Gå til innhold

Sliter med kostholdet i forhold til styrketrening. Trenger profisjonell hjelp.


Nala

Anbefalte innlegg

Hei jeg har trent styrke fast i 1 år nå ca. er veldig godt kjent med styrketrening og øvelser. Det jeg sliter med er å finne en balanse i kostholdet mitt. Har blitt så opphengt i kosthold at det stresser meg skikkelig merker jeg. Grunnen er at jeg ikke vet hvor mye jeg skal spise, hva jeg skal spise. Hvor mange gram fett Karb og protein JEG burde få i meg for å nå målet mitt. Jeg har ligget på 1500-1700 kcal over en lang periode. Jeg har forsovet gått ned noen kg. Blitt litt smalere noe jeg ønsket. Men føler at jeg trener så hardt, men resultatene viser seg ikke slik jeg kunne ønske. Har rett og slett ille kunnskap nok til å vite hva hvor mye og hva jeg skal spise. Har helt fnatt for å få i meg fpr mye karbohydrater, merker veldig fort at jeg blir opplåst med en gang jeg får i meg for mye. Feks mye brød og lignende. Ligger på va 110-130 g om dagen. Det kommer som oftest fra ris og havregrøt. Ligger på 140- 180 g proteiner om dagen og 30-50 g fett. Fetter kommer som regel fra avokado. Hvis jeg ille har spist noe annet enn det jeg egentlg skal.

Det blir mye av den samme maten og jeg merker at jeg blir sliten av å hele tiden tenke på dette. Fullkornsris, kylling/biff/kalkun og Brokkoli. Havregrøt til frokost. Og egg og Brokkoli til kvelds kanskje to skiver skinke ved siden av.

Jeg trenger virkelig en som bare analyserer kroppen min og sier til meg at så mye skal du spise av ditten og datten for å åpne det du vil.

Er en jente på 25, 60 kg 165 høy.

Spørsmålet mitt er vel egentlig hva jeg burde gjøre? Hvem jeg burde kontakte evt? Har ikke mye penger så er er dilemma der også. Og kommer ikke til å skaffe meg pt på treningssenteret jeg trener fordi jeg føler de fleste kan veldig lite om kosthold osv. (Elixia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Blitt litt smalere noe jeg ønsket. Men føler at jeg trener så hardt, men resultatene viser seg ikke slik jeg kunne ønske."

Er det visuelle resultater du etterlyser her, eller ytelsesmessige? Det er vanskelig å vite hvordan man skal svare på dette, for her er det veldig mange faktorer som sammenveves til en helhet.

Hva slags treningsprogram følger du? Har du fortsatt progresjon i styrken? Og hvilke resultater er det du faktisk er ute etter?

Les denne artikkelen veldig, veldig nøye:

http://www.barbellmedicine.com/potpourri/584/

Feigenbaum er ekstremt solid på fakta, og konsentrerer seg utelukkende om løftere. Han tilbyr også konsultasjon osv, men dette har jeg aldri benyttet, så der kan jeg ikke gi deg noen råd eller tips. Han har også et eget forum på startingstrength.com som omhandler kosthold og løfting, der er det mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye av den samme maten og jeg merker at jeg blir sliten av å hele tiden tenke på dette. Fullkornsris, kylling/biff/kalkun og Brokkoli. Havregrøt til frokost. Og egg og Brokkoli til kvelds kanskje to skiver skinke ved siden av.

høres ut som et trist kosthold og som ville fått de fleste til å bli litt gal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har trent styrke fast i 1 år nå ca. er veldig godt kjent med styrketrening og øvelser. Det jeg sliter med er å finne en balanse i kostholdet mitt. Har blitt så opphengt i kosthold at det stresser meg skikkelig merker jeg. Grunnen er at jeg ikke vet hvor mye jeg skal spise, hva jeg skal spise. Hvor mange gram fett Karb og protein JEG burde få i meg for å nå målet mitt. Jeg har ligget på 1500-1700 kcal over en lang periode. Jeg har forsovet gått ned noen kg. Blitt litt smalere noe jeg ønsket. Men føler at jeg trener så hardt, men resultatene viser seg ikke slik jeg kunne ønske. Har rett og slett ille kunnskap nok til å vite hva hvor mye og hva jeg skal spise. Har helt fnatt for å få i meg fpr mye karbohydrater, merker veldig fort at jeg blir opplåst med en gang jeg får i meg for mye. Feks mye brød og lignende. Ligger på va 110-130 g om dagen. Det kommer som oftest fra ris og havregrøt. Ligger på 140- 180 g proteiner om dagen og 30-50 g fett. Fetter kommer som regel fra avokado. Hvis jeg ille har spist noe annet enn det jeg egentlg skal.

Det blir mye av den samme maten og jeg merker at jeg blir sliten av å hele tiden tenke på dette. Fullkornsris, kylling/biff/kalkun og Brokkoli. Havregrøt til frokost. Og egg og Brokkoli til kvelds kanskje to skiver skinke ved siden av.

Jeg trenger virkelig en som bare analyserer kroppen min og sier til meg at så mye skal du spise av ditten og datten for å åpne det du vil.

Er en jente på 25, 60 kg 165 høy.

Spørsmålet mitt er vel egentlig hva jeg burde gjøre? Hvem jeg burde kontakte evt? Har ikke mye penger så er er dilemma der også. Og kommer ikke til å skaffe meg pt på treningssenteret jeg trener fordi jeg føler de fleste kan veldig lite om kosthold osv. (Elixia)

Nala, basert på informasjonen du gir oss her så er det viktig for meg å understreke at du altså har en helt normal kroppsvekt, og jeg ville flyttet fokus bort fra badevekten og heller ha fokus på å endre kroppssammensetning. Matinntaket ditt er lavt og såvidt i overkant av det du forbruker i total hvile. Etter all sannsynlighet bør du heve kvaliteten på kostholdet og mathverdagen, ikke minst for å få et mer avslappet forhold til det hele.

Jaget etter lavere fettprosent bør skje i et fornuftig tempo, hvor du setter deg et langsiktig mål og etterstreber dette. Det lønner seg sjeldent å tenke kortsiktig om du vil ha en varig endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...