Gå til innhold

Trenger sårt litt hjelp og råd etter månedsvis med ingen nedgang!:O


Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg trnger sårt hjelp nå. I slutten av 09 gikk jeg ned 40 kg etter min første fødsel,og nå i juli fikk jeg mitt andre barn,gikk opp alle kg jeg gikk ned i svangerskapet...jeg gjorde ikke noe for å legge på meg,men gener har seg slik at jeg kunne sulta meg men gått opp okke som! greit nok,men da jeg var klar for å starte treninga og slankinga etter fødsel så tenkte jeg...dette er ingen problem..jeg går da ned dette like fort..gikk ned de 40 på et år...men nå siden aug har jeg prøvd hardt men jeg har ikke gått ned et gram:O

Jeg teller kalorier,trener 3-5 ganger i uken,2-3 styrkeøkter og går en time rask gange ed vogn ute hver dag,eller kjærer intervalltrening med pulsklokke på treningssykkel.

Jeg har minket i størrelse...har gått inn 25 cm rundt magen og 10 på lår feks...ser ut som da jeg veide 20 kg mindre enn nå...men jeg veier 20 kg MER likevel..hva er dette? :/ hvorfor går jeg ikke ned i vekt når jeg går inn så mye i cm???

Jeg trodde jeg hadde skjønt dette med kcal men nå begynner jeg å tvile...da jeg gikk ned mye lå jeg på ca 1800 kcal og var på 1600 til slutt.

Var på GR kurs og der sa de jeg måtte få i meg minst 1900 kcal daglig...og gjerne 2100-2200 når jeg trener hardt..for å ikke ødelegge forbrenningen..men nå når jg ligger på rundt 1900 så går jeg ikke ned et gram..fikk beskjed om at jeg aldri måtte spise mindre enn hvilestoffskiftet mitt er,gjerne litt over...men det funker ikke....dette kan ikke være et plåtå heller når jeg ikke har gått ned noenting?

Setter utrolig mye pris hvis noenkan prøve å svare meg og hjelpe meg litt...er så lei av å se det taller lyse mot meg...får på meg klær som passet da jeg veide 20 kg mindre enn nå liksom og samboeren min sier han ikke skjønner at jeg skal veie så mye...jeg er fortsatt ganske kraftig når jeg veier 20 kg mindre også da faktisk...alltid vært kompakt...men er ganske fornøyd da...men d er dette tallet på vekta..bmi sier at jeg er sykelig overvektig...skulle jo veid 40 kg mindre...men vet selv at d ikke stemmer da jeg har en trivselsvekt på 15-20 kg over idealvekta mi:P men uansett så er jeg fortsatt for tung NÅ...og jeg lurer velig mye på hvor fettet blir av når alle cm forsvinner og det ikke vises på vekta:I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn

For å sitere selveste Einstein; "Definisjonen på galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente forskjellig resultat".

Men det sagt er er det viktig at du har alle brikkene på plass. Har du noen måte å måle fettprosent/-nivå, vekt er ikke en veldig troverdig informasjonskilde da den kan svinge mye opp og ned avhengig av glukose-nivåer og vann. Det er hovedsaklig fett på kroppen som avgjør om du kan gå under "hvileforbrenningen" (BMR) - fett kan kompensere for underskudd, og dette er da hva vi kaller "fettforbrenning". På en annen side veier muskler mer enn fett - så derfor ville jeg sørget for å ha god informasjon på den fettfrie massen isteden for å fokusere på hvor mye du veier.

Man kan med god trygghet ha et underskudd på 700kalorier per dag dersom man har fett som kompenserer for det, 1 kilo fett kan kompensere med rundt 70 kalorier i døgnet. Et lett regnestykke vil da si at dersom du har 20g fett i kroppen vil det gå helt å ha et underskudd på 700 kalorier. Selvsagt må du sørge for å få riktig næring og vitaminer slik at du ikke blir underernært, det vil senke fremgangen din veldig mye og skape andre problemer. Og det aller viktigste er å justere kostholdet etter kroppen, når fettet reduseres må man være bevisst over dette og sørge for at kroppen din kan kompensere for underskuddet. Hvis kroppen ikke kan kompensere for underskuddet med fett vil det gå utover andre kroppslige prosesser som nyrer, lever, hudheling, hår osv. Kroppen går rett og slett inn i en "overlevelsemodus" og kompenserer på måter som ikke er helsemessig bra. En interessant fakta for å vise hvor adaptiv kroppen vår er, dersom man er underernært vil kroppen begynne å lage mange små hvite hår for å prøve å holde varmen bedre. Ikke fortvil hvis du har mange små hvite hår på kroppen, det har vi alle, men den produksjonen økes betraktelig ved underernæring.

Over til noe helt annet, overtrening. Det er også en "greie". Kroppen trenger tid til å helbrede seg ved mye fysisk stress, dersom kroppen ikke får mulighet til dette vil fremgangen stoppe opp. En ukes pause fra trening i ny og ne kommer godt med. Det er mye mer enn 48 timer fra en muskel "skades" til den er komplett reparert.

Men som sagt, hvor mye du veier er ikke en veldig bra indikasjon på fett-tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg aner ikke hvor mye fett jeg har på kroppen. Det er vel ganske vanskelig å få målt dette på en troverdig måte også? Man måv el til lege eller andre eksperter?

Men når jeg går så mye inn i cm og ikke ned i vekt så må d jo være fettprosent som blir lavere,eller?

Totalt sett er jeg på 1000 kcal i underskudd daglig av mitt totale forbruk av kcal om dagen...jeg har jo prøvd både mer og mindre men d er lie forskjell..eneste forskjellen er at jeg faktisk opplever å gå opp ved mindre kcal. Jeg spiser ivertfall riktig næring,får i meg det jeg trenger,det vet jeg,men burde jeg gå lavere på inntak av kcal eller burde jeg holde meg på 1900,som disse energikalkulatorene sier? Jeg vet jo at jeg har fett nok å a av her,d er jo ikke for noen grunn til at jeg ønsker å gå ned i vekt,blir enda mindre,men jeg er så redd for å senke forbrenninga ved å spise for lite osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg aner ikke hvor mye fett jeg har på kroppen. Det er vel ganske vanskelig å få målt dette på en troverdig måte også? Man måv el til lege eller andre eksperter?

Men når jeg går så mye inn i cm og ikke ned i vekt så må d jo være fettprosent som blir lavere,eller?

Totalt sett er jeg på 1000 kcal i underskudd daglig av mitt totale forbruk av kcal om dagen...jeg har jo prøvd både mer og mindre men d er lie forskjell..eneste forskjellen er at jeg faktisk opplever å gå opp ved mindre kcal. Jeg spiser ivertfall riktig næring,får i meg det jeg trenger,det vet jeg,men burde jeg gå lavere på inntak av kcal eller burde jeg holde meg på 1900,som disse energikalkulatorene sier? Jeg vet jo at jeg har fett nok å a av her,d er jo ikke for noen grunn til at jeg ønsker å gå ned i vekt,blir enda mindre,men jeg er så redd for å senke forbrenninga ved å spise for lite osv.

Bruk målebånd og bilder :) Jeg har også samme vekt nå som i 2010 på denne tiden.. men midjemålet er MYE mindre :) For ikke å snakke om kroppen ellers. Styrketrening gjør en forskjell der, og kroppen endrer sammensetning over tid. Se over om det er noe du kan endre på i mat og treningsveien også, er mye man kan venne seg til, og da er det ok å variere litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Du kan gå til investering av en fettklype, de er lett å bruke og koster ikke så mye: Her har du en - Du kan også ta en slik elektrisk måling, det finner man gjerne på flere treningssenter, da sendes det et lavt og ufarlig elektrisk signal igjennom kroppen. Så måles vannet i kroppen og den fettfrie massen regnes ut i forhold til vekt, høyde og alder.

Man ville jo regne med at det er en reduksjon i fett som gjør at du går ned i cm men ikke i vekt, samt kanskje at du har fått mer muskler. Men igjen går det ikke an å svare med sikkerhet på det.

Jeg anbefaler deg å eksperimentere deg frem med trygge rammer, du kan redusere kalori inntaket med 200kcal og se hvordan det går. Og du må vite at fettforbrenning er en prosess som tar litt tid før du ser det på kroppen. Det er ikke noe som skjer over en uke, det er gjerne vann og glykose-nivåene som gjør de drastiske endringene utseendemessig på kort tid.

Personlig har jeg et kosthold hvor jeg holder meg til 2200-2600 kalorier om dagen, uavhengig om jeg trener eller ikke. "Hvileforbrenningen" min er på rundt 2200 kalorier. Og jeg har allerede en ganske lav fettprosent, så jeg kan ikke holde på sånn her veldig lenge. Det går helt fint for meg, energinivået er høyt og jeg føler meg veldig bra, men igjen sørger jeg for å få i meg mye riktig næring og tar endel ekstra kosttilskudd for å kompensere eventuelle vitaminer og mineraler jeg ikke får fra kosten.

Du kan også eksperimentere ved å gå enda lavere i kaloriinntaket, avhengig av hva målet ditt er. Det at forbrenningen senkes ved lavt inntak er det såklart en viss sannhet til, men det skjer ikke over noen dager, vi er biologisk utviklet til å ha perioder hvor vi ikke spiser - grunnlaget som våre forfedre hadde var ikke å spise mat med jevne mellomrom. Det er de siste tusen årene vi har hatt så god tilgang på mat, hvis man skal basere seg på evolusjonsteorien er ikke dette lenge nok til at det har blitt gjort noen drastiske endringer i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo kjempeframgang :thumbsup:

Det er ikke tallet på vekta folk ser, det er figuren din. Ingen grunn til å la vekta styre når du har så bra resultater på det som betyr noe.

Tusen takk! :D

Har kjempe forandringer kroppslig,så det er ddet som teller , og det synes jo jeg også.:)

Men jeg veier så mye (167 høy og veier over 100 kg:O) men har nesten samme mål nå som da jeg veide 85 kg og da hadde jeg 5-10 kg igjen til trivselsvekten. Så jeg er ikke helt sikker på hva som skjer jeg,men det er litt surt at jeg kanskje må veie så mye eller ivertfall bare er dømt til å veie ganske mye selv om jeg kanskje ikke ser sååå stor ut. Men ned skal jeg uansett,om det bare er 10 kg så er jeg bestemt på å ivertfall komme til 90 kg igjen innen 2013...men jeg er litt skeptisk selvfølgelig da jg har brukt 5 måneder på å gå ned..0 kg:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter du å ha framgang på målbåndet så vil vektnedgangen også komme etterhvert. Men stopper det opp på begge deler så gjør du bare som Brukernavn sier og kutter 200 kcal til. Det er ingen magisk grense på 1900 kalorier på hva du må få i deg. Så lenge du får i deg nok proteiner og nok grønnsaker til å dekke behovet for mikronæringsstoffer så kan kroppen fint klare seg på mindre kalorier enn dette så lenge du har litt igjen å tære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner absolutt hva du mener! Brukernavn nevner mye smart!;) :thumbsup: Men badevekt er en farlig greie! Men til syvende og sist må man tenke på: Jobber man for å veie mindre eller se bra ut? Konsentrer om å gå ned i fettprosent og ikke i vekt, nettopp det du har gjort, det tror jeg nok du fortsetter å gjøre også!;) Jeg er fæl til å stille meg på vekta innimellom, men det er fy! Det er så lite korrekt atte!

Man kan også dra innom et treningssenter å få målt korrekt fettprosent! :thumbsup: Det tenker jeg at jeg skal gjøre om ikke sålenge, greit å få det gjort! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne gått innom et senter men nå bor vi ganske langt ut og jeg har to barn jeg er hjemme med ,så sjangsen for at jeg orker å gjøre det er liten:P Jeg har alt jeg trenger hjemme ellers selvfølgelig,jeg trener ikke på senter med andre ord:) Men en sånn fettklype skal jeg ordne meg med:) har litt liten tro på de maskinene som skal måle fettprosenten pga at de måler fote bar fra ben til ben?! Og ja d gir en indikasjon men ikke så korrekt likevel.Men jeg synes jeg har fått masse gode råd her så nå droppes det 200 kcal hver dag og jeg prøver å fin pusse enda mer på kosten nå,så håpr jeg at det kan bli bra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...