Gå til innhold

Chiapudding-fail


Anbefalte innlegg

Skulle prøve å lage chiapudding med chiafrø her om dagen (chiafrø fra Chiax), og blandet sammen 2ss frø og 2dl melk. Rørte godt og satt i kjøleskapet. Da jeg tok den ut av kjøleskapet morgenen etter var det bare samlet seg en liten klump i bunnen av skålen som var blitt "grøt", resten var like rennende som da jeg satt den inn. Gjorde jeg noe feil? Hva kan jeg gjøre annerledes? Kan man koke chiafrø slik som vanlig havregrøt? Norn som har noen gode oppskrifter som bruker chiafrø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg setter alltid chiapuddingen i kjøleskapet litt tidlig på kvelden (et par timer før jeg legger meg) og rører en gang eller to i timen, da får man en jevn og fin pudding morgenen etterpå. Har ikke prøvd å koke, så det har jeg ikke peiling på, men har noen favoritt-"oppskrifter".

Chiapudding "brygget" på oatly sin sjokolademelk, med peanøtter, cocoanibs og banan som topping,

pudding "brygget" på mandelmelk med dobbel 0% yoghurt og bær/frukt som topping (feks sitronyoghurt og annanas, nam!)

Er bare å prøve seg frem, sålenge man bruker noe med mye smak som topping slipper mann at det blir kjedlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid chiafrø oppi havregrøten :love: Har ikke prøvd å koke de alene, men de sveller på bare noen minutter oppi havregrøten i hvert fall. Finnes maasse oppskrifter på chiasmoothies, -cupcakes, -brød, kaker osv hvis du bare googler litt. ChiaX har også et eget oppskrifthefte. Spør etter oppskrifter der du kjøpte dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

En knallgod variant jeg har laget innholder som følger: 1 frossen banan i smoothiemaskin med en liten dæsj melk, en god ss kakaopulver. rører inn 2-3 ss med chia og setter den i kjøleskapet over natten og kan serveres med feks friske bær på toppen morningen etter! Minner om sjoklademousse:sneaky:(y):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En knallgod variant jeg har laget innholder som følger: 1 frossen banan i smoothiemaskin med en liten dæsj melk, en god ss kakaopulver. rører inn 2-3 ss med chia og setter den i kjøleskapet over natten og kan serveres med feks friske bær på toppen morningen etter! Minner om sjoklademousse:sneaky:(y):)

Hvorfor frossen banan? Vil ikke den bli realtivt kjøleskaps-tempererert i løpet av natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Hvorfor frossen banan? Vil ikke den bli realtivt kjøleskaps-tempererert i løpet av natten?

Når du blender frossen banan får den sykt digg soft-is konsistens :) aner ikke hvordan det blir i kjøletskapet, men ser for meg at det blir annerledes enn blendet fersk banan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blender frossen banan får den sykt digg soft-is konsistens :) aner ikke hvordan det blir i kjøletskapet, men ser for meg at det blir annerledes enn blendet fersk banan?

Har testa bananis, så den skjønner jeg! :)

Men så for meg at den jo i løpet av natten tiner fullstendig, så er en liksom tilbake til "pre-frozen", og kunne like gjerne brukt fersk banan. Ikke at dette egentlig spiller noen rolle, haha! Bare nerden i meg som ble fryktelig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...