Gå til innhold

Lei av å lage mat


Anbefalte innlegg

Er så utrolig lei av å lage mat og bruke så mye tid på det hver dag, og ønsker derfor tips til mat som ikke tar lang tid å lage til frokost, lunsj og kveld (middag går greit).

Blir ofte enkle løsninger slik som brødskive og havregryn osv. Vil kutte ned på karbohydrater og spiser mer av proteiner, men litt vanskelig da jeg ikke finner noen ting som er like raskt å lage og like enkelt å ta med slik som brødskive. Pleier å spise gresk yoghurt og cottagecheese til frokost + div tilbehør, men dette er jeg nå lei av og trenger litt variasjon. Har også prøvd å lage flere posjoner med kjøttretter og fryse ned, men trives ikke med å spise kjøtt til lunsj, middag og kveld.

Vurderer litt å erstatte ett eller to av måltidene med måltidserstatter som soylent.. Men kanskje litt dårlig løsning?

Synes matlaging, dietter osv er et evig stress, slik at jeg alltid ender opp med å spise det som er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt det du spør om, men det jeg gjorde var å venne meg av å spise frokost :p Synes det var så stress at jeg bare ga opp til slutt. Spiser nå ikke før lunsj (får levert lunsj på jobb da) og lager middag selv og noe kvelds. Null stress :)

Har prøvd dette også, men funker dårlig kombinert med studier. Blir ukonsentrert og slapp :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnight Oats til frokost kan du jo prøve :) Tar litt tid å lage på kvelden, men så er alt klart om morgenen. Og hva med wraps/lomper fylt med masse digg til lunsj? eller pastasalat, suppe på termos? Det er jo enkelt der og da, men krever jo litt forberedning. Eller om du trives med brødskiver, men ønsker mer protein så kan du prøve med ekstra pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnight Oats til frokost kan du jo prøve :) Tar litt tid å lage på kvelden, men så er alt klart om morgenen. Og hva med wraps/lomper fylt med masse digg til lunsj? eller pastasalat, suppe på termos? Det er jo enkelt der og da, men krever jo litt forberedning. Eller om du trives med brødskiver, men ønsker mer protein så kan du prøve med ekstra pålegg.

Lomper og overnight oats er en god idé! Hva kan man fylle lompene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et godt tips er å sette seg ned og planlegge for flere dager om gangen. Si at du vil ha... pasta med kjøttsaus på mandag. Da lager du bare en stoor porsjon tomatsaus, og bruker litt til pastaen, og resten bruker du utover uka, til feks lasagne på tirsdag, pizza på onsdag, gryterett på torsdag. Og når du lager lasagne, lag dobbel porsjon og frys ned halvparten, eller la restene bli til lunch dagen etter.

En favoritt hos meg er ovnsstekte rotgrønnsaker ; billig, enkelt, lett å lage STORE porsjoner, veldig sunt*, og kjempegodt.

Hva om du feks steker opp kjøttdeig, finhakket løk, litt tomat og krydder, og har litt ost oppå som du fyller lompene med, så får du en slags minitaco til lunch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man fylle lompene med?

Fyll lompene med mager kesam, ost, skinke, krydder du liker og gjerne ruccolasalat. Kjempe godt og enkelt, og enda bedre blir det om du steker dem i stekeovnen eller stekepanna til lompene blir litt sprø.

Cottage cheese og sukkerfritt syltetøy eller peanøttsmør og banan i lomper er også verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Lomper med philadelphia/ost og kjøttpålegg, ha også litt grønnsaker i

Egg/omelett/eggerøre med røkt laks og avocado

Kokoskrem med bær

Lompetoast (lompe med kyllingpålegg og lettost, brett sammen og stek i noen min på hver side) med avocado og div grønnsaker

Sakat med røkt laks og kokt egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...