Gå til innhold

tips&triks for å unngå rygg skader


rsagneskar

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har helt siden jeg var ung hatt litt problemet med ryggen, dette på grunn av dårlig løfteteknikk da jeg som ung kjørte mye snscooter som ofte måtte bli løftet på.

Har som eldre fått flere og flere akutte ryggsmerter som ødlegger veldig for daglig funksjonalitet, og trening. Veldig irriterandes! Smertene er nederst i korsryggen og føles som de stråler ned i halebenet/nederst i korsryggen. Får det også ofte av å bøye meg, eller når jeg sitter lenge eller står lenge.

Har vært hos legen, de sendte meg videre til fysioterapauten uten at dette var til noe stor hjelp.

Noen som har noe tips eller triks for å unngå dette og forebygge det? Bør jeg droppe markløft og knebøy helt ut?:cry: Får også vondt i ryggen med for mye spenn i benkpress...

Har hatt hatt vondt i ryggen i 4månder til ett halvt års tid, der jeg ikke blir helt frisk igjen..

teknikk markløft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MR er et alltids et alternativ om du har vært plaget lenge og ikke har noen diagnose. Uansett så vil å løfte med tilnærmet perfekt teknikk være viktig. I sånne situasjoner er det viktigere å løfte riktig enn å løfte tungt. I benkpress vil du ha arch i brystryggen og ikke korsryggen, mulig det er noe der siden du får vondt i ryggen av å benke.

Re: markløft

Du rykker veldig i stanga når du drar. Prøv heller å spenn opp skikkelig rett før du drar, og ikke minst: Hold ryggraden i ekstensjon gjennom hele reppen. Du kan se at du setter ryggen rett før du drar, men så mister du litt av spennet når du rykker stanga opp. Take the slack out of the bar kan være et nyttig cue.

Det klikket du hører mellom vektene og stanga når du drar vil vi helst høre før du drar. Da har du godt spenn og er klar til å dra i en smooth bevegelse. Ikke rykk stanga opp. Skviiiiis stanga opp. Du kan prøve å tenke å dytte føttene gjennom gulvet framfor å dra stanga opp.

Det ser ut som hofta di går opp før stanga forlater bakken så det er mye mulig du kan starte med hofta litt høyere enn du gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet ett par artikler om dette. Problemet er at bekkenet ditt tucker under og frem. Dette setter potensielt ryggen i kraftig feilbelastning. Foreslår at du går over til rumenske markløft i en periode, frem til du har lært korrekt hip hinge og bekken/korsrygg-stabilisering.

Grunnen til at du får vondt ved svai av korsryggen i benk, kan være at skiven buler litt ut på baksiden pga fleksjonskompresjon. Korsryggen er nøytralt svai, dvs at om du får vondt ved å svaie ryggen så er det antakelig et (mindre) problem der.

Lykke til!

Legger ved lenker

http://treningogrehab.no/klemmer-du-ubevisst-inn-magen/

http://treningogrehab.no/slik-utforer-du-rumenske-markloft/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...