Gå til innhold

Muskelstyrke vs kondisjon


Lisa

Anbefalte innlegg

Kan sterke og utholdende muskler "kompensere" for dårlig kondisjon? Eller hvis jeg skal formulere det på en annen måte: Vil musklene avlaste lungene mer jo sterkere man er hvis man f.eks. skal løpe opp en bakke? Altså, vil en som trener styrke måtte jobbe mer for å nå makspuls enn en som ikke trener styrke? La oss si at de trener like mye kondisjon. Skjønner dere hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt tror jeg, kan du skissere person A og person B f.eks?

Er det riktig at du spør om muskler kan avlaste lungekapasitet?

Eller spør du om to personer, like dårlig kondis, en av dem trener styrke og nå skal de løpe om kapp i oppoverbakke. Om den med mest muskler vinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei, dersom du kun trener styrke selv med utholdenhetstrening så blir det veldig annerledes enn å trene kardio. Du bygger kroppen opp på en helt annen måte, og dermed får du et helt annerledes resultat. Du vil jo ha et bedre grunnlag til å løpe opp en bakke om man er veltrent i styrke sammenlignet med en utrent person men personen som kun trener kardio vil ta deg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forenklet eksempel: Du kan se på det som at hvert steg opp en bakke er en prosentvis andel av din maksstyrke. La oss si 1% for enkelhets skyld. Hvis du da dobler styrken din så vil hvert steg være 0,5% av maksstyrken din. Du bruker altså mindre krefter på hvert steg. Motoren er større og yter bedre. Siden du bruker mindre krefter på hvert steg så kan du holde ut lengre i og med at hvert steg krever mindre av Sterkere Deg enn Svake Deg.

Nøyaktig hvordan dette påvirker makspuls vet jeg ikke, det får noen bedre informerte mennesker svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er bakken? :-)

I det øyeblikket du går over fra anaerob (uten oksygen) til aerob forbrenning (med oksygen) ( glidende overgang selfølgelig) så vil større muskler enn nødvendig være en bakdel, jo lenger ut i tid du utfører et aerob arbeid med kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal løpe/sprinte, så har det noe å si...

Men dersom du skal jogge i joggetempo så vil ikke de store motoriske enhetene aktiveres, og da har de store musklene ekstremt lite å si.

(motoriske enheter er litt kjipe sånn, med tanke på at de ikke aktiveres når du blir sliten/utkjørt... men når de skal utøve en viss kraft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene trenger næring for å fungere, næring blir fraktet via blodet, som er avhengig av oksygen. Når du løper opp bakken begynner musklene å jobbe og du blir mest sannsynlig litt andpusten. Det er fordi musklene krever mer energi. Det betyr at kroppen trenger mer oksygen, fordi blodgjennomstrømningen i kroppen går fortere for å kunne tilføre musklene den energien den trenger i tillegg til og fjerne avfallsstoffer.

Jo bedre kondis du har, jo flere kapillærer (små blodårer) har du som går ut til musklene, i tillegg til at hjertet pumper ut mer oksygenrikt blod per slag og lungekapasiteten er bedre. Dette betyr at musklene får mer energi per hjerteslag (hvis man kan si det sånn) jo bedre kondis man har.

Hvis jeg forsto deg rett så var det 2 personer som trente like mye/lite kondis, men kun en av de trente styrke. Da vil jeg tro at den som trener styrke i tillegg vinner fordi den personen da har litt sterkere muskulatur, noe som gjør at musklene til denne personen krever litt mindre energi enn den andre personen på samme belastning.

Men som sagt lenger opp har jo lengden på bakken en del å si pga aerob og anaerob utholdenhet. Aerob funger sånn ca sånn jeg har prøvd å beskrive her mens anaerob er uten oksygen. Så jo lengre bakken er jo mer utjevner den forskjellen seg vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...