Gå til innhold

P-sprøyte og vektøkning


hop

Anbefalte innlegg

Jeg bruker p-sprøyta og opplever ekstrem vektøkning i forbindelse med bruken, og er på let etter andre som har hatt tilsvarende erfaring, hvordan det har gått i ettertid og om det finnes noen råd for meg som vil fungere.

Bakgrunn: Jeg er 38 år og har brukt denne i 4 år. I den perioden har jeg slutta å røyke og begynt å trene, veldig aktivt. Jeg har hele tiden vært bevisst på kostholdet og er meget bestemt på at jeg ikke har opplevd økt matlyst hverken i forbindelse med oppstart av sprøyta og røykeslutt som kom litt senere. Det hele toppet seg i februar, hvor jeg gikk opp 6 kg på 1 måned; ingen påstår vel at det er muskelvekst. Ingen omstendigheter var endret; jeg trente aktivt og spiste moderat.

Fortvilelsen begynner å bli veldig stor. Nå har jeg funnet frem sommertøyet og sjokket er enda større enn jeg trodde. En shorts som jeg egentlig skulle kaste i fjor fordi den var alt for stor er nå den som passer.

I april begynte jeg å logge alt jeg spiser og aktiviteten min i appen Lifesum, og ligger på 1750 kCal/dag. Dette er vel fratrukket aktivitetene. Jeg mener at jeg logger veldig ærlig, men si at jeg bommer med 20 %, så skulle jeg fortsatt være under basalstoffskiftet.

Det var ikke dette jeg hadde planlagt skulle bli resultatet, og iom at et av målene mine med treninga er å få en fastere kropp er fortvilelsen utrolig stor. Jeg synes ikke jeg fortjener dette, og ser ikke at det kan være annet enn p-sprøyta som forårsaker dette, og at jeg har veldig mye vann i kroppen.

Jeg har forøvrig slutta med denne nå, men er selvfølgelig inneforstått med at det tar ei stund før hormonene er ute av kroppen.

Jeg har gått opp ca 12-13 kg tenker jeg, tilsvarende 2 klesstørrelser på denne tiden.

Jeg er 171 høy, 91 kg.

Det jeg ikke er interessert i å høre nå er "husk at vektnedgang tar tid" (no shit Sherlock), "er du sikker på at du ikke spiser for mye" (har svart på dette allerede), "har du snakka med legen" (don't get me started... det er litt "utfordrende" å få legen til å forstå problemet, "eneste måten å finne det ut på er å slutte"), "sover du nok/trener du nok/hviler du nok" (ja/sikkert ikke eller sikkert eller kanskje for mye/ja). Jeg har i hele denne perioden akseptert at ulike livssituasjoner gjør at vekta kan påvirkes mye, men nå er det nok. Jeg er veldig fortvilt og veldig lei meg.

Det jeg fortrinnsvis er interessert i å høre, er om andre har hatt tilsvarende erfaring, og hva du gjorde med det? Hvilket tidsperspektiv kan jeg se for meg før kroppen er i gjenge igjen? Er det noe som kan hjelpe på kort sikt for å gå ned noe raskt ihvertfall?

Omtanke er også kjærkommen. :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også opplevd vektøkning da jeg brukte p-sprøyte. Det var en del kg som kom på i løpet av et år. Årsaken var nok både mer vann i kroppen og mer søthunger pga hormonene.

Etter at jeg kuttet ut all hormonprevensjon, så føler jeg meg som meg selv igjen. Husker ikke hvor ang tid det tok før det var ute av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Dama! Jeg har søkt mye på nettet etter ulike erfaringer, og det du skriver er veldig gjengs.

Det jeg finner vanskelig, er at jeg vet jeg spiser færre kCal nå enn jeg gjorde da jeg begynte med P-sprøyta; jeg trener mer og har mindre lyst på usunn mat og har blitt enda mer bevisst på hva jeg spiser enn før. Jeg drikker mye mindre alkohol enn jeg gjorde da også, og der drar det jo fort på seg.

Nå er det ikke lengre enn 5 måneder siden jeg satte forrige sprøyte, altså har jeg vært "uten" i to måneder. Jeg skjønner at jeg ikke kan vente at det etter fire år skal rette seg opp over natta, men det hadde vært så godt å vite om jeg kan vente meg "4-6 måneder" eller mer "12-18".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid (planlagt) etter ca 1 år, så da er det litt vanskelig å si for min del. Merket det både på humøret og vekta etter at jeg sluttet. Legen min trodde nesten ikke på meg, da jeg sa at jeg plutselig hadde lagt på meg etter at jeg begynte med p-sprøyte. I tillegg mistet jeg mensen og følte meg generelt i ubalanse.

Det er nok hormonene som gjør at du ikke går ned i vekt, samt at jeg har lest at det er vanskeligere å bygge muskler da man bruker hormonprevensjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd noe av det motsatte som deg - jeg gikk opp 10 kg på 4-5 måneder da jeg sluttet på p-ring. Veldig fortvilende, og det tok litt tid før jeg mistenkte at det var ringen som hadde skylda, men noe googling viser meg at mange har opplevd det samme. Jeg har klart å kvitte meg med 4 av kiloene, men er redd at resten er ganske godt "stuck".

Vanskelig å si hvor lang tid det vil ta for deg, men jeg har lest at for noen kan det ta opp til ett år før virkningen av sprøyta gir seg helt. Det er ulempen med sprøyte, det er en hormonbombe som ikke forsvinner fra kroppen automatisk etter 3 måneder, og reagerer man negativt på den må man bare vente....Og vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe av det motsatte som deg - jeg gikk opp 10 kg på 4-5 måneder da jeg sluttet på p-ring. Veldig fortvilende, og det tok litt tid før jeg mistenkte at det var ringen som hadde skylda, men noe googling viser meg at mange har opplevd det samme. Jeg har klart å kvitte meg med 4 av kiloene, men er redd at resten er ganske godt "stuck".

Vanskelig å si hvor lang tid det vil ta for deg, men jeg har lest at for noen kan det ta opp til ett år før virkningen av sprøyta gir seg helt. Det er ulempen med sprøyte, det er en hormonbombe som ikke forsvinner fra kroppen automatisk etter 3 måneder, og reagerer man negativt på den må man bare vente....Og vente...

Oi! Det var jo også en bivirkning. Alt hva vi må la kroppen gå gjennom... Jeg skjønner at det ikke finnes noen quick fix, men det hadde vært fint å høre om noen som hadde veldig tilsvarende erfaring og hvordan det har gått.

Jah. Så da setter jeg meg her. Og venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Spiser du mindre enn hva basalforbrenningen din ligger på?

"I april begynte jeg å logge alt jeg spiser og aktiviteten min i appen Lifesum, og ligger på 1750 kCal/dag. Dette er vel fratrukket aktivitetene. Jeg mener at jeg logger veldig ærlig, men si at jeg bommer med 20 %, så skulle jeg fortsatt være under basalstoffskiftet. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...