Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har trent styrke siden januar i år. Begynte med Starting Strength og har nå byttet til Fyrstikkprogrammet (fra Fitnessbloggen) som består av et fullkroppsprogram 3 dager i uka (med fokus på tunge baseøvelser og andre isolasjonsøvelser.) Er 194 cm og veide 75 kg da jeg begynte i januar, i år. I dag ligger jeg på omkring 88 kg. Er meget fornøyd med vekten jeg har oppnådd, da jeg så ut som en strek før.

MEN det har kommet en noe uønsket mage i all spisingen, som jeg ikke visste jeg hadde anlegg for å skape. Jeg frykter cardio trening da Fyrstikkprogrammet blant annet sier at jeg bør holde meg unna det. Er redd for at jeg skal gå ned i vekt (at øvre og nedre del skal se spinkel ut igjen) hvis jeg begynner å fokusere på cardio i tillegg. Resten av kroppen min er slank og blitt synligere muskuløs, det er bare magen som stikker ut.

Noen innspill? Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33528-u%C3%B8nsket-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dessverre et kjent fenomen at fett kommer dit man ikke ønsker, ofte mage for menn,. Du vet vel selv at det er kcal inn/ut som har noe å si her, ingen som har fasiten på at man kjøpre cardio om man skal få bort litt mage ;) Skjønner du er redd for å bli liten og spinkel igjen, men når du trener og mest sannsynlig har fått endel muskelmasse, ville jeg ikke bekymret meg neveverdig om det igrunn ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33528-u%C3%B8nsket-mage/#findComment-1137322
Del på andre sider

Det er fullt mulig å gjøre én HIIT-økt i uka om du vil forbedre kroppssammensetning. SS-coach Jordan Feigenbaum anbefaler dette når det blir mer fluff enn man vil ;) Det trenger ikke gå utover styrketrening om du gjør det rett. Det er en viss overføringsverdi til løfting i og med at du også forbedrer restitusjonsevne (både mellom sett og mellom økter). Har du tilgang til prowler eller slede så er det bare å kjøre på. Ellers kan romaskin eller sykkel være alternativer. Lett oppvarming i 10 minutter, deretter 20 sekunder på, 100 sekunder av i 5-7 runder. Kort og intenst.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33528-u%C3%B8nsket-mage/#findComment-1137464
Del på andre sider

Hei. Jeg har trent styrke siden januar i år. Begynte med Starting Strength og har nå byttet til Fyrstikkprogrammet (fra Fitnessbloggen) som består av et fullkroppsprogram 3 dager i uka (med fokus på tunge baseøvelser og andre isolasjonsøvelser.) Er 194 cm og veide 75 kg da jeg begynte i januar, i år. I dag ligger jeg på omkring 88 kg. Er meget fornøyd med vekten jeg har oppnådd, da jeg så ut som en strek før.

MEN det har kommet en noe uønsket mage i all spisingen, som jeg ikke visste jeg hadde anlegg for å skape. Jeg frykter cardio trening da Fyrstikkprogrammet blant annet sier at jeg bør holde meg unna det. Er redd for at jeg skal gå ned i vekt (at øvre og nedre del skal se spinkel ut igjen) hvis jeg begynner å fokusere på cardio i tillegg. Resten av kroppen min er slank og blitt synligere muskuløs, det er bare magen som stikker ut.

Noen innspill? Takk på forhånd!

Hei. Dette høres kjent ut! Jeg er selv av typen høy og tidligere tynn, som har gått opp mye i vekt og trent starting strength

Grunnen til at du har fått uønsket mage er rett og slett fordi du har gått for fort opp i vekt i forhold til hva kroppen klarer å skape av muskelmasse på så kort tid. Selv om du er nybegynner og dermed øker veldig fort, så er 13 kg økning på 4 mnd ALT for mye.

Magen vil dessverre ikke forsvinne av seg selv. Du må enten gå ned i vekt, trene hardt og spise nok proteiner for å ta vekk fettet, eller forsøke på recomp på samme kroppsvekt. Sistnevnte er vanskelig og tar tid.

Alternativt fortsette kroppsvektøkning for styrke og muskelprogresjon, men da anbefaler jeg langt tregere kroppsvektøkning. Typisk 1 kg/mnd maksimalt. Jeg har gjort som deg og det blir mye opp og ned i vekt når man holder på sånn. Det er mye bedre å gjøre det saktere og mer kontrollert, for å unngå nevnte mage.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33528-u%C3%B8nsket-mage/#findComment-1137468
Del på andre sider

Takk for gode råd! ;)

Det skal nevnes at jeg spiser relativt sunt.

Frokost: frokostblanding med Biola og cottage cheese m/ 1 banan + (1ss tran og 1 neve mandler.)

Lunsj: grovt brød med makrell i tomat/majones eller kokt egg med kaviar.

Middag: varierende, men ofte karbonadedeig.

Kveldsmat: frokostblanding eller brød.

- spiser mye mandler mellom alle måltidene.

Det er fint at du spiser variert (og sunt), men det er egentlig irrelevant som årsak til at du har fått stor mage.

Det er ene og alene hvor mye næring du får i deg i forhold til hva kroppen kan nyttiggjøre. Spiser du mer enn du trenger til vedlikehold, går overskudd til muskler og fett. Desto større overskudd, desto mer fett legger du på deg (på magen).

Faktisk kan en spise ekstremt usunt, og allikevel holde kroppsvekt og kroppsfasong uendret, mens en kan bli overvektig av å spise sunt og variert. Kvantitet (kcal) har større betydning for endring av kroppssammensetning, enn kvaliteten (sunnhet) på det en spiser.

At du spiser mye mandler påvirker nok mengden kcal du får i deg da mandler er energitette.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33528-u%C3%B8nsket-mage/#findComment-1137515
Del på andre sider

Annonse

Mye brød og frokostblanding, gitt!

Kanskje noe mer proteiner og litt færre karbs?

Hva er galt med karbs?

Moderer innlegget mitt, mandler er rimelig sunt. Uansett tror jeg det heller er den totale mengden man bør se på, og ikke enkelte matvaregrupper. Brød er en viktig kilde til næring for mange.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33528-u%C3%B8nsket-mage/#findComment-1137520
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...