Gå til innhold

Havrebrød kalorier


Anbefalte innlegg

Høres kanskje ut som et rart spørsmål, menmen! Når jeg lager brød blander jeg to brødbakermel poser fra møllerens (havrebrød og solsikkebrød). En slik pakke skal lage to brød, men når jeg blander disse pakkene sammen blir det tre brød. Vil det gjøre noe forskjell på næringsinnholdet pr. skive? Brødskivene jeg skjærer opp veier jo som regel 35g, men når jeg får tre brød istedenfor fire, må jeg regne med at næringsinnholdet blir mer pr. skive? Litt rotete men håper noen forstår og kan hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo enkel barneskolematematikk. Hvis skiva veier mer så blir det selvfølgelig høyere næringsinnhold per skive.

Nå snakker jeg ikke om at skiva veier mer.. Nå snakker jeg om at næringsinnholdet på en skive er regnet ut (på pakken) med at det blir to brød av oppskriften (altså en pakke). Når jeg da har to pakker og lager tre brød lurer jeg på om det endrer noe for næringsinnholdet pr. hundre gram. Ingen vits å være bedreviter når du selv ikke forstår spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalen kalorier i alle brødene er konstant uavhengig om du lager 2 eller 3 brød ut av deigen, og hvis det da er regnet ut på pakningene et næringsinnhold per brødskive så blir dette næringsinnholdet kun riktig dersom du sørger for at brødskivene du ender opp med å skjære blir ca likt som det pakningen mener.

Det som er det beste er å finne ut hvor mye Kcal det er per 100g (det pleier å stå på pakken) og så regne ut derfra.

F.eks si du finner ut at det er 1000kcal til sammen i alle 3 brød og hvert brød gir 10 brødskiver - da vil hver brødskive innholde ca 33,33 Kcal - sett at alle brødskivene er ca like store. (Det er den enkleste måten å gjøre det på synes jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalen kalorier i alle brødene er konstant uavhengig om du lager 2 eller 3 brød ut av deigen, og hvis det da er regnet ut på pakningene et næringsinnhold per brødskive så blir dette næringsinnholdet kun riktig dersom du sørger for at brødskivene du ender opp med å skjære blir ca likt som det pakningen mener.

Det som er det beste er å finne ut hvor mye Kcal det er per 100g (det pleier å stå på pakken) og så regne ut derfra.

F.eks si du finner ut at det er 1000kcal til sammen i alle 3 brød og hvert brød gir 10 brødskiver - da vil hver brødskive innholde ca 33,33 Kcal - sett at alle brødskivene er ca like store. (Det er den enkleste måten å gjøre det på synes jeg)

Ok, tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg ikke om at skiva veier mer.. Nå snakker jeg om at næringsinnholdet på en skive er regnet ut (på pakken) med at det blir to brød av oppskriften (altså en pakke). Når jeg da har to pakker og lager tre brød lurer jeg på om det endrer noe for næringsinnholdet pr. hundre gram. Ingen vits å være bedreviter når du selv ikke forstår spørsmålet.

Det var nok du som misforsto. Du spurte jo om næringsinnholdet blir høyere per skive, og jeg svarte at det stemmer hvis skiva er større. Med andre ord så blir ikke næringsinnholdet høyere hvis skiva veier det samme som når du lager 4 brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du flere enn én meltype endres jo næringsinnholdet i brødskiven.

Antar vi at du blander melet veldig godt sammen og det blir 50/50 meltype tar du totalt næringsinnhold fra begge brødpakkene. Så regner du ut hvor mange kalorier det blir på samme måte som om det var én type brødmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...