Gå til innhold

Skadet forbrenning eller placebo?


Anbefalte innlegg

Er usikker på om jeg skal gi opp målet mitt mot sommeren eller kjøre på hardere. Spiser nå ca 8000 kcal i uken og får ikke endring på fett % (målt med fettkaliper), målebånd eller baderumsvekten). Spiser 1500 kalorier 3 dager i uken (trenignsdager) og 800 kalorier på hviledager. Trener ikke noe kardio, men sykler en del som fremmkomstmiddel.

I februar startet jeg med styrketrening. Klarer fortsatt å legge på vekt i mark, knebøy og benkpress. Men har stagnert i chins og militærpress. Siden jeg fortsatt klarer å øke på noen øvelser er jeg usikker på om det er nervesystemet som tilpasser seg eller om det er en indikator på at jeg spiser tilstrekkelig.

I desember veide jeg 94kg, veier i skrivende stund 79kg og har en fett % på 17,4 iflg. fettkaliperen.

Erfaringsmessig har jeg alltid trent i korte perioder for så å gi opp. Så jeg er livredd for å "kræsje" og legge på meg igjen. Vektnedgangen har vært ganske linneær de siste månedene, men har stagnert nå i 14 dager hvor jeg har nøysommelig veid og telt kalorier.

Grunnen til at jeg valgte å kalle tråden for Skadet forbrenning er pga. at jeg gikk ganske ekstremt ned i vekt i perioden februar og mars. Noen uker spiste jeg annehver deg. f. eks. Bare nå i den siste måneden at jeg har begynt å passe på at jeg får i meg riktig mat etc.

Føler jeg begynner å bli nevrotisk pga at målet mitt til Juli var å ha en fett % på 12. Målet blir mer og mer urealistisk føler jeg. Føler også at jeg sliter litt med psyken og at alle mine "tanker" kan bli en selvoppfyllende profeti.

Starten denne tråden for å høre om noen har hjepende erfaring. Har veldig lite lyst til å gi opp, som tidligere.

Det jeg forteller meg selv er at jeg har tre valg og at jeg må bestemme meg kjappt.

1) Jeg har ødelagt forbrenningen min så kraftig at jeg ikke kan redusere mat inntaket mitt noe mere. For da vil jeg bare ende opp med å kræsje. Legge til HIIT trening for å øke forbrenningen eller rask gåing hver dag.

2) Spise mindre, bare kjøre på og jobbe med psyken så jeg ikke kræsjer. Kanskje gå ned til 500 kcal på hviledager hvor mesteparten er fra proteiner.

3) Fortsette som tidligere, er bare på et platå og jeg henger meg opp i detaljer. Er ikke så viktig at jeg ikke når målet, men at jeg fortsetter med de gode endringene jeg skapt. Kanskje starte å gradvis øke inntaket av mat (ref. Reverse Dieting).

Ser når jeg skriver dette hvilket valg som er det logiske, men jeg vil så veldig veldig gjerne nå målet mitt og ikke bare plutselig stoppe som jeg har gjort tidligere (les: pose og sekk). Blir taknemmelig for alle råd og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke ødelagt noe som helst, men kroppen din har vendt seg til veldig lite mat, og er nå på et nivå hvor kroppen jobber med alt den har for å stoppe videre vektnedgang for å hindre deg i å "sulte ihjel", det er en stress/overlevelses mekanisme.

Nå vet ikke jeg hvor høy du er osv, men du kommer ikke noe sted ved å kutte kraftigere, du vil bare ende opp med å ødelegge helsen din.

Du må spise mer, og mht til det du sier med å være redd for å legge på deg igjen osv, så er det viktig at du bruker prosessen til å kjenne skikkelig etter på kroppen, og bruker prosessen til lære om hva som fungerer.

Jeg anbefaler deg å ta en "reverse diet", dvs øke matinntaket ditt på en kontrollert måte over tid. Jeg holder selv på med min andre baklengsdiett, etter å ha tatt av litt fett, og opplever det samme som første gang, at kroppen faktisk slipper fett, og pakker på masse, selv om jeg pr definisjon fortsatt er i energiunderskudd.

Jeg er opp et par kilo nå sammenlignet med før jeg begynte reverse dietten, men kroppsmål og fett % er den samme, utseendemessig mye mer trøkk i muskulaturen.

Du har på sett og vis malt deg inn i et hjørne, skal du har resultater, så søk opp reverse dieting på nettet eller youtube.(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 179 cm høy.

Har sett de tre vidoene som Layne Norton har lagt ut om tema på youtube. Tror kanskje det var takketvære de at jeg nå nøler med å kutte mer enn jeg allerede har. Er det noen andre gode kilder til temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyle Mcdonald plukket nylig fra hverandre hele "metabolic damage" pakken til Layne på sin facebookside. Det er sant at det skjer en adapsjon i metabolismen, men mesteparten av dette skyldes diet adherence og det faktum av at man blir lettere i kroppen. Det er sant at forbrenningen går ned noe, men dette er maks 5-10 prosent. Å reverse diete er mye enklere enn det man tror. Det er uansett "umulig" å skade forbrenninga permanent. Alle negative adapsjoner som skjer når du går fra f.eks 14-6 vil være reversert når du er kommet tilbake til samme fettprosent igjen.

Her er en link til en podcast hvor lyle snakker litt om emnet

http://sigmanutrition.com/episode65/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for video og podcast, skal gå igjennom det nå.

1150 kcal om dagen ? Det er hovedproblemet her

Ja, jeg spiser under det jeg trodde var min BMR. Følte TEW traff spikeren på hodet når han skrev at "jeg har malt meg inn i et hjørne"! Hadde egentlig håpet på at noen kunne trekke frem en metode hvor jeg kunne nå målene mine. Men slik jeg forstår det fra rådene i denne tråden er det å gradvis begynne å spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...