt. Så der ser planen din helt greit ut. Men det er ikke nødvendig. Kroppen din vil ikke lagre supermye fett bare for at du i morgen spiser 1500 kcal. Den vil forbrenne 1500 kcal bare for å holde deg i livet omtrent. I tillegg vil jeg bare si at 1500 kcal ikke er mye det heller. Dersom du trener 4-6 ganger i uken kan du legge deg like under 2000 uten at det skal ha noe å si for vektoppgang.

Men igjen.. du har slitt med spiseforstyrrelser og det er ingen som forventer at du skal være frisk i morgen og kunne spise 2000 kcal med god samvittighet.

"Dvaske" på mage og armer vil strammes opp når du kommer i form :)

Helt sant! Det tar tid å komme opp i vanlig matinntak igjen, men det går til slutt :)

Selv har jeg gått fra 0-2000kcal pr. dag, og jeg spiser de 2000 med god samvittighet! Så det kommer, tro meg :)

Og kroppen kommer seg også ;) Styrketrening er nøkkelen her! I alle fall i mitt tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå, dere er gode! Tusen takk!

Jeg kommer til å holde meg på 1500 kcal iallefall til sommeren og etterhvert ta det derifra når jeg ser hvordan fremgangen blir :)

Da gjør jeg som jeg sa, og øker i løpet av uken! Blir hardt, men jeg SKAL klare det. Merket bare idag at siden jeg spiste rundt 800kcal igår (ja, lite) istedenfor 700 kcal så fikk jeg mer overskudd på treningen idag (rart egentlig..) Så jeg GLEDER meg til trening i morgen !

Og som dere sier, så håper jeg "dvaske fettet" slipper etterhvert :)

Så om jeg ligger på 1500 til/etter sommeren iallefall, er dette realistisk inntak foreløpig? med tanke på all opp og nedgangen jeg har hatt de siste årene(gjelder vekt)

Og tror dere jeg går ned i cm og fett% og mer markerte muskler om jeg ligger på dette inntaket fram til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til jeg merket for en stund siden!

Etter trening har jeg MASSE SMÅ hvite/gjennomsiktige prikker på mage, hofte, pupper og om jeg "skviser" de så sprekker de, hva kan dette være? noen som vet?

Og mensen min har vært skikkelig uregelmessig de siste månedene, kan dette ha noe med kcal intnaket mitt å gjøre? (mensen midt i pillebrettet osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! Skjønte det litt bedre nå :)

Igår skrev jeg et innlegg at jeg spiser lite og ønsker og øke osv.. Maks 700 kcal har jeg lagt på i 3måneder.

Idag begynte jeg å øke, og har spist rundt 900 kcal. og jeg er METT, skikkelig kvalmmett!

Har tenkt å øke til 1000 i morgen og ligge på det i to uker før jeg igjen øker til 1200 og til slutt 1400 og 1500.. Høres dette bra ut? Eller bør jeg gjøre det på en annen måte? og kommer kroppen min til å gå opp alt jeg har gått ned igjen om jeg øker så fort/spiser 1500kcal dagen? (har gått ned fra 82 - 66 kg)

OG er 10 kg ned (55 kg til min høyde som er 163) ideelt med 1500kcal dagen innen sommeren? juni - juli? :)

Jeg er nesten helt lik, jeg kan fint ligge på 700kcal uten å kjenne sult. Jeg har også gått ned fra ca 80 noe til 66. Jeg prøver også å øke, men syns det er veldig vanskelig! Så tusen takk for tråden!!!

Jeg vil ned på ca 58kg så de siste 8 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til jeg merket for en stund siden!

Etter trening har jeg MASSE SMÅ hvite/gjennomsiktige prikker på mage, hofte, pupper og om jeg "skviser" de så sprekker de, hva kan dette være? noen som vet?

Og mensen min har vært skikkelig uregelmessig de siste månedene, kan dette ha noe med kcal intnaket mitt å gjøre? (mensen midt i pillebrettet osv..)

Hmm, dette er ukjent for meg, det med prikkene altså. Og det med mensen virker veldig rart. Mensen er jo alltid svært uregelmessig gitt at man ikke bruker p-piller, men du gjør jo du. Dersom du har et godt p-pillemerke bør mensen komme på samme tidspunkt hver enkelt måned. Du er bombesikker på at du har tatt alle pillene hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at 1500 kcal høres ut som en realistisk måte å gå ned i cm og fettprosent, men etterhvert som du blir sterkere kan det hende at kroppen din trenger mer mat for å kunne bygge musklene ytterligere, og da burde du høre på hva kroppen din har å si om akkurat det.

Du sier du merker forskjell på energinivået ditt i dag og i går. Om to måneder kan det hende kroppen din vil reagere tilsvarende i positiv retning om du øker kcalinntaket litt igjen!

Men det aller viktigste er jo å starte, og heller se hvordan det går. Det er jo noe i det de sier: Fitness is not a destination, it's a journey!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten helt lik, jeg kan fint ligge på 700kcal uten å kjenne sult. Jeg har også gått ned fra ca 80 noe til 66. Jeg prøver også å øke, men syns det er veldig vanskelig! Så tusen takk for tråden!!!

Jeg vil ned på ca 58kg så de siste 8 :)

Så bra du og prøver å øke! Ser ut som vi ligger på rundt det samme i idealvekt og nedgang også :) hehe!

Du klarer det nok, klarer jeg, klarer du :D Selvom det er vanskelig så VET vi at vi blir bedre form og kroppen får det MYE bedre etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...