Gå til innhold

Nå går det for langt


Anbefalte innlegg

Jeg jobber så hardt for å få av meg de 10 kg jeg har overvekt, men ingenting skjer.

Jeg har hatt en diett på rundt 1800 kalorier til dagen og hr trent 4-6 dager i uken, mye styrke men en del jogging også. Men jeg har ikke fått av meg en eneste kilo.

Jeg kjenner at dette er gått over til en desperasjon etter vektnedgang. Dette styrer hele hverdagen min og jeg tror jeg begynner å bli deprimert av den grunn. og jeg mener ikke nedenfor, men virkelig deprimert.

Dette med vekta er et så pass stort problem for meg at det er ikke aktuelt å godta disse 10 kg jeg har ekstra.

Jeg har jo hørt at om man stresser med det kan det gå ut over resultatene, men jeg vet ikke hvordan jeg skal "ikke stresse" med det når dette betyr så mye.

Kan legen gjøre noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...Jeg har hatt en diett på rundt 1800 kalorier til dagen....

Her er nok hunden begravet.

Skal du ned i vekt på en sunn og god måte, så er det i dietten svaret ligger. Om du ellers er frisk og fin, så er det ALLTID der svaret ligger. En diett på "rundt" 1800 kcals er ofte en diett på ca 2600 kcals. Spesielt om ikke du går ned i vekt. Om du raser ned i vekt derimot, så er gjerne dietten på "rundt" 1800 kcals på ca 1200 kcals.

Du må være nøye!

Du må vite hva du får i deg av karbohydrater, proteiner og fett - og du må vite hvorfor det er lurt å få i seg akkurat såpass mye for deg spesielt!

Tricky? Ja.

Umulig? Nei

Nødvendig? Ja, hvis du er så opptatt av å lykkes med en vektnedgang på en sunn og god måte, så er det nøsdvendig.

Hvordan?

Søk eksperthjelp. Du kan sikkert få gode tips om en kostholdsveileder som kan hjelpe deg med dette her på forumet. Det vil sikkert koste deg noen kroner, men det er småpenger i forhold til mye annet som er viktig for deg her i livet. Du må få kartlagt aktivitetsnivået ditt, du må få en status på hvordan det står til med fettprosenten. Du må kunne si noe om hvor godt eller dårlig trent du er. Allergier, intolereanser, preferanser i matveien - mye greier som må på bordet for å kunne sy sammen noe som ikke bare kan fungere, men som faktisk er så bra at du vil velge å fortsette med det. Diett er noe dritt - god mat er bra! Du må få hjelp til å finne ut hvilken god mat som er bra for deg.

Underveis så gjør du hva du kan for å skaffe deg innsikt og kunnskap omkring ernæring og fysiologi. Målet må jo være at du etterhvert styrer dette helt og holdent på egen hånd og kan leve et rikt liv med både futt, moro og utskeielser uten at det tar knekken på trivselsvekta.

Leger har erfaringsvis lite å bidra med - om du er frisk og fin og veier 10 kg for mye.

PTer med bredt erfaringsgrunnlag og utdanning innenfor ernæringsfysiologi er et mye bedre tips - spør du meg.

:)

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, du har god tid. En livsstilsendring og vektnedgangen du etterstreber er ikke gjort over natten og litt prøving og feiling hører som oftest med :)

Ta kontakt med en fagperson, i dette tilfellet kanskje fortrinnsvis innenfor ernæring, og få hjelp med måltidshverdagen din slik at du får til varige endringer. Dette har sannsynligvis en helt naturlig forklaring som er lett å overse i det som kan bikke over i desperasjon som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...